سليمي نمين:

دولتی لایق رای مردم است كه اشتباهات احمدی نژاد را تكرار نكند

عکس خبري - دولتي لايق راي مردم است که اشتباهات احمدي نژاد را تکرار نکند

سلیمی نمین گفت: قطعا كار این دولت تا خرداد سال آینده پایان خواهد یافت. ولایت فقیه به عنوان حافظ قانون اساسی در برابر این زیاده خواهی خواهند ایستاد،رهبری در برابر زیاده خواهی های دولت های گذشته شجاعانه و مقتدرانه ایستادند و آنها را وادار كردند كه به قانون اساسی تن دهند، در این مورد هم آقایان مطمئن باشند كه با سد ولایت فقیه مواجه خواهند شد.

به گزارش نما، پس از اظهارنظر جنجال برانگیز احمدی نژاد که "چه کسی گفته امسال سال پایان دولت است" واکنش ها و موضع گیری های تند فعالان سیاسی بار دیگر آغاز شد، انتقاداتی که پیش از این و در حد گمانه زنی پیرامون روی کار آمدن اطرافیان رئیس جمهور در دور بعد انتخابات بیان می شد.

پس از اعلام رسمی احمدی نژاد مبنی بر ادامه کار دولت در برنامه زنده تلویزیونی، برخی مدیران زیر مجموعه او به تکرار این سخن پرداخته و عده ای دیگر تفسیر کردند که منظور احمدی نژاد ، "ادامه تفکر دولت های او" بوده است.

در این بین محمد نجار که تجربه حضور در وزارت دفاع و سپس وزارت کشور در دو لت احمدی نژاد را در کارنامه کاری خود دارد، با تکرار سخنن رئیس جمهور گفته که "شاید همین مدیران و استانداران که در این دولت مشغول خدمت رسانی هستند در دولت بعدی هم سکاندار امور باشند". البته متولی برگزاری انتخابات در کشور، "اصل شایسته سالاری" را مهم ترین دلیل سخنان خود عنوان کرده است.

در حالی که سال پایانی دولت سپری می شود و کمتر از یک سال تا برگزاری انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری فرصت باقی است، بیان این سخنان آن هم از سوی بالاترین مقام اجرایی انتخابات بی شک محل سوء استفاده قرار می گیرد . در عرصه سیاست چندان متعارف نیست که افراد دارای مسئولیت در برگزاری انتخابات نسبت به انتخاب یک تفکر و پیروزی آن ابراز تمایل کنند، بنابراین کمترین انتظار از متصدیان انتخاباتی این باشد که از بیان هرگونه اظهارنظر نسنجیده خودداری و به جای ایجاد التهاب در فضای سیاسی، طبق فرمایشات رهبری آرامش را روانه عرصه انتخاباتی کنند.

اما اظهار نظرها نسبت به سخن رئیس جمهور بدین جا ختم نشد. میرتاج الدینی که قبل از دعوت احمدی نژاد از او برای حضور در کابینه، بر صندلی های سبز بهارستان تکیه می کرد، برخلاف نجار گفت که منظور رئیس جمهور حضور در عرصه سیاسی و قدرت نبوده است بلکه ایشان معتقدند پس از این نیز افرادی که در راستای گفتمان انقلاب و خدمت به مردم باشند از طرف مردم انتخاب خواهند شد.

اما در این میان سلیمی نمین که شهره به رویکرد انتقادی در برابر قدرت طلبی است، چند ماه پیش نیز پیش بینی کرده بود که "دولتی ها به طور جدی در این فکر هستند تا پس از پایان دولت دهم بازهم در ساختار قدرت باقی بمانند"، اینبار صراحتا گفت که "رویکرد احمدی نژاد از خدمت به ماندگاری در قدرت تغییر یافته است".

تمایل به ماندگاری در قدرت از سوی رئیس جمهور پس از 8 سال بار دیگر "مدل انتخاباتی پوتین – مدودف" در کشور را بر زبان ها انداخت، مدلی که بر اساس آن تلاش برای ابقای دولت حتی با وجود موانع قانونی به صورت جدی مطرح می شود.

البته منتقدان این نظریه عواملی همچون عدم محبوبیت اطرافیان احمدی نژاد و نوع ساختار سیاسی کشور را از جمله عدم موفقیت اجرای این نظریه در کشور عنوان کرده و گفته اند که " كه با توجه به اينكه اين موضوع با روح قانون مخالف است بايد مانع آن شد و علي القاعده جلوي دور زدن روح قانون را بايد گرفت. چون آنچه براي ما مهم است رعايت جوهر و روح قانون است تا شكل و ظاهر قانون".

اظهارات ضد و نقیض و بدون هماهنگی دولتی ها کار را به جلسه سران قوا کشاند اما احمدی نژاد با تغییر موضع خود و در توضیح سخنان جنجال برانگیز خود گفت که "مردم، دولت ديگر را انتخاب مي‌كنند بنابراين دولت كه تمام نمي‌شود و ادامه دارد".

کدام دولت این وزرا را انتخاب می کند؟

عباس سلیمی نمین رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با ابراز تاسف از اینکه وزیر کشور در صدد توجیه اظهارات غیر جدی و غیر اصولی احمدی نژاد بر می آید، گفت: ایشان متوجه نشده اند که در صحبت های خود دچار تناقض گویی شده اند؛ از سویی می گوید " چه کسی می گوید از عمر دولت 1 سال باقی مانده" و از سویی دیگر می گوید "شاید برخی مدیران در دولت بعدی سکاندار امور باشند". بله، برخی مدیران می توانند در دولت بعدی سکاندار باشند اما "در دولت بعدی" نه در همین دولت.

