واكنش فتاح به كاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری

رییس كمیته امداد امام خمینی (ره) كه بارها در میان رسانه‌های مختلف با لحن‌های متفاوت جدی، شوخی، طنز و استفهام حضور خود را در انتخابات تكذیب كرده بود این بار خطاب به تمام آنانی كه در خصوص حضورش در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سوالاتی را دارند، گفت: خیالتان راحت، نمی آیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، پرویز فتاح پیرو گمانه زنی‌های مطرح شده درباره اقدامات وی همچون سفرهای استانی به مناطق محروم و همچنین ساختمان انتقال کمیته امداد از مجتمع سوهانک در شمال شهر به جنوب شهر و مرتبط کردن آن به جریان‌سازی‌های انتخاباتی و ضمن تکذیب کاندیداتوری خود در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: معتقدم مدیر باید عملیاتی و میدانی عمل کند و همواره به مدیران استانی‌ام متذکر می‌شوم که نباید پشت میز بنشینند و لازمه حضور آن ها در کمیته امداد، سفر رفتن و لمس درد مردم از نزدیک است.

وی در خصوص جابجایی ساختمان کمیته امداد از مجتمع سوهانک به ساختمان 14 طبقه ای آزادی، گفت: بعضی‌ها این اقدام را انتخاباتی تلقی کرده‌اند زیرا دولت‌ها و نامزدهای انتخاباتی در روزهای انتخابات همواره فعالیت‌هایی می‌کنند که جلب آراء کنند، مثلا به اقشار خاصی رسیدگی‌های ویژه می‌کنند و ... اما باید به آنهایی که از انجام وظایف ما برداشت‌های غلطی به ذهنشان خطور می‌کند بگویم که در کمیته امداد وظیفه من رسیدگی به محرومان است و اقدامات این‌چنینی کار عجیبی نیست.

فتاح در خصوص سفرهای استانی خود اظهار کرد: نقص جدی در نظام این است که شاید نیاز باشد مسئولین کمی خلوص نیت خود را افزایش دهند این است که وقتی مدیری سعی می‌کند مانند مردم رفتار کند، سفر برود و تحرکی داشته باشد، این اقدام وی را غیر طبیعی و دارای اهداف خاص می دانند؛ زیرا برداشت‌های اینچنینی نشان می‌دهد که برخی مدیران و مسئولان نظام در سال‌های اخیر تا حدی از مکتب امام راحل فاصله گرفته‌اند تا جایی که در جامعه تحرک یک مدیر غیرطبیعی جلوه می‌کند در حالیکه ویژگی‌های اینچنینی باید از الزامات اولیه انتخاب یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی باشد.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر آنکه پشت‌میز نشینی دردی از جامعه ما دوا نمی‌کند، خاطر نشان کرد: در برخی از سفرها به علت ماهیت مشکل خانواده مثلا ابتلای سرپرست خانواده به بیماری لاعلاج، امکان حل مشکل آنان را نداریم اما مردم ما آنقدر مناعت طبع دارند و همین که به آنها سر می‌زنیم و احساس می‌کنند فردی به نمایندگی از حاکمیت و نظام حواسشان به آنهاست، دلگرم می‌شوند.

فتاح هم چنین گفت: سوال من از آن عده که سفرهای من را انتخاباتی تلقی می‌کنند آن است که در چنین منصبی اگر بمانم و به مناطقی که شاید کمتر مسئولی به آنجا سفر کند، نروم تا درد و رنج اینها را از نزدیک ببینم، خدا و مردم این را از من می‌پذیرند؟

وی افزود: با وجود برداشت‌های ناصوابی که گاه از تعداد بالای سفرهای استانی بنده مطرح می شود، باز هم می گویم که این روحیه میدانی خود را ترک نمی‌کنم و از آن عقب نشینی نخواهم کرد، زیرا نمی‌خواهم تلقی‌های نادرست برخی، باعث تغییر مشی‌ام شود و تحت تاثیر جریان‌های مختلف قرار نمی گیرم.

