آقای وزیر! زلزله زده ها سردشان است

امروز بیست و دوم شهریور درست یك ماه است كه از زلزله ورزقان، هریس و اهر می‌گذرد و با سرد شدن ناگهانی هوا، مردم زلزله‌زده ارسباران با سرما دست و پنجه نرم می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به دنبال زلزله بیست‌و‌یکم مرداد در مناطق هریس، ورزقان و اهر (ارسباران) و پس از آن وقوع یک‌هزار و ۸۰۰ پس‌لرزه که ۳۱۰‌ مورد آن بالای سه ریش‌تر بوده و تقریباً لرزیدن در این منطقه دیگر برای ساکنان آن عادی شده، امروز مردم این مناطق با سرمای زودرس مواجه شدند.

ساکنان چادرهای سفید در مناطق زلزله‌زده ورزقان، اهر، هریس و ۳۰۸ روستای این مناطق شب‌های سردی را همراه با لرزه‌های سرما و پس‌لرزه‌ها می‌گذرانند اما سوز این سرما به علت کوهستانی بودن به روز‌ها نیز منتقل شده است.

مسئولان کشوری و استانی در حالی از ساخت مسکن مستحکم برای آسیب‌دیدگان در هفته‌های بعد از زلزله ۶. ۲ ریشتری در مناطق آذربایجان‌شرقی خبر داده بودند که یک ماه از این وعده سپری شده و تنها یک ماه دیگر باقی مانده است.

اما با توجه به مشاهدات همچنین روند کار به نظر می‌رسد باید به فکر شب‌های سرد و به زودی روزهای سرد ورزقان، هریس و اهر باشیم.

براساس این گزارش، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در بازدید از مناطق زلزله‌زده ارسباران اعلام کرد: نصب کانکس فعلاً از ضرورت‌های روستاهای مناطق زلزله‌زده است که باید هرچه زود‌تر به دلیل شرایط سرد آب و هوایی در منطقه و تکمیل نشدن بنا‌ها مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته و برای ایجاد آن‌ها اقدام فوری شود.

پیشنهاد می‌شود دولت ۶ هزار کانکس ساخته و به منطقه ارسال کند که اگر تا قبل از فرارسیدن فصل سرما توانستند در خانه‌های خود اسکان یابند که هیچ وگرنه به صورت موقت در این کانکس‌ها اسکان داده شوند، افزون بر اینکه این کانکس‌های ساخته شده در دیگر حوادث غیرمترقبه نیز مورد استفاده خواهند بود.

ارسال ۶ هزار کانکس برای زلزله‌زدگان

فرمانده سپاه عاشورا آذربایجان‌شرقی نیز پیش از این در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود: با توجه به سرمای زودرس در منطقه زلزله‌زده آذربایجان پیشنهاد می‌شود دولت ۶ هزار کانکس تا زمان اتمام ساخت خانه‌های زلزله‌زدگان ساخته و به منطقه ارسال کند.

وی تصریح کرده بود: پیشنهادی به نهادهای مسئول، دولت و ریاست محترم جمهور داریم که عاجزانه از سوی یک خادم ملت بیان می‌‌شود، این پیشنهاد از سوی یکی از دلسوز‌ترین نهادهای درگیر در مسئله مطرح می‌شود که هیچ نیت چالشی در این خصوص وجود ندارد.

پورجمشیدیان اظهار کرد: ما اطمینان داریم که خانه‌های مردم زلزله‌زده تا وقت موعد تحویل داده می‌شود اما یک درصد احتمال می‌دهیم که اگر این مسئله تحقق نیابد، باید مردم در سرمای زمستان آن مناطق در جای مطمئنی اسکان داده شوند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود دولت ۶ هزار کانکس ساخته و به منطقه ارسال کند که اگر تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما توانستند در خانه‌های خود اسکان یابند که هیچ وگرنه به صورت موقت در این کانکس‌ها اسکان داده شوند، افزون بر اینکه این کانکس‌های ساخته شده در دیگر حوادث غیرمترقبه نیز مورد استفاده خواهند بود.

به دلیل روند کند بازسازی، اسکان دائم تامین نمی‌شود

نماینده ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار فارس در این باره گفت: با توجه به روند کند بازسازی در مناطق زلزله‌زده، مسئولان هرچه سریع‌تر به فکر اسکان موقت مردم زلزله‌زده در شهر ورزقان و روستاهای تابعه باشند.

الله‌وردی دهقانی با اشاره به روند کند بازسازی در مناطق زلزله‌زده ورزقان و خاروانا افزود: نظر مسئولان مبنی بر اسکان دائم بعد از اسکان اضطراری با روند فعلی بازسازی تامین نخواهد شد.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مسئولان کشوری و استانی هرچه سریع‌تر به فکر اسکان موقت مردم زلزله‌زده آذربایجان باشند. ‌

دهقانی ضمن تقدیر از اقدامات دولت و مسئولان مربوطه در امر امداد و نجات در زلزله اخیر شهرستان ورزقان افزود: با وجود اینکه یک ماه از زلزله می‌گذرد ولی متاسفانه در اکثر روستاهای ورزقان اقدام عملی نسبت به آواربرداری مشاهده نمی‌شود.

نماینده ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در مورد شهرستان ورزقان تا به حال هیچ اقدام عملی در زمینه بازسازی یا پرداخت وام به صاحبان واحد‌ها و اماکن تجاری برای بازسازی صورت نگرفته است.

نیاز شدید آسیب‌دیدگان زلزله به اسکان در کانکس

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به کاهش دمای هوا و تشدید بارش‌ها در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی از ضرورت سریع اسکان موقت آسیب‌دیدگان در کانکس خبر داد.

