تیلرسون: دولت ترامپ در حال بازنگری در سیاست‌های آمریكا در قبال ایران است

وزیر امور خارجه آمریكا با تكرار ادعاهای ضدایرانی مقامات آمریكایی چه در دولت‌های قبلی و چه در دولت فعلی آمریكا اعلام كرد كه دولت «دونالد ترامپ»‌در حال بازنگری در سیاست‌های این كشور در قبال ایران است.

به گزارش نما به نقل از فارس، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز پنج‌شنبه یک بار دیگر ادعاهای ضدایرانی مقامات آمریکایی را مطرح کرد و ضمن ایراد بیانیه‌ای گفت که «برجام وسیله مناسبی برای مقابله با بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران نیست».

بنا بر گزارش شبکه «ای بی سی»، وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «ما برای مدتی کوتاه به آنها باج می‌دهیم اما در نهایت یک نفر باید بعدا به این مسئله رسیدگی کند».

وی افزود: «دیدگاه من این است که ما باید به شیوه‌ای بسیار جامع ایران را مورد بررسی قرار دهیم... توافق هسته‌ای ایران نیز درست همانند سیاست مهار کره شمالی، یک سیاست شکست خورده است... این توافق نتوانسته اهداف عدم اشاعه هسته‌ای را محقق سازد».

تیلرسون در ادامه گفت: «سیاست‌های گذشته آمریکا هم درباره ایران و هم درباره کره شمالی نشان داده که تحمل و صبر استراتژیک شکست خورده است...اگر ایران کنترل نشود، ممکن است در همان مسیری قدم بردارد که کره شمالی پیموده است».

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: «کشتی‌های دریایی ایران همچنان آزادی دریانوردی در خلیج فارس را از طریق ایجاد مزاحمت برای ناوهای آمریکایی تضعیف کرده‌اند».

وی افزود: «دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در حال بررسی سیاست خود در قبال ایران است».

دیپلمات ارشد آمریکا ادامه داد‌: «ایران بزرگترین حامى دولتى تروریسم در جهان است و با اقداماتش منافع ایالات متحده در مناطق مختلف از جمله سوریه، یمن و لبنان را تضعیف مى کند.»

تیلرسون همچنین گفت: «ایران اصلی ترین حامی تروریسم و مسئول تشدید درگیری‌های مختلف و همچنین تضعیف منافع آمریکا در کشورهایی نظیر سوریه، یمن، عراق و لبنان است و به حمایت خود از حملات علیه اسرائیل ادامه می‌دهد».

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه ایران را به ادامه حمایت از آنچه «رژیم بی‌رحم اسد» در سوریه خواند با ارائه تسلیحات و پول و نیروهای سپاه متهم کرد و گفت: «ایران از حوثی‌ها در یمن حمایت می‌کند، مرزهای جنوبی عربستان سعودی را تهدید می‌کند و شبه‌نظامیان این کشور سال‌هاست که امنیت در عراق را تضعیف کرده‌اند.»

وی با اشاره به رونمایی ایران از موشک «مرگ بر اسرائیل» طی رژه نظامی روز سه‌شنبه گفت: «ایران همچنین خصومت و دشمنی سرسختانه خود با اسرائیل را حفظ کرده و نه تنها تسلیحات در اختیار حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی فلسطینی قرار می‌دهد بلکه از آنها حمایت مالی نیز می‌کند...سیاست جامع در قبال ایران نیازمند آن است که ما به تمامی تهدیدات مطرح از جانب ایران بپردازیم و مشخص است که این تهدیدات بسیار هستند».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «دولت ترامپ قصد ندارد در خصوص ایران هیچ مسئله‌ای را به دوش دولت‌های آینده بیاندازد. واضح است: اقدامات تحریک برانگیز ایران آمریکا، منطقه و جهان را تهدید می‌کند... من متعهد می‌شوم زمانیکه سیاست آمریکا در قبال ایران مورد بازنگری قرار گیرد، چالش‌هایی که ایران بوجود آورده نیز برطرف خواهد شد. یک رویکرد جامع در قبال ایران، نیازمند مقابله با تمام تهدیدات ایران است و مشخص است که این تهدیدات پرشمار هستند.»

تیلرسون ایران به تلاش براى انجام «عملیات هاى تروریستى»، نقض حقوق بشر و بازداشت اتباع خارجى متهم کرد. وى گفت: «ایران با آزمایش هاى موشکى، به دنبال تقویت برنامه موشک هاى بالستیک است و این در تقابل با قطعنامه ٢٢٣١ است.»

وزیرخارجه آمریکا در پایان گفت: «همانطور که از ابتدا گفته‌ایم، در حال بررسى جامع سیاست خود در قبال ایران هستیم. زمانى که این بررسى به پایان برسد، با صراحت و اراده با چالش هاى ناشى از ایران، مقابله خواهیم کرد.»

تیلرسون همچنین اشاره کرد که تجدید نظر در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران احتمالا به منزله تحریم‌های بیشتر و توافق هسته‌ای سرسختانه‌تری خواهد بود.

۱۳۹۶/۱/۳۱

اخبار مرتبط