وی همچنین با تاکید بر آنکه یک مدیر اجرایی باید با توجه به گستردگی جغرافیای ایران برای آشنایی با مشکلات مردمی بسیار سفر کند، یادآور شد: در سفرهای خود خبرنگاران، اصحاب رسانه و گروه‌های مختلف مرجع را بعضا با خود همراه می‌کنم تا محرومیت‌ها و اقدامات کمیته امداد را ببینند، زیرا نباید ما فقط در مشکلات و آسیب‌های تهران بمانیم، هر چند این مسائل اهمیت زیادی داشته و دردآور و تاسف بار هستند اما با این حال نباید از درد هم وطنان‌مان در نقاط دورافتاده و محروم غافل شویم، پس دائما به سفر خواهم رفت و این سفرها حتی در نزدیک انتخابات ریاست جمهوری نیز ادامه خواهد داشت.

فتاح با تاکید بر آنکه دست‌فرمان من در مدیریت همین است و آن را تغییر نخواهم داد، گفت: از همه کسانی که دستی به قلم دارند دعوت می‌کنم بیایند و از نزدیک ببینند که در سفرهای من چه می‌گذرد.

وی در ادامه با بیان آنکه هرگونه فعالیت غیر امدادی را بر خودم حرام می‌دانم، اظهار کرد: من اصلا در فضا و وادی انتخابات نیستم و امروز اگر هر کاری در کمیته امداد انجام می‌دهم در چهارچوب وظایفم است و تا به حال در مدت زمان حضورم در این نهاد حتی یک مصاحبه‌ خارج از حوزه ماموریت‌های امداد نداشته‌ام. این در حالیست که گاه برای حضور در گروه‌های مختلف سیاسی، علمی و کارشناسی برای سخنرانی از من دعوت می‌شود اماتلاش من این است که غیر از موضوعات کمیته امداد ،در حوزه دیگری سخن نگویم.

رییس کمیته امداد امام خمینی با تاکید برآنکه کمیته امداد به عنوان نماینده حاکمیت، نظام ، دولت و به عنوان بخشی از تامین اجتماعی کشور که در قانون اساسی برای مردم در نظر گرفته شده، عمل می‌کند به همین دلیل ماموریت خود را در این نهاد همگانی می‌داند،گفت: طبیعی است به عنوان رئیس کمیته امداد بایستی با تمامی قوا و دستگاههای دولتی تعامل داشته باشم و علاوه بر آن به دلیل آنکه این نهاد به کمک‌های مردمی متکی است باید ارتباط تنگاتنگ خود را با مردم نیز حفظ کنم.

فتاح همچنین با بیان آنکه مردم نمی‌پذیرند در نهادی مانند کمیته امداد فعالیت‌های سیاسی صورت بگیرد؛ عنوان کرد: افرادتحت پوشش ما در کمیته امداد شاید ظاهرا فقیر و یتیم باشند و زندگی‌شان از نظر ظاهری آراسته نباشد اما معتقدم ایمان و خدا همان جاست ، دروازه بهشت در زندگی این افراد است و باید هم به این افراد بیشتر رسیدگی کنیم.

وی در ادامه خطاب به همه آنان که تصور حضورش در انتخابات را در سر می‌پرورانند، گفت: دیگر نمی‌دانم به چه زبانی بگویم من در وادی کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نیستم و قصد ورود به این وادی هم ندارم.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین اظهار کرد: به صراحت می‌گویم هیچ وابستگی، تعلق و عضویتی به هیچ گروه سیاسی ندارم اما در بین طیف‌ها و گروه‌های سیاسی فعال در کشور دوستان زیادی دارم، با این حال هیچ قصد و نیت سیاسی و انتخاباتی در ذهنم نیست. زیرا به هیچ وجه در کاری غیر از خدمت به فقرا و فعالیت در کمیته امداد احساس تکلیف و وظیفه نمی‌کنم.

