آمادگی ایران برای بازگشت به برنامه هسته‌ای قبل از برجام

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه‌ای با شبكه خبری سی‌بی‌سیِ كانادا، گفته اگر رئیس‌جمهوری ایالات متحده برجام را از میان بردارد، ایران آماده است «خیلی آسان به موقعیت پیشین و حتی از نظر فناوری موقعیتی برتر از آن بازگردد». صالحی تاكید كرده فعلا چنین ارزیابی وجود ندارد.

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌بی‌سیِ کانادا، گفته اگر رئیس‌جمهوری ایالات متحده برجام را از میان بردارد، ایران آماده است «خیلی آسان به موقعیت پیشین و حتی از نظر فناوری موقعیتی برتر از آن بازگردد». صالحی تاکید کرده فعلا چنین ارزیابی وجود ندارد.

به گزارش وب سایت رادیو فردا، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون حسن روحانی، می‌گوید تهران در حال حاضر نه تصمیم برای بازگشت به برنامه اتمی قبل از توافق گرفته‌است و نه چنین روزی را می‌بیند، اما بازگشت به آن وضعیت «خیلی ساده است».

او تاکید کرده، دولت ایران پیش‌تر و در پی «ناموفق بودن آن توافق قبلی» توانست «با سرعت بالا فعالیت‌های هسته‌ای» خود را از سر گیرد.

به نوشته وب سایت رادیو فردا، دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا موضعی مخالف توافق اتمی گرفته بود و از «لغو» آن در صورت انتخاب سخن گفت. پس از پیروزی، شماری از مقام‌های انتخاب‌شده از سوی او، مانند وزیر دفاع از «حفظ» و عمل به تعهدات ایالات متحده در زمینه توافق اتمی، در کنار بازبینی و رصد موشکافانه فعالیت‌های ایران سخن گفته‌اند.

آقای صالحی در بخشی دیگر از مصاحبه خود گفته تهران هنوز قصد ندارد دست به ارزیابی و یا قضاوت دولت تازه آمریکا بزند. او می‌گوید «انتظار داشتم موضوع ایران یا برنامه اتمی در سخنرانی تحلیف دونالد ترامپ مطرح شود، اما او این موضوعات را به میان نکشید».

البته ساعتی پس از سخنرانی تحلیف آقای ترامپ، موضوع ایران، در کنار کره شمالی، مطرح شد؛ کاخ سفید ساعتی پس از مراسم سوگند ریاست جمهوری ترامپ، سندی را منتشر کرد که نشان می‌دهد، دولت جدید آمریکا مصمم به «توسعه سامانه دفاع موشکی» برای مقابله با تهدیدهای موشکی ایران و کره شمالی است.

معاون رئیس‌جمهوری ایران در مصاحبه با سی‌بی‌سی به این موضوع نیز واکنش نشان داده‌است. آقای صالحی گفته ایران اساسا قصد ندارد موشکی بسازد که به خاک آمریکا برسد.

دولت آمریکا، چه در دوره دمکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان، همواره از برنامه موشکی ایران، در کنار شماری دیگر از آنچه «اقداماتِ بی‌ثبات‌کننده‌ی منطقه» توصیف می‌شود، انتقاد کرده‌است. ایران این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید برنامه موشکی‌اش «جنبه دفاعی» دارد.

علی‌اکبر صالحی به سی‌بی‌سی گفته «آمریکا ۱۰ هزار مایل دورتر از ایران است، و ما هرگز قصد نداشته‌ایم موشکی بسازیم که مسافتی چنین دور را بپیماید».

وب سایت رادیو فردا در پایان افزوده است: مقام‌های ایرانی البته بارها از ساخت و تولید موشک‌هایی سخن گفته‌اند که می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند. اسرائیل از مهم‌ترین متحدان ایالات متحده به شمار می‌رود. نخست‌وزیر آن کشور، بنیامین نتانیاهو، گفته می‌خواهد طرحی را برای مقابله با ایران و برنامه‌اتمی‌اش به رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه کند.

۱۳۹۵/۱۱/۳

اخبار مرتبط