محمود مظفر با اشاره به کاهش دمای هوا و تشدید بارش‌ها در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: آسیب‌دیدگان زلزله که هم اینک در چادر‌ها اسکان یافته‌اند شدیداً به اسکان با کانکس نیازمندند و باید مرحله اسکان موقت آنان هرچه سریع‌تر آغاز شود.

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی جهت بازسازی در مناطق زلزله‌زده افزود: ولی با تمام این شرایط هم‌اینک دمای هوا در مناطق زلزله‌زده به شدت کاهش یافته و بر اثر بارش‌ باران نیز آب وارد چادرهای آسیب‌دیدگان شده است.

مظفر خاطرنشان کرد: مرحله اسکان اضطراری در حوادث برعهده هلال‌احمر است، در این زمینه تمام اقدامات لازم لحاظ شده و حال باید اسکان موقت با کانکس و اسکان دائم با بازسازی‌های منازل تخریب شده هرچه سریع‌تر انجام شود و هم‌اینک نیز باید مسئولان مربوطه از جمله بنیاد مسکن برای اسکان موقت آسیب‌دیدگان اقدامات فوری را انجام دهند

تحویل منازل جدید مناطق زلزله‌زده ارسباران تا ۲ هفته آینده

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: مسئله تامین مسکن زلزله‌زدگان با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما اولویت نخست در ساماندهی این مناطق است و از ۲ هفته آینده تحویل منازل مسکونی احداث شده که در حد سفت‌کاری است، آغاز می‌شود.

احمد علیرضابیگی با تشریح جزئیات بازسازی مناطق زلزله‌زده روستاهای استان متبوع خود گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار خانوار در اولویت نخست برای تهیه مسکن قرار دارند و مقرر شده تا آغاز فصل سرما آن تعداد از ساختمان‌های مسکونی که احداث شده، در اختیار خانوارهای این مناطق قرار بگیرد.

وی افزود: تحویل منازل احداث شده از ۲ هفته دیگر آغاز می‌شود و با توجه به وسعت منطقه در تلاش هستیم تا آغاز فصل سرما بتوانیم تعداد بیشتری را در اسکان دائم قرار دهیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در حال حاضر آنچه که بسیار مهم است حضور و کمک هموطنان در بازسازی این مناطق است، چراکه با وجود اینکه قدرت این زلزله برابر با زلزله بم بوده، اما تلفات آن کم و وسعت تخریب آن بسیار زیاد است، از این رو با توجه به اینکه بیشترین اقشار آسیب‌دیده این زلزله به لحاظ روحی را کودکان تشکیل می‌دهند باید با یک بسیج دسته جمعی از سوی دولت و مردم، خرابی‌‌ها را در کوتاه‌‌ترین زمان به آبادانی تبدیل کنیم.

سرما زلزله‌زدگان ارسباران را می‌ِ‌لرزاند

مدیرکل هوا‌شناسی آذربایجان‌شرقی وجود این سرما در مناطق زلزله‌زده را تأیید کرد و گفت: هم‌اکنون شب‌ها در مناطق اهر، هریس و ورزقان کمتر از هشت درجه است که براساس استانداردهای موجود اگر درجه هوا از ۱۲‌ درجه کمتر باشد باید به فکر وسایل گرمایشی بود.

امیر شاهرخ حسنعلی‌زاده با بیان اینکه از ۱۵‌شهریور هوا به سمت هوای پاییزی سوق پیدا می‌کند، افزود: باید به فکر گرمایش و یا سکونت مطمئن برای زلزله‌زدگان بود.

وی در عین حال به زیر صفر رسیدن دمای هوا و انتقال سرمای شب به روز‌ها را به پنجم آبان به بعد موکول کرد و گفت: از پنجم تا یازدهم آبان سرما بر منطقه رخنه خواهد کرد، امید است مسئولان هر چه زود‌تر برای تسریع در ساخت مسکن زلزله‌زدگان چاره‌ای اندیشیده و نگذارند این بار نیز سوژه‌ای دیگر برای بهره‌برداری سیاسی در دست دشمنان این مرز پرگهر قرار گیرد.

ساکنان چادرهای سفید در مناطق زلزله‌زده ورزقان، اهر و هریس شب‌های سردی را همراه با لرزه‌های سرما و پس‌لرزه‌ها می‌گذرانند اما سوز این سرما به علت کوهستانی بودن به زودی به روز‌ها نیز منتقل خواهد شد.

مسئولان امر باید برای ۱۰ هزار خانوار روستایی در ۳۰۸ روستای شهرستان‌های ورزقان، اهر، هریس و کسانی که در شهر‌ها این مناطق خانه‌هایشان آسیب‌دیده و در چادر اسکان یافته‌اند هر چه سریع‌تر چاره‌ای بیاندیشند چون دیگر چادرهای سفید با زلزله‌زدگان دیگر نمی‌تواند مهربان باشند و آنان را در برابر سرما حفظ کنند.

آقای وزیر... الوعده وفا

براساس گزارش خبرنگاران ما از مناطق زلزله‌زده، هوای این مناطق از دیروز ابری و بارانی شده و زلزله‌زدگان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است بطوریکه در روستای «بیلوردی» شهرستان هریس آب وارد چادرهای زلزله‌زدگان شده است.

اما با همه این مسائل علی نیکزاد وزیر آذری زبان راه و شهرسازی در بازدید از مناطق زلزله‌زده وعده داد شخصاً همه مسائل مربوط به بازسازی واحد تخریب شده در زلزله را در دولت پیگیری خواهد کرد. پس آقای وزیر هوا در مناطق زلزله‌زده خیلی سرد شده به وعده خودتان عمل کنید.

۱۳۹۱/۶/۲۲

اخبار مرتبط