سبقت رشد شهریه دانشگاه ها در كانادا از تورم

افزایش شهریه‌های دانشگاهی در كانادا بر شمار دانشجویانی كه در این كشور زیر بدهی سنگین قرار دارند افزوده است.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، «مرکز جايگزين‌هاي سياست کانادا» با انتشار گزارش جديدي فاش کرده است که ميانگين شهريه و هزينه‌هاي اجباري دانشجويان مقطع کارشناسي از سال ۱۹۹۰ تا کنون، سه برابر نرخ تورم افزايش يافته است.

اين در حالي است که اکنون ميانگين هزينه تحصيل در دانشگاه‌هاي کانادا ۶ هزار و ۱۸۶ دلار در سال است. اين مبلغ شامل هزينه کتاب، غذا و محل سکونت دانشجويان نمي‌شود.

اريکا شيکر، يکي از نويسندگان اين گزارش در همین خصوص خاطر نشان کرد، تحقیقات مذکور در نظر داشته تا تلاش‌هاي دولت ايالتي را در رابطه با تسهیل کردن تحصیلات عالی برای طبقه متوسط، مورد ارزیابی قرار دهد.

شيکر نوشت: «از سال ۱۹۹۰، به جز چند مورد استثنا، هزينه شهريه‌ها در سراسر کشور بيشتر از درآمدها افزايش يافته است. بين سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱، ميانگين سالانه افزايش درآمدها و هزينه‌هاي جانبي ۶.۲ درصد يعني سه برابر بيشتر از نرخ تورم بود. »

دانشجويان کانادايي از ماه فوريه سال جاري عليه سياست بحث‌برانگيز دولت ايالتي براي افزايش شهريه‌ها تظاهرات کرده‌اند. اين اعتراض‌ها به جنبش بزرگ‌تري به نام «انقلاب افرا» تبديل شد که ناآرامي اجتماعي عميق‌تري را در جامعه کانادا به نمايش گذاشته است.

شيکر در ادامه گزارش افزود: «به جاي کاهش هزينه ‌شهريه‌ها، بيشتر دولت‌هاي ايالتي کمک‌هايي را پس از افزايش شهريه همچون کاهش بدهي، اعتبار مالياتي يا تسهیلاتی را همانند بهره صفر درصد، در نظر گرفته‌اند.

به گفته شیکر: « اگر چه اين تدابير مي‌تواند تسکيني براي دانشجويان واجد شر ايط باشد، اما به هزينه‌هاي مقابل کمک نمي‌کند: شما نمي‌توانيد با اعتبار مالياتي هزينه دانشگاه خود را بپردازيد.»

وي يادآور شد: «در حال حاضر شمار خانواده‌هایي با درآمد متوسط در شهرهاي نيوفوندلند و لابرادور که مي‌توانند فرزندان خود را به دانشگاه بفرستند سه برابر بيشتر از خانواده‌هايي بادرآمد متوسط در اونتاريو است. اين ميزان تا سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵ به چهار برابر افزايش خواهد يافت.»

۱۳۹۱/۶/۲۲

اخبار مرتبط