كره‌شمالی: رزمایش مشترك كره‌جنوبی-آمریكا را مورد حمله قرار خواهیم داد

كره‌شمالی طی پیامی تهدیدآمیز هشدار داد كه رزمایش نظامی مشترك كره‌جنوبی و آمریكا را هدف حملات پیشگیرانه قرار خواهد داد

به گزارش نما به نقل از تسنیم، به نقل از پرس‌تی‌وی، کره شمالی رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا را محکوم کرده و هشدار داده است آنها را هدف حملۀ پیشگیرانه قرار خواهد داد.

نظامیان کرۀ جنوبی و ایالات متحده اول مارس 2017 (11 اسفند 1395) رزمایش گستردۀ سالانۀ خود را با مشارکت هواپیماهای جاسوسی و شناسایی و ناوهای جنگی آمریکایی آغاز کردند.

پیش از این در ماه جاری میلادی، یو‌اس‌اس کارل وینسون به این رزمایش پیوست. مقامات کرۀ جنوبی می‌گویند نیروهای ویژۀ نظامی آمریکا نیز قرار است در این رزمایش مشترک شرکت کنند.

این در حالی است که کره شمالی به آمریکا و کرۀ جنوبی درباره هرگونه تلاش برای انجام «عملیات ویژه» به‌منظور هدف قرار دادن رهبر کره شمالی و تأسیسات نظامی راهبردی این کشور هشدار داده است.

کرۀ شمالی در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه (6 فروردین 1396) از شبکۀ تلویزیونی کی سی تی وی KCTV پخش شد، اعلام کرد: «تا زمانی که ادوات و نظامیان آمریکا و کرۀ جنوبی ... در داخل و اطراف کرۀ جنوبی باقی بمانند، باید این را به خاطر داشته باشند که ارتش ما بدون هرگونه اخطار قبلی، حملۀ نابودکننده‌ای را، در هر زمانی، اجرا خواهد کرد.»

رزمایش مشترک آمریکا و کرۀ جنوبی موسوم به «جوجه عقاب» تا پایان آوریل 2017 ادامه خواهد داشت.

در رزمایش سال گذشتۀ میلادی (2016) بیش از 17 هزار نیروی نظامی آمریکایی و بالغ ‌بر 300 هزار نظامی کرۀ جنوبی شرکت داشتند.

گفتنی است این رزمایش نظامی مشترک از سال 1997 همه‌ساله برگزار می‌شود.

کرۀ شمالی پیشتر در ماه جاری میلادی، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل نوشت آمریکا در این رزمایش‌ها از ناو هواپیمابر هسته‌ای، زیردریایی‌های هسته‌ای، بمب‌افکن‌های راهبردی هسته‌ای و جنگنده‌های رادار گریز استفاده می‌کند.

کرۀ شمالی بارها به مانورهای مشترک آمریکا و کرۀ جنوبی اعتراض کرده و آنها را نوعی تمرین برای آغاز جنگ دانسته است.

پیونگ‌یانگ همچنین در واکنش به این‌گونه رزمایش‌ها آزمایش‌های موشکی مختلفی را به اجرا درآورده است که با تحریم‌های غرب و سازمان ملل مواجه شده اند.

این در حالی است که سازمان ملل به‌تازگی اعلام کرده است تحریم‌های اعمال شده علیه کرۀ شمالی روند امدادرسانی بشردوستانه به این کشور را که در آن میلیون‌ها زن و کودک به مایحتاج اولیه نیاز مبرم دارند، تحت تأثیر قرار داده است.

تاپان میشرا ، یکی از مقامات سازمان ملل در کره شمالی، می‌گوید کره شمالی از سوی دیگر کشورهای جهان به دست فراموشی سپرده شده، درحالی‌که با اوضاع وخیم انسانی مواجه است.

بنا به اعلام سازمان ملل، دوپنجم از جمعیت کره شمالی دچار سوءتغذیه هستند و بیش از 70 درصد جمعیت به کمک‌های غذایی وابستگی دارند.

سازمان ملل در گزارش تازۀ خود هشدار داده است بیشتر مردم کره شمالی همچنین به مراقبت‌های بهداشتی یا تأسیسات نظافتی مثل فاضلاب شهری دسترسی ندارند.

در این گزارش آمده است: «تنش‌های سیاسی در حالی ادامه دارد که تخمین زده می‌شود 18 میلیون نفر در سراسر جمهوری خلق کره همچنان از ناامنی غذایی و سوءتغذیه و همچنین فقدان دسترسی به خدمات اولیه رنج می‌برند.»

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا به علت آزمایش‌های موشکی و برنامۀ هسته‌ای پیونگ‌یانگ، کرۀ شمالی را هدف تحریم‌های شدید قرار داده‌اند.

پیونگ‌یانگ هدف از این برنامه‌ها را حفاظت امنیتی علیه تجاوز نظامی بالقوۀ آمریکا اعلام کرده است.

آمریکا روز جمعه اعلام کرد 30 فرد و شرکت خارجی را در ارتباط با ایران، سوریه و کرۀ شمالی تحریم کرده است.

آمریکا این 30 فرد و شرکت را متهم به فعالیت‌هایی کرده که «تنها به تشدید درگیری‌های و تهدید چشمگیر امنیت منطقه‌ای منجر می‌شوند.»

۱۳۹۶/۱/۶

اخبار مرتبط