آیت الله حسین نوری همدانی :

حماسه 19 دی زمینه پیروزی انقلاب را فراهم كرد

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: حماسه 19 دی، قیام تاریخی و از مسائل بسیار مهم در كشور است، زیرا این انقلاب موجب بیداری و شور در كشور و زمینه ساز پیروزی انقلاب شد.

به گزارش نما به نقل از میزان، آیت الله نوری همدانی در دیدار اعضای ستاد دهه بصیرت (نهم تا نوزدهم دی ماه) اظهار کرد: قیام و جهاد از موضوع هایی است که خدای متعال دستور آن را در کنار تبلیغ به پیامبر خاتم (ص) داده بود و اساسا هیچ تبلیغ و انقلابی بدون قیام و جهاد محقق نمی شود.

وی تصریح کرد: این مساله تنها اختصاص به پیامبر اکرم(ص) ندارد، بلکه سایر انبیای الهی هم مامور به قیام بودند.

آیت الله نوری همدانی به قیام و انقلاب امام راحل اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) نیز به خوبی این مساله را درک و اجرا کرد و اگر چه در مسیر با مشکلات و سختی های زیادی مواجه شد،‌ ولی در نهایت با حمایت روحانیت و آحاد مختلف مردم به پیروزی رسید.

وی گفت: دشمن برای از بین بردن قیام برنامه های وسیعی را اجرا کرده بود و از جمله آن اهانت به امام خمینی(ره) در روز 17 دی در روزنامه اطلاعات بود، بعد از این اتفاق، مردم نتوانستند این توهین را تحمل کنند و به بیت علما و مراجع رهسپار شدند و حادثه 19 دی را در قم رقم زدند.

وی ادامه داد: بعد از حماسه 19دی و کشتار مردم در میدان شهدای قم به وسیله عوامل رژیم ستمشاهی، شهرهای دیگر نیز برای گرامیداشت این روز قیام خود را شروع کردند که در نهایت منجر به تحول عظیم و سر آغاز حماسه های متعدد در کشور و مقدمه برای پیروزی انقلاب شد.

آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر انقلاب موجب تحول اساسی در منطقه و برکت های زیادی شده است و توانسته هیمنه 2 ابر قدرت شرق وغرب را در هم بکشند و از بین ببرد.

انتشار مقاله توهین آمیز به امام راحل با امضای مستعار احمد رشیدی مطلق در 17 دی ماه 56 صورت گرفت. روز 18 دی ماه، کلاس درس علمای دین و سیاست تعطیل شد و مردم در مسجد اعظم قم تجمع کردند، سپس به همراه علما به سمت منزل مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی از مراجع تقلید حرکت کردند و از رهنمودهای این عالم فرزانه بهره مند شدند.

تجمع ها در نوزدهم دی ماه 1356، شکل منسجمی به خود گرفت، با تعطیل شدن بازار قم در حمایت از حوزه و محکوم کردن اقدام نظام پوشالی پهلوی و نیز ادامه تعطیلی دروس حوزه، جمعیت زیادی در مسجد اعظم گرد آمدند. حرکت به منازل آیات عظام میرزا هاشم آملی، علامه طباطبایی، نوری همدانی، مشکینی، وحید خراسانی و مکارم شیرازی در حمایت از امام راحل باعث تقویت روحیه انقلابی مردم شد. مراجع و علما با سخنرانی های کوبنده رژیم پلید پهلوی را آماج حملات خویش قرار دادند.

عصر 19 دی ماه سال 56، ماموران شهربانی و ساواک در یکی از میادین قم راه مردم را سد کردند و آنان را به گلوله بستند.

شهادت عده ای از بی گناهان قلب های همه را به درد آورد و مردم در همین راستا به خیابان های اطراف رفته و با مشت های گره کرده شعار «از جان خود گذشتیم، با خون خود نوشتیم، یا مرگ یا خمینی» را سر دادند.

۱۳۹۵/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط