ذخایر نفت روی آب ایران به پایان رسید

آمار منتشر شده از سوی منابع ردیابی تانكرهای نفتی حاكی از اتمام ذخایر نفت روی آب ایران و چالش جدی ایران برای افزایش صادرات خود است.

به گزارش نما رویترز در گزارشی نوشت: منابع کشتیرانی اعلام کردند که ایران تمام ذخایر نفت خود را که سال ها بر روی دریا ذخیره کرده بود را فروخته و در حال حاضر تهران برای افزایش صادرات، با محدودیت های تولید مواجه شده است.

از زمان لغو تحریم ها از ایران که در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی کلید خورده، این کشور در تلاش برای جبران فروش از دست رفته خود به آزاد سازی میلیون ها بشکه نفت ذخیره شده در تانکرها روی آورد.

منابع ردیابی تانکرهای نفتی اعلام کردند که ایران آخرین ذخایر نفت روی آب خود را هم در دو هفته اخیر به فروش رسانده است و بیشتر این ذخایر، میعانات نفتی و نفت فوق سبک بوده اند و در حال حاضر منابع حیاتی خود را برای افزایش صادرات از دست داده است.

در همین حال (ریچارد مالینسون) گفت: فکر می کنیم که ذخایر نفت روی آب ایران بعنوان عامل اصلی افزایش صادرات این کشور محسوب می شود و در حال حاضر این ذخایر به پایان رسیده اند و کل صادرات نفت خام و میعانات نفتی هم تقریبا تنزل پیدا کرده است.

وی تصریح کرد که مسیر بسیار دشواری را برای افزایش تولید نفت ایران متصور هستیم، مگر اینکه تخصص و سرمایه گذاری غربی به صنعت بالادست نفت ایران بازگردد که تحقق چنین امری هم بطرز قابل توجهی با کندی پیش می رود.

بعد از رفع تحریم ها از ایران، تولید نفت این کشور از ۲.۹ میلیون بشکه در روز به تقریبا ۳.۶ میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن افزایش پیدا کرد؛ اما این رقم به ندرت با افرایش روبرو شد و بین ۳.۶ میلیون بشکه و ۳.۷ میلیون بشکه در روز در نوسان بوده؛ این در حالی است که ایران تلاش سختی را با اعضای اوپک به منظور مستثنی شدن از کاهش تولید انجام داده است.

البته کشورهای عضو اوپک متعهد به کاهش تولید روزانه در حدود ۱.۲ میلیون بشکه شده اند؛ اما ایران مجاز به افزایش اندکی در تولید خود بمنظور جبران سال هایی است که در تحریم بوده است؛ با این وجود همچنان تولید نفت ایران در سه ماه اخیر با کاهش روبرو شده است.

در همین حال بیژن زنگنه وزیر نفت ایران ماه گذشته گفت: اگر اوپک با تمدید توافق کاهش تولید در نیمه دوم سال جاری میلادی موافقت کند، تهران آماده تولید ۳.۸ میلیون بشکه نفت در روز است که این حرف نشان از اندک امید ایران برای افزایش قابل توجه تولید نفت خود است.

قبل از رفع تحریم ها، ذخایر نفت ایران در کشتی ها در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۴۰ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد که این مقدار نفت در داخل حدود ۲۵ نفتکش نگهداری می شدند و ایران اکنون ۶۰ تانکر نفتی در ناوگان خود دارد.

این در حالی است که ذخایر نفت روی آب ایران در سپتامبر سال گذشته میلادی با روند کاهشی روبرو شد و با شروع سال جدید میلادی، ذخایر نفت روی آب ایران به حدود ۱۶ میلیون بشکه رسید و اکنون هم به پایان رسیده است.

در حالیکه بیش از یک سال از لغو تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل از ایران می‌گذرد، ایالات متحده اقدامات جداگانه ای را علیه ایران اتخاذ کرده و دولت دونالد ترامپ وعده اعمال خط مشی سیاسی سختی را با ایران داده است.

این موضوع موجب افزایش نگرانی ها در میان بانک های غربی در مورد ارائه فاینانس به ایران شده که پیامد آن روند کند تصمیم گیرها در سرمایه گذاری بخش انرژی شده است.

همچنین شرکت نفت فرانسوی توتال هم در فوریه سال جاری میلادی برنامه تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری ۲میلیارد دلاری بر روی پروژه گاز ایران را تا تابستان اعلام می کند؛ اما این موضوع منوط به عدم اعمال تحریم های جدید از سوی ایالات متحده خواهد بود.

پدی راچیرز، مدیر عامل شرکت تانکر یوروناو گفت: بلاتکلیفی بر سر مواضع آمریکا در مورد آینده تحریم ها علیه ایران، سایه سنگینی را بر سر تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران بوجود آورده است.

بعلاوه، تلاش های وزیر نفت ایران به منظور تامین قرار داد با شرکت های غربی، مخالفت هایی را هم در داخل ایران ایجاد کرده است و برنامه های آن تا ماه می یعنی بعداز انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاده است.

در همین حال مهدی ورزی، یک مقام سابق در شرکت ملی نفت ایران گفت: ایران نیازمند سرمایه گذاری میلیارد دلاری برای افزایش تولید نفت و بالابردن ظرفیت گاز طبیعی خود است و بیشتر میادین اکتشاف شده در دهه های گذشته با کاهش ظرفیت تولید روبرو شده اند.

منبع: مهر

۱۳۹۶/۱/۱۸

اخبار مرتبط