ملت‌های عربی در همراهی با ایران منتفع می شوند

به گزارش نما به نقل از تسنیم، دکتر ناصر کاظم نویسنده رای الیوم در مقاله‌ای نوشت: حضور فعال ایران در تحولات غرب آسیا مشهود است. این مسئله سبب نگرانی روزافزون حکمرانان شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا و اسرائیل شده است. به گونه ای که آنها مجبور شده اند جبهه عربی آمریکایی صهیونیستی تشکیل دهند که هدف آن سرنگونی نظام بشار اسد، نابود سازی ائتلاف ایران، سوریه و عراق، وارد ساختن ضربه سهمگین به جمهوری اسلامی ایران، تضعیف حزب الله لبنان و پایان دادن به آرمان های فلسطین است. کشورهای عربی که دراین ائتلاف شرکت کرده اند، اتهامات کاذبی علیه تهران مطرح می کنند از جمله اینکه ایران، تشیع را دربین اهل سنت ترویج می کند و امنیت ملی جهان عرب را برهم زده است.

عدم تهدید از سوی تهران
ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس مرزهای دریایی و زمینی دارد. تهران دارای منافع اقتصادی، راهبردی و امنیتی درمنطقه است و از فرهنگی پویا و زنده برخوردار و دشمن آمریکا و اسرائیل است. حال، چرا برخی کشورهای عربی ایران را دشمن خود می دانند؟ چرا این کشورها نسبت به اشغال فلسطین و قدس خود را به جهالت می زنند؟ چرا نسبت به توطئه های آمریکا و اسرائیل که هدفشان اشغال منطقه و سیطره بر منابع طبیعی آن است، ساکت نشسته اند و فقط بر رویارویی با ایران متمرکز شده اند؟ چرا نسبت فرمان های نژادپرستان ترامپ علیه اعراب و مسلمانان هیچ واکنشی نشان ندادند؟ آیا اقدامات خصمانه آمریکا و اسرائیل در عراق ، سوریه و یمن در راستای خدمت به امت عرب است؟ آیا عقلانی است که بگویم دخالت های آمریکا و اسرائیل خطری کمتر ی برای ملت های عربی دارد تا ایران ؟ این درحالی است که ایران تاکنون هیچ یک از کشورهای عربی اسلامی را مورد تهدید قرار نداده است. تهدیدات تهران فقط متمرکز بر رژیم صهیونیستی و منافع آمریکاست.

3 انقلاب در ایران
ایران کشوری بزرگ و ملتی سرزنده و پویا دارد. ایرانی ها طی 74 ساله گذشته 3 انقلاب کرده اند. انقلاب مشروطه درسال 1905 تا 1907 رخ داد. این اولین انقلاب در نوع خود درآسیا بود. رضا پهلوی با انجام کودتا درسال 1925 احمد شاه را سرنگون ساخت و نظام شاهنشاهی پهلوی را بنیانگذاری کرد. درسال 1951 محمد رضا شاه مجبور شد دکتر محمد مصدق را به عنوان نخست وزیر تعیین کند. مصدق که از حمایت گسترده مردمی برخوردار بود، نفت را ملی کرد. این مسئله باعث بروز اختلاف بین مصدق و شاه شد لذا محمدرضا پهلوی او را از سمت نخست وزیری عزل کرد اما مردم در حمایت از مصدق به خیابان ها آمدند و محمد رضا پهلوی مجبور شد در آگوست 1953 ایران را به مقصد ایتالیا ترک کند. اما ژنرال فضل الله زاهدی با کودتایی که علیه مصدق انجام داد، شاه را به ایران بازگرداند. حکومت محمد رضا پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی ( ره ) درسال 1979 ادامه یافت.

توطئه های عربی علیه انقلاب اسلامی
از زمانی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسیده تهران در معرض توطئه های کشورهای عربی قرار گرفته و رژیم بعث عراق هم به ایران حمله کرده است. اما تهران در برابر تمامی آنها مقاومت کرده و تا حد زیادی موفق شد که صنایع خود را توسعه دهد و گام هایی به سمت پیشرفت بردارد و نیروهای مسلح قوی و نیرومندی بوجود آورد لذا این امکانات ، ایران را به کشوری مهم، قوی و فعال در غرب آسیا تبدیل ساخت. این موضوعی است که باعث واهمه ائتلاف سه جانبه شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا و رژیم صهیونیستی شده و آنها را بیش از بیش به یکدیگر نزدیک تر ساخته است.