وی گفت: به زعم برخی از این آقایان قرار است دولت بعدی از سوی دستیاران احمدی نژاد تشکیل شود، اما دستیارانی با شخصیت مستقل که خطاهای احمدی نژاد را مرتکب نشوند (آنها قطعا افراد ضعیفی مانند آقای نجار را انتخاب نخواهند کرد). ولو اینکه با احمدی نژاد هم موضع هم باشند، قطعا خطای او را در انتخاب مدیران ضعیف تکرار نخواهند کرد وگرنه در همان ابتدای کار دچار ناکامی خواهند شد. مثلا دولت بعدی وزیر اقتصاد را که در مسائل اساسی خود باقی مانده، انتخاب خواهد کرد؟

شوخی های احمدی نژادی با ملت

این فعال سیاسی با بیان اینکه سخنان وزیر کشور در حمایت از رئیس جمهور سراسر تناقض بود، تاکید کرد که وزیر باید سنجیده سخن بگوید و بداند که در چه موقعیتی قرار دارد و برای خوشامد احمدی نژاد سخنانی نگوید که تبعات جدی در وزارت کشور ایجاد کند. وی ادامه داد: برادرانه خدمت برخی کسانی که تصور می کنند دولت شان باقی خواهد ماند و پایان کارشان نرسیده، توصیه می کنم که لا اقل شان و شخصیت خود را حفظ کنند. اظهارات احمدی نژاد بیشتر به شوخی می ماند، هر چند مسائل جدی را به شوخی بیان می کند اما این موضوع جنبه مزاح داشت.

سابقه ملت در حذف قدرت طلبان

وی با اشاره به سابقه تاریخی ملت ایران در کنار گذاشتن شخصیت های بسیار فرهیخته به دلیل زیاده طلبی در قدرت، گفت: ملت در این زمینه جایگاه قانون و جایگاه حفظ سلامت در کشور را از همه بالاتر می داند. بنابراین هرگز برخی خدمات دولت ها سبب عدول ملت از جایگاه رفیع قانون نخواهد شد.

سلیمی نمین ادامه داد: این توهمی بیش نیست که تصور کنند اگر در زمینه هایی منشا خدمات بودند، ملت بخاطر پاسداشت خدمات، قانون را هم قربانی خواهد کرد، خیر، قانون قربانی نخواهد شد. کما اینکه در مورد دیگران هم قربانی نشد، دیگرانی که شان و علم و تجربه شان در انقلاب بسیار بالاتر از احمدی نژاد بود.

وی تصریح کرد: وقتی ملت آنها را کنار می گذارد و اجازه نمی دهد فراتر از قانون سکانداری دولت را ادامه دهند، قطعا احمدی نژاد هم جای خودش را دارد، هرگز احمدی نژاد از آنها رفیع تر نخواهد بود. وقتی با آن افراد اینگونه کردند، معلوم است با احمدی نژاد چگونه رفتار می کنند.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تاکید بر اینکه قطعا کار این دولت تا خرداد سال آینده پایان خواهد یافت، گفت: ولایت فقیه به عنوان حافظ قانون اساسی در برابر این زیاده خواهی خواهند ایستاد،رهبری در برابر زیاده خواهی های دولت های گذشته شجاعانه و مقتدرانه ایستادند و آنها را وادار کردند که به قانون اساسی تن دهند، در این مورد هم آقایان مطمئن باشند که با سد ولایت فقیه مواجه خواهند شد. ضمن اینکه با سد هوشیاری ملت ایران نیز مواجه خواهند شد.

وی گفت: دولتی لایق رای مردم است که دارای درایت و فهم باشد، درایت و فهمی که اشتباهات احمدی نژاد را تکرار نکند. یکی از اشتباهات احمدی نژاد انتخاب مدیران ضعیف بود. رئیس جمهور مدیرانی انتخاب کرده که هر چه او می گوید طوطی وار تکرار کنند؛ قطعا اگر دولتی با زاویه کمی از احمدی نژاد انتخاب شود، اشتباه انتخاب مدیران ضعیف را تکرار نمی کند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه مطمئنا افراد لایق در دولت بعدی روی کار می آیند، خاطرنشان ساخت: افرادی که تملق احمدی نژاد می کنند، شایستگی انتخاب را ندارند.

احمدی نژاد از انتخابات 88 عبرت نگرفت

وی در ادامه به تحلیل هایی مورد بررسی قرار داد که بر اساس آن احتمال اجرای طرح مدل پوتین- مدودف در انتخابات سال آتی مورد اشاره قرار می گیرد. او گفت که هوشیاری ملت ایران اجازه چنین کاری را نمی دهد، آنها چرخش دولت واقعی را می خواهند. اگر ملت ایران این هوشیاری را نداشت در انتخابات 88 متوجه این نمی شد که پشت برخی کاندیداها همان کسی است که در انتخابات 84 شکست خورده و امروز خود را پشت کاندیدای جدید مخفی می کند.

سلیمی نمین گفت: ابعاد این هوشیاری از آن سال گسترده تر شده و قطعا به احمدی نژاد این اجازه را نخواهد داد که چنین بازی را آغاز و عامل اجرای منویات خود را به صحنه آورد و در پشت پرده پنهان و عملا امور کشور را اداره کند.

وی با تاکید بر اینکه ملت به یک سایه و فرمانبردار احمدی نژاد رای نخواهد داد، گفت: ملت با این کار فهم و شعور سیاسی خود را زیر سئوال خواهد برد. کسانی که این حرف ها را هم می زنند در وهله نخست به ملت ایران توهین می کنند.

۱۳۹۱/۶/۲۵

اخبار مرتبط