در كنفرانس مطبوعاتی وزرای خارجه روسیه و آمریكا چه گذشت؟

به گزارش نما - ایرنا نوشت: رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا از توافق با طرف روسی برای تشکیل گروه کاری با هدف حل مسائل مهم مورد اختلاف دو کشور خبر داد .

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: توافق شد، گروه کاری تشکیل شود و به حل مسائل مهمی بپردازد که نیاز به تصمیم گیری فوری دارند و اینکه راه حل های پایداری برای مسائل بلندمدت و پیچیده پیدا شود.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان تیلرسون نوشت: باید تمام تلاش ممکن را برای اعتمادسازی بین روسیه و آمریکا و توقف روند تیرگی روابط دو کشور بکار گیریم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: مسکو و واشنگتن باید کانال ارتباط نظامی و دیپلماتیک را حفظ کنند.
تیلرسون همچنین با اشاره به نتایج مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، خاطرنشان کرد: در مذاکرات با موضوع سوریه، در باره مواضع همسان دو کشور سخن گفتیم.
وزیر خارجه آمریکا که کشورش از شش سال پیش اصلی ترین کشور حامی گروههای مسلح و تروریست های ضدسوری بوده، در ادامه افزود: مسکو و واشنگتن خواهان سوریه یکپارچه و باثبات هستند که تروریست ها نتوانند در آن پناه بگیرند.
وزیر خارجه آمریکا گفت: موضوعی که هنوز آمریکا با روسیه اختلاف دارد، احتمال بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه است.
وی افزود: بدیهی است که در این مساله اختلاف داریم، زیرا روسیه بر انجام تحقیقات واقعی و فراگیر در باره حادثه شیمیایی خان شیخون اصرار دارد.

وزیر خارجه آمریکا در باره دیدار خود با رئیس جمهوری روسیه نیز گفت: این دیدار دو ساعت طول کشید و
در باره بهبود روابط گفت وگو کردیم. آینده سوریه و اینکه باید از تروریست ها خالی شود نیز از محورهای مذاکرات بود.
وی همچنین به مذاکرات خود با طرف روسی در باره سرنوشت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اشاره کرد و گفت که کناره گیری وی از قدرت باید سازمان یافته انجام گیرد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: موضع ما این است که بشار اسد باید کناره گیری کند و عمر حکومت وی رو به پایان است و در این مساله آنها با رفتار خود و جنگی که چند سال ادامه دارد، مقصر هستند.
تیلرسون در باره مذاکراتش با طرف روسی در باره مساله کره شمالی نیز اظهار کرد: روسیه و آمریکا با ضرورت خلع سلاح هسته ای کره شمالی موافق هستند.
تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در چارچوب یک سفر دو روزه و مذاکره با مقام های روسیه در مسکو بسر می برد.

۱۳۹۶/۱/۲۴

اخبار مرتبط