بی ثباتی درمرزهای سوریه
حکمرانان عضو شورای همکاری خلیج فارس و همپیمانانشان از عرب ، اسرائیل و آمریکا همگی می دانند، پیروزی دولت دمشق سبب تقویت حضور ایران در سوریه و عراق می شود. این پیروزی می تواند یک وضعیت بی ثباتی را در مرزهای سوریه با اردن ایجاد کند و ممکن است این بی ثباتی به شهرهای داخلی اردن و مرزهای این کشور با عربستان نیز کشیده شود. همچنین گروه های مسلح شورشی از مرزهای مشترک عربستان با سوریه و عراق عبور کنند و باعث بی ثباتی در منطقه شوند و حکومت های وراثی را سرنگون سازنند.

فعال شدن گروه های مقاومت علیه تل آویو
رژیم صهیونیستی بخوبی می داند، ایران کشوری است بلند همت و دارای منابع غنی طبیعی و تاریخی کهن است . ایران با کشورهای عربی از لحاظ اراده و نفوس جمعیت متفاوت است لذا تل آویو می خواهد خطر ایران را بیش از آنکه متوجه اسرائیل شود از بین ببرد. درصورتی که اردن دچار نا آرامی شود و ساختار حاکمیتی این کشور فرپاشد، حضور ایران درمرزهای مشترک سوریه و اسرائیل بزرگترین تهدید برای تل آویو محسوب خواهد شد چرا که این حضور به گروه های مقاومت عربی اسلامی اجازه خواهد داد، علیه اسرائیل آزادانه فعالیت کنند. لذا رژیم صهیونیستی و آمریکا با زمان بازی می کنند تا بتوانند این خطر را پیش از وقوع، کنترل و نابودش سازند.

همکاری ایران و روسیه
اکنون این سئوال مهم مطرح می شود. چنانچه سوریه در نبرد با گروه های تروریستی پیروز شود همکاری روسیه و ایران چگونه خواهد بود؟
ما می دانیم روسیه برای دفاع از منافش در غرب آسیا و جایگاه بین المللی اش در تحولات سوریه دخالت کرد. پوتین که رئیس سرویس اطلاعات و امنیت روسیه بود، بخوبی مناسبات و روابط بین المللی را فهمید و با هدف بازگشت روسیه به جایگاه پیشین خود به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی تلاش کرد.
دراینجا باید به این نکته اشاره کنم، ایرانیان انسان های زیرکی هستند و بخوبی اهمیت همپیمانی با یک کشور قدرتمند همچون روسیه را درک می کنند. به همین دلیل، روابط ویژه ای با مسکو برقرار ساخته و قراردادهای اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی متعددی با مسکو امضاء کرده اند لذا می توان گفت حمایت روسیه از مواضع ایران و نیروهای عربی مخالف غرب و اسرائیل ادامه خواهد یافت چراکه منافع دوکشور و ملت های عربی چنین می طلبد.

منافع اعراب در همکاری با تهران
ذکر این نکته خالی از لطف نیست روسیه و ایران هرگز شکست را نخواهند پذیرفت و ازاهداف راهبردی خود به آسانی دست برنخواهند داشت. زیرا باعث تضعیف آنها درمنطقه خواهد شد و به نقش تهران و مسکو درغرب اسیا پایان خواهد داد. منافع ما به عنوان امت عربی ایجاب می کند، با این ائتلاف ضد آمریکایی، اسرائیلی ودیکتاتورهای عربی همراه و یاور باشیم. زیرا پیروزی ائتلاف مزبور افق های سیاسی جدیدی را دربرابر ما می کشاید و ملت های عربی را تشویق می کند تا دیوارهای ترس و وحشت را فرو بریزند و علیه استبداد قیام کنند و آتش انقلاب های ملی را برافزوزند تا دولت های قانونی دموکراتیک برای آینده بهتر برپا سازنند.
پیروزی آمریکا و اسرائیل در این نبرد فاجعه ای برای ملت های عربی خواهد بود زیرا سبب فروپاشی جوامع و نابودی مرزهای عربی خواهد شد. موج بزرگ مهاجرت را ایجاد خواهد کرد و آمریکا بر منطقه مسلط خواهد ساخت و رویای نیل تا فرات رژیم صهیونیستی نیز محقق خواهد شد.

۱۳۹۶/۱/۱۲

اخبار مرتبط