آیت‌الله مصباح‌: برخی خواص دنبال ‌چیره‌شدن بر مردم هستند

رئیس مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) با تأكید بر اینكه هر جایی فتنه‌ای وجود داشته باشد ردپایی از انگلیس و آمریكا در آن وجود دارد، گفت: جوانان انقلابی در مقابله با فتنه ۸۸ نشان دادند دست از انقلاب اسلامی برنمی‌دارند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، آیت الله محمدتقی مصباح‌یزدی امشب در همایش نقش خواص در تبیین حوادث فتنه‌گونه در مسجد العلی اظهار داشت: فتنه از سال 88 وارد ادبیات سیاسی ایران شد و عواقب سوء فتنه را نیز شاهد بودیم؛ فتنه چندین معنی دارد؛ یکی از معانی فتنه سختی و گرفتاری است؛ این معنایی که امروز به کار می‌بریم و عبارت است از یک پدیده اجتماعی که دو عامل دارد که یکی سختی و گرفتاری است و دیگری پنهان‌کاری و فریب‌کاری است. نقش خواص در فتنه نیازمند بررسی و البته دارای ابهاماتی است و مصادیق آن مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در سال 88 یک عده فریب‌کاری کرده و مردم را به خسارت‌هایی دچار کردند، گفت: باید دید چه عواملی موجب فتنه می‌شود و چه گروه‌هایی نقش مهمتری در ایجاد فتنه ایفا می‌کنند.

رئیس مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: خداوند در وجود انسانها ویژگی‌هایی در نظر گرفته است تا خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند و در هنگام مشکلات خوب و بد را به‌خوبی بشناسند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی عنوان کرد: کسانی که از قدرت انتخاب استفاده می‌کنند انسان‌های موفقی هستند که آثار انتخابشان را در زندگی به راحتی می‌بینند اما در برخی موارد دایره تدبیر خدا آنقدر وسیع است که یک انسان بر زندگی دیگر انسانها نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: عکس این موضوع نیز قابل رؤیت است دقیقاً آنجایی که افرادی با رفتار و انتخاب‌های اشتباه خود آثار سوئی را در زندگی بسیاری از مردم ایجاد می‌کنند، بنابراین باید دقت داشت که تحت تأثیر چه افراد و یا انتخاب‌هایی قرار می‌گیریم.

رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: آنجایی که افراد بخواهند آثار سوء را به صورت مرگبار به زندگی مردم وارد کنند این خداوند است که جلو این اتفاقات را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد تا برخی خطوط قرمز را به راحتی پشت‌سر بگذارند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه هدایت ما مدیون بسیاری از بزرگان و فضلا است، گفت: در مقابل بزرگان و فضلا افرادی که رفتارهای پیچیده و فریبکارانه انجام می‌دهند را فتنه‌گر می‌نامند که تنها مصالح خویش برایشان اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: پس از 1400 سال از بعثت پیامبر اکرم(ص) خداوند به وسیله چند نفر از بندگان شایسته خود مسیر را برای هدایت مردم فراهم کرده که این موضوع بی‌نظیر است.

رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه همه می‌دانند آن بزرگی که ما را از یوغ استعمار و استبداد نجات داشت چه نام داشت، گفت: اگر تنها خوبی در سراسر دنیا رایج بود این مقابله با نظرات سوء و راه‌های غلط ارزش چندانی پیدا نمی‌کرد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی افزود: آمدن انبیاء و ائمه‌اطهار به همراه روشنگری‌هایشان هیچ عذری را برای انسان‌های باشعور به جای نمی‌گذارد اما همه شاهد بودند که در زمان همین انبیاء بسیاری از خواص نیز درگیر بازی‌های شیطان شدند و حق را ندیدند.

وی تصریح کرد: ورود قیام حضرت امام(ره) کاری بود کارستان؛ امام آنچنان زمینه هدایت را در این کشور فراهم کرد که پس از آن کشورهای همسایه و حتی غربی‌ترین و شرقی‌ترین کشورهای جهان نیز تحت تأثیر آن قرار گرفتند.

رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: خدا موهبتی همچون امام را به مردم عطا فرمود اما متأسفانه برخی از این خان کرم الهی درست استفاده نکردند و برای جیب خودشان به استفاده از خون شهدا پرداختند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی افزود: چیزهایی که سبب می‌شود انسان راه صحیح را انتخاب کند عقل، شعور، هدایت انبیاء و فراهم شدن عوامل اجتماعی مناسب است.

وی با بیان اینکه ارزش انسانها با رفتارها و میزان مقابله آنها با نقشه‌های شیاطین مشخص می‌شود، گفت: همه می‌توانند کار خوب انجام داده و به بهشت بروند اما کاری که با مقابله دشمن انجام شود در پیشگاه امن الهی ارزش بیشتری دارد.

رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) با طرح این سوال که اگر امام حسین(ع) در کربلا به شهادت نمی‌رسید آیا همان منزلت و جایگاه را داشت، بیان کرد:‌ آنقدر ارزش کار و فداکاری امام حسین(ع) در واقعه کربلا بالا بود که خداوند به سبب یک قطره اشک برای بنده‌اش او را مورد رحمت قرار می‌دهد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به سخنان رهبر مبنی بر اینکه دشمن قلب جوانان ما را نشانه رفته است، تأکید کرد: گاهی اوقات سختی‌هایی مورد نیاز است و باید فتنه‌گرانی در این شرایط باشند تا انسانها راه حق و باطل را بشناسند و برای از بین بردن فتنه بجنگند و برای حفاظت از دین تلاش کنند.

وی عنوان کرد: در زمانی که فتنه ایجاد می‌شود نباید تصور کنیم که انگار خدا نمی‌تواند جلوی این مشکلات را بگیرد بلکه خداوند بر همه امور تسلط دارد اما می‌خواهد در چنین شرایطی انسان با شناخت حق ترقی کرده و مقابله با فتنه را یاد بگیرد.

رئیس مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه فتنه در جهات مختلف زندگی انسان می‌تواند ورود کند، گفت: برخی فتنه‌ها مالی و اقتصادی است که آن مال نیز در جهان فانی ارزشی ندارد اما باید مواظب بود فتنه به‌سمت دین انسان نرود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با توجه به وجود جوانان انقلابی در مقابله با فتنه 88 ابراز کرد: در آن روز جوانان در مقابل فتنه‌گران قد علم کردند تا به دنیا ابلاغ کنند که تا جان دارند دست از اسلام، انقلاب و امام حسین(ع) بر نخواهند داشت.

وی با تأکید بر اهمیت شناخت افراد حاضر در فتنه و نقش خواص در این میان افزود: قشرهایی در جامعه هستند که رویکرد انسانی در پیش داشته و در تلاشند تا با همکاری از ارزش‌های مادی و معنوی به‌صورت مساوی و عادلانه استفاده کنند؛ پس می‌توان گفت که این قشر اسیر فتنه نمی‌شود.

رئیس مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اما کسانی پیدا می‌شوند که به‌دلایلی هیچ‌وقت به حق خود راضی نیستند و به‌اندازه یک نفر کار کرده و می‌خواهند دو برابر سهم بردارند و یا اگر خدمتی برای مردم انجام می‌دهند پس از آن به‌دنبال تسلط بر مردم هستند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی ادامه داد: در گذشته بیشتر افراد به‌سبب زور بازو بیشتر از سهم خود طلب می‌کردند که ما پادشاهان و حکفرمایان خون‌خواری را در این بین سراغ داریم.

وی افزود: یک دسته از افراد آنهایی هستند که در نقشه‌کشی و طراحی شیطنت تبحر زیادی دارند؛ این افراد شاید از نظر بدنی ضعیف باشند و یا سواد و تحصیلات زیادی نداشته باشند اما با همین شرایط در نقشه‌کشی و شیطنت‌ها همکاری بسیاری می‌کنند.

رئیس مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه هر جایی فتنه‌ای وجود داشته باشد ردپایی از انگلیس و آمریکا در آن وجود دارد، گفت: دسته دیگر فسادها برای آن کسانی رخ می‌دهد که همواره نسبت به سایر افراد احساس حقارت می‌کنند؛ بنابراین نقشه می‌کشند تا از کسی که نسبت به او رشک می‌ورزند انتقام بگیرند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی تصریح کرد: اصل برتری‌طلبی یکی از دلایل ایجاد فتنه بود بنابراین باید به یاد داشت برتری‌طلبی در تمامی شرایط می‌تواند سبب بدبختی، سقوط و بی‌آبرویی در سطح جامعه بشود.

وی با بیان اینکه بالیدن به ثروت یکی دیگر از دلایل سقوط است، گفت:‌ متأسفانه برخی به پول جمع کردن مشغول هستند و فرسخ فرسخ را به متری یک ریال خریداری و به متری یک میلیون تومان به فروش می‌رسانند؛ باید به اینها گفت "تو که تا چند وقت دیگر از این دنیا می‌روی پس این همه مال و ثروت به چه دردت می‌خورد؟".

رئیس مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: برخی از خواص کسانی هستند که از امتیازات خود استفاده می‌کنند تا بر مردم چیره شوند؛ اینها همان‌هایی هستند که می‌خواهند با زحمت نکشیده از مردم باج بگیرند و کارهای خوب را به نام خود تمام کنند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه نهضت امام خمینی(ره) هزاران نمونه یار بابصیرت را در میان خود داشت، گفت: از 50 سال پیش تاکنون افراد بسیاری با خلوص نیت برای انقلاب زحمت کشیده‌اند و هیچ چشم‌داشتی به امتیازات خود نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: آن کسی که امروز احیاکننده راه امام و ارزش‌های انقلاب است مثل خود امام تنهاست.

رئیس مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: تا روز قیامت هر انسانی روی زمین خدمتی به اسلام کند سهمی از ثواب آن کار به نامه اعمال امام خمینی و سهمی دیگر به نامه اعمال جانشین او افزوده می‌شود.

۱۳۹۵/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط