محمد رضا مداحیان در گفتگو با نما مطرح كرد:

ترویج فرهنگ فاطمی در نمایش آیینی غبار

عکس خبري -ترويج فرهنگ فاطمي در نمايش آييني  غبار

كارگردان نمایش آیینی غبار گفت: این نمایش جزء نوادر نمایش های دینی و تاریخی است كه درآن بیش از 80 نفراز عوامل حرفه ای بهره گرفته شده است به گونه ای كه حضور افرادی متخصص در بخش های مختلف نمایش كار را از حالت كلیشه خارج كرده است .

محمد رضا مداحیان در مصاحبه با خبرنگار نما گفت:نمایش آیینی و مذهبی غبار در حقیقت تاثیر حضور اهل بیت (ع) در زندگی روزمره ما را روایت می کند.
ما سعی کردیم تا در این نمایش روایت تاریخی مشخصی رو که همه مردم به آن باور دارند را با جامعه امروزمان پیوند بزنیم .
این کارگردان نمایش های مذهبی افزود: ما در مضمون نمایش آیینی غبار صرفا به قصه شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) پرداختیم و ابعاد مختلف این مظلومیت را که در آن مقاطع تاریخی حاکم بوده و مردم نسبت به آن حس همزاد پنداری دارند را اشاره می کنیم.
این نمایش جزء نوادر نمایش های دینی و تاریخی است که درآن بیش از 80 نفراز عوامل حرفه ای بهره گرفته شده است . به گونه ای که حضور افرادی متخصص در بخش های مختلف نمایش کار را از حالت کلیشه خارج کرده است .
همچنین استفاده از افراد مجرب به لحاظ طراحی صحنه ،شخصیت شناسی در گریم و طراحی لباس از ویژگی های بارز در نمایش غبار است .
وی درباره استقبال تماشاگران از این نمایش گفت: ما با استقبال گسترده ای از سوی مخاطبین مواجه شدیم تا جایی که در زمان اجرای نمایش جای خالی در سالن وجود ندارد و برخی از تماشاگران حتی ایستاده مشغول تماشای نمایش می‌شوند.
به گزارش خبرنگار نما ؛فصل دوم از نمایش آیینی "غبار" به نویسندگی انوش معظمی با حمایت سازمان فرهنگی و هنری بشارت از 19 بهمن ماه در تالار وحدت به روی صحنه رفته است
بر این اساس اردلان شجاع کاوه،میرطاهرمظلومی،شهرامعبدلی،خسروشهراز،جوادزیتونی،
محسن افشار، شاپورکلهر،علی طهماسبی،یحیی ایراندوست و انوش معظمی بازیگران این نمایش هستند و غلامرضا آقاسی در این نمایش نیز شعر خوانی می کند.
همچنین در نمایش آیینی غبار امیر اسکندری طراح چهره پردازی ، مهدی اکبری طراح صحنه ، ژاله زکی زاده طراح لباس ،محمد فرشته نژادآهنگساز ، حمیدرضاجوکار و عامر مسافرآستانه طراحان حرکت ، ایمان صفرزاده مدیر صحنه ، و طاهر ده پهلوان نیز به عنوان مجری طرح با محمدرضا مداحیان کارگردان این نمایش همکاری می کنند.
اردلان شجاع کاوه بازیگر این نمایش آیینی در مصاحبه با خبرنگار نما گفت: داستان "غبار" در سرزمین "غدیران " می گذرد که حوادث آن شباهت بسیاری زیادی به رخدادهایی دارد که انسان معاصر با آن مواجه است.غبار همان گونه که از نام آن مشخص است ،وقتی که دید مختل می شود دلایل بسیاری برای آن وجود دارد ،که یکی از این دلایل غبار است که باعث می شود تا شما هدف مشخصی را نبینی و این غبار مانع نمایش ما است که باعث کشمکش می گرددکه امیدوارم که این تئاتر مذهبی مورد توجه و رضایت مخاطب قرار گیرد .
این بازیگر تئاتر درخصوص نقش خود در این نمایش گفت: من نقش میرزا مشفق ادیب الممالک را بازی می کنم که میرزا تحت تاثیر قدرت طلبی قرار می گیرد و دوست و دشمن به او کمک می کنند تا قدر ت بیشتری بگیرد.اما قدرتی که دشمن به او می دهد کاذب است .او به علائق دینی و فکری خود
بر می گردد تا نسبت به این پیشنهاد از سوی دشمن فکر و تامل بیشتری کند .
مهدی طهماسبی ،دیگر بازیگر نمایش غبار به خبرنگار ما گفت:این نمایش بر اساس یک روایت تاریخی شکل گرفته است که قصه افراد قوم سقیفه را روایت می کند .
در واقع نمایش آیینی غبار سعی دارد تا با پیوند میان تاریخ وقوع حادثه ناگوار شهادت زهرا (س)با مسایل روز، ذهن مخاطب را درگیر ماجراهای دیروز و امروز کند و تلنگری بر ذهن بزند که چه بسا در این زمان هم ممکن است ماجرای سقیفه تکرار شود.
طهماسبی افزود: در واقع بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) عده ای از عهد و پیمانی که در روز غدیر خم بستند سر باز زدنند ،و گروهی را تشکیل دادنند که دل حضرت علی (ع) را بدجوری رنجاندند،در بخش تاریخی این نمایش بازیگر اصلی در دل تاریخ حرکت می کند و آرام آرام از شرایط امروز به گذشته می رود و از آنجایی که این نمایش ایرانی است بر اساس خیر وشر شکل گرفته است و می توان دسته بندی این دو گروه خیر و شر را در این نمایش مشاهده کرد .
وی در خصوص نقش خود در نمایش غبار اظهار داشت: من نقش نیروهای متخاصمی را ایفا می کنم که در جامعه امروزی زندگی می کند و نماینده ما در اعماق تاریخ می شوند همان افرادی که آن گونه حضرت زهرا(س) را به شهادت رسانند و درب خانه حضرت را به آتش کشیدنند. هرچند که این نمایش آیینی است اما موضوعات سیاسی در زیرساخت اثر توسط نویسنده به خوبی گنجانده شده است .
اجرای نمایش غبار تا 18 اسفند ماه در تالار وحدت و در 2 سانس 18 و 20 ادامه دارد .
لازم به یادآوری است فصل اول نمایش "غبار" سال 93 در تالار وحدت به روی صحنه رفت که با استقبال کم نظیر مخاطبان همراه بود و یکی از پر مخاطب ترین نمایش های آن سال نام گرفت.

۱۳۹۵/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط