تنش روابط تركیه و اروپا به نروژ هم سرایت كرد

در پی تشدید تنش‌ها بین تركیه و اتحادیه اروپا، تركیه سفیر نروژ را هم احضار كرد. پذیرش پناهندگی پنج نظامی تركیه‌ در نروژ علت این احضار بود.

به گزارشنما به نقل از شبکه خبر، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، اعطای پناهندگی به این نظامیان را غیرقابل پذیرش خواند و گفت: این اقدام نروژ به روابط دو کشور ضربه وارد خواهد کرد.

ترکیه می‌گوید پنج نظامی ترکیه‌ ای که نروژ دیروز به آنها پناهندگی داده، از اعضای گروه فتح الله گولن و از عوامل کودتای نافرجام این کشور هستند.

پیش از این یونان نیز با استرداد افسران نظامی ترکیه که به آن کشور گریخته اند، مخالفت کرد که به افزایش تنش ها میان مقام‌های آنکارا و آتن منجر شد.

روابط ترکیه با آلمان و چند کشور دیگر اروپایی هم به علت جلوگیری از برپایی برنامه‌های تبلیغاتی وزیران ترکیه درباره همه پرسی تغییر قانون اساسی، دچار تنش شده است.

رئیس جمهور جدید آلمان به رئیس جمهور ترکیه هشدار داده، روش هایی که در پیش گرفته ممکن است به نابودی دستاوردهای آنکارا بینجامد.

اشتاین مایر با انتقاد از مقایسه دولت آلمان با نازی ها گفته است نگرانیم که ترکیه هر آنچه که در سال ها و دهه ها ساخته، ویران کند.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم، متقابلا هشدار داده در صورت ادامه سیاست خصمانه اروپا ضد ترکیه، دیگر هیچ تبعه اروپایی و غربی نمی تواند در هیچ جای دنیا، با امنیت وارد خیابان شود.

۱۳۹۶/۱/۳

اخبار مرتبط