گزارش فردا از آخرین تحولات میدانی شمال سوریه؛

جنگ بین شاه مهره ها در سوریه ادامه دارد

در گزارش خبری منتشره روز جمعه، از رسیدن زبده ترین نیروهای ارتش سوریه به شمال استان حماه خبر دادیم. هم اكنون بیش از 70 درصد توان تهاجمی ارتش سوریه در شهر كوچكی تجمیع شده تا مانع ورود تروریست ها به شهر استراتژیك «حماه» شوند.

به گزارش نما به نقل از فردا، شمال استان حماه روز گذشته شاهد اوج گیری قدرت نیروهای ارتش سوریه و متحدان بود؛ به صورتی که معارضان نه تنها یک متر پیشروی نکردند، بلکه یک شهر و یک روستای مهم را از دست داده و معارضین در آستانه شکست در مهم ترین نبرد استان قرار گرفتند. نبردی که به علت تجمیع اصلی ترین واحدهای ارتش سوریه و متحدان، بحق می تواند «استالینگراد سوریه» لقب بگیرد؛ نبرد بر سر فتح شهر «قمحانه» به عنوان دروازه شمالی شهر حماه.

در مورد نبرد قمحانه، در گزارش روز جمعه نوشتیم: «اهمیت این نبرد از شهر قمحانه بسیار بالاتر بوده و اگر از کل شهر حماه مهم تر نباشد، قطعا کم اهمیت تر نیست! خیلی کوتاه بگوییم طرفین، «مهره شاه شطرنج» خود را وارد نبرد کرده اند.

"قوات النمر" به تنهایی بیش از 25 درصد توان نظامی ارتش سوریه و بیش از 60 درصد توان هجومی ارتش سوریه را - از نظر کیفی - تشکیل می دهند! در سوی مقابل، "ابو صالح الطحان" فرمانده کل جنگی احرار الشام در دوره رهبری ابو جابر الشیخ بر این تشکیلات و اصلی ترین فرمانده میدانی عملیات های بزرگ حلب1 و حلب2 بود.»

قوات النمر در شرایطی وارد قمحانه شدند که گروه تروریستی هیئت تحریر الشام به کمک چند عامل انتحاری، نزدیک به 70 درصد شهرک را اشغال کرده بود و حتی در رسانه ها خبر فتح کامل آن را مطرح می کردند! این در حالی بود که تا پیش از ورود این نیروها، حدود 1500 نیروی نظامی آموزش دیده ارتش سوریه و بسیج مردمی سوریه (قوات دفاع وطنی) در این شهر حضور داشتند. همین نکته به خوبی، حجم بالای و برنامه دقیق تحریر الشام برای اشغال قمحانه را نشان می دهد.

با ورود قوات النمر، توان دفاعی ارتش سوریه و متحدان افزایش یافت؛ با این حال تا نیمه شب روز جمعه همچنان حدود نیمی از شهر در اشغال تروریست ها بود. با توجه به اهمیت قابل توجه قمحانه و این تحلیل که در صورت اشغال این شهرک، به سختی می توان از ورود گروه های تروریستی به شهر حماه جلوگیری کرد، ستاد فرماندهی ارتش سوریه و جبهه مقاومت تمام نیروهای نزدیک در این محور را به نبرد در شهر قمحانه فراخواند.

یکی از منابع موثق در مورد حضور زبده ترین واحدهای ارتش سوریه و متحدان در قمحانه چنین نوشت:

نیروهای سهیل حسن یا «قوات النمر» در این عملیات با عنوان «الطرامیح» در این شهر با تمام قوا می جنگند. «طرامیح» جمع کلمه «طرماح» به معنی فرد «بلندطبع» است. علت نامگذاری قوات النمر به طرماح، پاسداشت یاد «وائل الصالح» از معاونین برجسته سهیل حسن است که اهل شهر «قمحانه» بوده و در نبردهای استان حلب کشته شد.

به نظر می رسد هدف از این نامگذاری، علاوه بر تحریک حس وطن دوستی اهالی «قمحانه»، تحریض بیش تر نیروهای قوات النمر باشد تا از شهر «فرمانده شهید» حفاطت بیش تری کنند.

علاوه بر قوات النمر و گردان های محلی ارتش سوریه و نیروهای دفاع وطنی، زبده ترین نیروهای ارتش سوریه و متحدین به این شهر اعزام شده اند. مهم ترین گردان ها و گروه های اعزامی عبارتند از:
نسور الزوبعة
قوات درع القلمون
رزمندگان سپاه فاطمیون
رزمندگان حزب الله لبنان

همزمان هلی کوپترهای ارتش سوریه و روسیه به صورت گسترده در حال پرواز و پشتیبانی از نیروهای همپیمان روی زمین هستند.

گفته می شود تمرکز نیروی هوایی بر روی این شهر به اندازه ای است که کلیه هلی کوپترهایی که در عملیات های تدمر و ریف شرقی حلب استفاده می شدند، بر ریف شمالی حماه به خصوص قمحانه تمرکز کرده اند!»

واحدهای یگان «نسور الزوبعه» شاخه نظامی حزب بعث سوریه بوده و سابقه نبرد طولانی در خلال جنگ داخلی سوریه و جنگ داخلی لبنان را در کارنامه دارند. در خلال بحران اخیر سوریه، بیش تر شهرهای شمال استان حماه مانند «مورک» و «معان» طی دو سال اخیر توسط همین یگان عملیاتی آزاد شده است. بخش مهمی از بدنه این نیرو را اهالی بخش غربی استان حماه به ویژه شهرهای «سقیلبیه»، «محرده» و «سلحب» تشکیل می دهند.

سپاه «قوات درع القلمون» مهم ترین شاخه نظامی ارتش سوریه در استان حمص بوده و در سال 2013 و 2014 نقش بسیار پررنگ و حساسی در تثبیت نظام در این استان ایفا کردند. شهرهایی مانند «یبرود»، «تلکلخ» و نبک توسط این سپاه در کنار رزمندگان حزب الله لبنان از وجود تروریست ها و معارضین مسلح پاکسازی شد.

علاوه بر گروه های فوق الذکر، برخی منابع خبری از حضور رزمندگان شیعه عراق در قمحانه خبر می دهند.

آزادسازی کوکب

در مورد نبرد کوکب در گزارش روز جمعه نوشتیم: «همچنین نیروهای سهیل حسن با کمک لشکر زرهی تکاوری ارتش سوریه مستقر در مناطق علوی نشین «زعبه»، «ابو دالی» و «شغثه» با دور زدن تروریست ها از طریق شهر معان و شهرک کراح، شهر کوکب را به حالت نیمه محاصره درآورده و به شدت به آن حمله می کنند. از عصر پنجشنبه تا بامداد جمعه، نیروهای سهیل حسن با 6 بار حمله به شهر کوکب، عملا گروه های تروریستی را در این محور از حالت هجومی به حالت تدافعی کشانده و امیدوارند طی امروز با آزادسازی کوکب، دومینوی آزادسازی مناطق اشغال شده دو روز اخیر را آغاز کنند. گفتنی است تیپ نظامی مستقر در زغبه و ابودالی، قدرتمندترین نیروهای میدانی تکاوری ارتش سوریه در شمال استان حماه محسوب می شوند.»

آزادسازی شهر کوکب، انتظار می رود نیروهای لشکر زرهی شمال استان حماه و منطقه «زغبه» و «ابودالی» نیز به حومه قمحانه اعزام شوند تا این شهر و محیط اطراف آن به طور کامل پاکسازی شود.

آزادسازی شیزر

روز جمعه از اعزام رزمندگان حزب الله سوریه به محور غربی ریف شمالی حماه خبر دادیم. رزمندگان حزب الله سوریه در کنار حزب الله لبنان عملیات بزرگ خود را برای رفع محاصره شهر استراتژیک «محرده» آغاز و طی کم تر از 24 ساعت موفق شدند قلعه و روستای شیزر در شمال غربی محرده را آزاد کنند. به این ترتیب شهر محرده از سمت غرب کاملا امن بوده و نیروهای کمکی ارتش سوریه و متحدان می توانند به شهر وارد شوند.

۱۳۹۶/۱/۶

اخبار مرتبط