فتاح همچنین متذکر شد : من همین خدمتی را که الان انجام می‌دهم را اگر بتوانم خوب انجام دهم راضی‌ام ،زیرا خدمت در کمیته امداد را فضیلت می‌دانم و از رسانه‌ها خواهش می‌کنم به جای تمرکز بر نامزد شدن من کمک کنند تا بتوانم وظایف و مسئولیت‌های خود را در این نهاد شایسته‌تر انجام دهم. کاستی‌هایم را به من متذکر شوند و همچنین در جلب کمک‌های مردمی نیز ما را یاری کنند زیرا کمیته امداد یک واسطه مردمی برای دریافت کمکهای مردمی و رساندن آن به دست نیازمندان است و در صورت داشتن افزایش اعتماد مردمی بیشتر موفق‌ترخواهد کرد.

وی در خصوص خبرهای حضور میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: تمام تلاشم این است که وارد فضای سیاسی نشوم ، اظهار نظرات سیاسی نکنم تا فضای کمیته امداد را سیاسی نکنم و این مشی را نیز ادامه خواهم داد.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین یادآور شد: حتی در انتخابات مجلس دهم بخشنامه‌ای به تمام مدیران و کارکنان کمیته امداد در سراسر کشور ابلاغ و در آن حضور در فعالیت‌های سیاسی را برای کارکنان این نهاد در هر رده‌ای ، حتی در خارج از ساعت اداری ممنوع کردم ، با تمامی متخلفین نیز برخورد شد؛ البته در زمان انتخابات ریاست جمهوری آینده هم همین کار را خواهم کرد و هیچ یک از کارکنان ما حق آن را ندارد که له یا علیه هیچ کاندیدای انتخاباتی با استفاده از امکانات کمیته امداد عمل کنند.

فتاح ادامه داد: در چنین شرایطی و برای پرهیز از ورود زود هنگام به فضای انتخاباتی و نیز عدم تاثیر اظهارت من بر فرآیندهای کاری امداد اجازه دهید راجع به دوستان هم اظهار نظر نکنم و قرار ما در روز انتخابات باشد که برای رای دادن حضور خواهم داشت.

وی همچنین با تاکید برآنکه برای ورود در انتخابات احساس تکلیف نمی‌کنم؛ گفت: اگر هم با محافل سیاسی نشست و برخاستی داشتم که چنین تصوری را در اذهان ایجاد کرده است از کسانی که این تفکرات را در ذهن دارند می‌خواهم که بگویند این نشست و برخاست‌ها کی و کجا بوده؟

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه عنوان کرد: حیف می‌دانم که به جای رسیدگی به افراد نیازمند به چنین حوزه‌هایی وارد شوم و این مسئله را برای خودم غیر قابل پذیرش می‌دانم. معتقدم که مردم با نگاه کردن به ما به راحتی می‌توانند اهداف و واقعیت فعالیتهای ما را بفهمند و می توانند دقیقا بگویند که چقدر با آنها با صداقت رفتار می‌کنیم یا نه؟ زیرا آنها رفتار ما را و واقعیت ما را همانقدر که هستیم می بینند؛ نه بیشتر و نه کمتر. بنابراین هیچ گاه قصد نشان دادن آنچه نیستم را ندارم.

رییس کمیته امداد در خاتمه با بیان آنکه با توجه به سوابقی که در محیط‌های عمرانی و صنعتی داشتم حضور در کمیته امداد اصلا در ذهنم نمی‌گنجید؛گفت: پس از اعتماد رهبری تمام توان، همت و تلاش خود را بر عملیاتی کردن هر چه شایسته‌تر این اعتماد در راستای خدمت به اقشار ضعیف جامعه به کار بستم.

۱۳۹۵/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط