وقتی مفتی «تحریر الشام» از مذاكره مستقیم سخنگوی النصره با ایران خبر می دهد

بالا گرفتن شایعه مذاكره ایران و جبهه النصره در قطر!

با استمرار تنش میان طیف های مختلف گروه های معارض مسلح سوری، بازار افشاگری بالا گرفته و این بار پای ایران به میان آمده است!

به گزارش نما به نقل از فردا: شایعه ای که دیشب مانند بمب در میان گروه های مختلف معارض سوری منتشر شد، «مذاکره حسام شافعی، دومین مقام بلندپایه القاعده در سوریه، با نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران به میزبانی قطر» است. ظاهرا این مذاکرات تا این لحظه استمرار یافته و «حسام شافعی» همچنان در قطر حضور دارد!

حسام شافعی، آخرین سخنگوی جبهه النصره، شاخه رسمی القاعده در سوریه بود و بعد از تأسیس جبهه فتح الشام، همچنان مسئولیت سخنگویی این سازمان تروریستی را بر عهده داشت. در این دوره، حسام شافعی یکی از جنجالی ترین چهره های نزدیک به القاعده بود و بارها با گروه های مختلف مسلح وارد مشاجر شد. اوج تنش های حسام شافعی، حملات صریح وی به «لبیب النحاس» مسئول دفتر روابط خارجی احرار الشام، مذاکره با «ابو محمد المقدسی» و مهم تر از همه «مجاهد» و «مردان خدا» خواندن تروریست های جند الاقصی بود؛ تروریست هایی که رسما با داعش بیعت و با وساطت گروه تروریستی «حزب اسلامی ترکستان»، استان های ادلب و حماه را ترک کرده و به قلمرو داعش منتقل شدند.

شب گذشته «وائل عبدالعزیز» از فعالین رسانه ای و ستادی ارتش آزاد سوریه و دوست نزدیک «اسامه ابو زید» سخنگوی هیئت نظامی معارضین در مذاکرات آستانه، خبری را منتشر کرد که مانند بمب در میان معارضین سوری سر و صدا کرد: «حضور حسام شافعی در قطر برای مذاکره مستقیم و بی واسطه با ایران!»

وائل عبد العزیز در صفحه شخصی خود در شبکه توئیتر نوشت: «منابع موثق از توافق نهایی میان هیئت تحریر الشام (اتحادیه فراگیر گروه های سوری وابسته به القاعده) با ایران به وساطت قطر خبر می دهد. این توافق، بر سر سرنوشت شهرهای شیعه نشین "فوعه" و "کفریا" در استان ادلب و متقابلا شهر "زبدانی" [و "مضایا"] در منطقه قلمون غربی است. علت اصلی حضور "زید العطار" و "حسام شافعی" در سوریه به همین نکته برمی گردد.»

در این توئیت، وائل عبد العزیز ادعا کرد زید العطار (مسئول سیاسی اتحادیه تحریر الشام) و حسام شافعی (نفر دوم القاعده در سوریه) در مذاکره با ایران به توافق نهایی رسیده اند.

بی تردید وائل عبد العزیز از مخالفان جدی تحریر الشام است و شاید انتشار این خبر را به اختلافات میان تحریر الشام و ارتش آزاد سوریه نسبت دهند. اما ساعتی بعد یکی از بزرگان تحریر الشام در صفحه اختصاصی خود در فیس بوک با تأیید این خبر، رهبری تحریر الشام را به چالش کشید!

شریف محمد فواد هزاع، از شاگردان ابومحمد مقدسی و از مفتیان جبهه النصره، فتح الشام و عضو شورای مؤسس هیئت شرعی اتحادیه تحریر الشام در صفحه فیس بوک خود با تأیید خبر حضور «حسام شافعی» در قطر برای مذاکره مستقیم و بی واسطه با ایران، خواستار توضیح رسمی تشکیلات هیئت تحریر الشام شد.

با توجه به اهمیت این خبر، متن کامل پست کوتاه شریف حمد فواد هزاع در فیس بوک، به مخاطبان ارجمند پایگاه خبری تحلیلی فردا تقدیم می شود:

«مطالبه بیانیه رسمی هیئت تحریر الشام در مورد مذاکره با ایران!

زمانی که هیئت مذاکره کننده معارضین به آستانه و پیش از آن به ژنو و ریاض رفت، [جبهه النصره و به خصوص شخص حسام شافعی] در اعتراض به مذاکره کنندگان می گفتند: «شما به چه حقی بنام ملت مذاکره می کنید؟»

آری حق با شما بود. هیچ گروه و مکتبی حق ندارد به نام ملت سوریه یا حتی معارضین سوری با دیگران مذاکره کند. هیچ گونه اجماعی در این زمینه به وجود نیامده است.

اما امروز متأسفانه خبر قطعی و متواتر به ما رسید که حسام شافعی در قطر بدون واسطه در حال مذاکره مستقیم با ایران است.

ما از [رهبری کل] هیئت تحریر الشام می خواهیم در بیانیه ای رسمی، ضمن تکذیب و محکومیت مذاکره مستقیم با ایران، در مورد این خبر توضیحات کافی را ارائه دهند.

ما یک بیانیه رسمی، مستدل و صریح می خواهیم که به دور از تعصبات، در مورد این مذاکرات توضیح کافی ارائه دهد.»

حال سئوال مهم تر برای ما، طرف ایرانی حاضر در مذاکرات است. هیئت تحریر الشام و سازمان تروریستی القاعده به خوبی می دانند پرونده سوریه در تهران در دست چه نهادی است. آیا مذاکره کنندگان حاضر در قطر، در مورد قدرت نفوذ خود در تهران ضمانت داده اند؟

پایگاه خبری تحلیلی فردا آماده دریافت توضیحات رسمی و غیررسمی همه منابع مطلع ایرانی در این زمینه است.

۱۳۹۶/۱/۷

اخبار مرتبط