ادعای كواچ پس از دو سال درباره سعید معروف

اسلوبودان كواچ سرمربی سابق تیم‌ملی والیبال كه اكنون در لیگ تركیه فعال است، به گفت‌و گو با گل‌دیلی نشست.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ اسلوبودان کواچ اولین مربیگری ملی‌اش را در ایران تجربه کرد. مربی موفق پروجای ایتالیا وقتی به ایران آمد او را بهترین گزینه نامیدند و گفتند او انگیزه دارد و همانی‌ است که می‌خواهیم. او با ایران بد شروع نکرد. چهارمی لیگ جهانی را آورد. قهرمان بازی‌های آسیایی شد و زمانی کنار گذاشته شد که پای اولین صعود ایران به المپیک به میان آمد. درحالی که دو تیم اول جام جهانی ۲۰۱۵ در ژاپن پیش از دیگران به المپیک می‌رفتند، ایران به تمام قدرت‌ها ـ آرژانتین، ایتالیا، لهستان، روسیه و آمریکا باخت و هشتم شد. موضوعی که امروز کواچ این‌طور از آن یاد می‌کند: «موفقیت خیلی سختی بود. اول یا دوم شدن در این جمع کار بسیار دشواری بود و این‌ را همگی می‌دانستیم.»

بگذریم از اینکه بعد از کواچ که آمد و چه شد. با کواچ در گوشه‌ای از سالن باشکنت آنکارا به گفت‌وگو ایستادم. با من گرم و صمیمی سخن گفت. به فارسی چاق سلامتی کرد و به انگلیسی آمیخته به لهجه شرق اروپایی‌ها دقایقی صحبت کرد. او بعد از اینکه از ایران رقت روزهای خوبی را در پروجا پشت سر نگذاشت و بعد از آن سرمربی هالک بانک ترکیه شد. اکنون با این تیم در یک قدمی فینال لیگ ترکیه قرار دارد و گفته می‌شود به اسلوونی می‌رود و کارش را به عنوان سرمربی این تیم شروع می‌کند.



نمی‌دانم چرا نخواستند ادامه بدهم

گفت‌وگو با کواچ با این سوال شروع شد، ایرانیان زیادی علاقه‌مندند روایت شما از جدایی را بشنوند، چطور از تیم ملی ایران جدا شدید؟

وقتی از ایران جدا شدم به یکی از بهترین تیم‌های ایتالیا بازگشتم. به پروجا رفتم و بار دیگر حضور در لیگ ایتالیا را تجربه کردم. شما می‌دانید که خیلی خوشایند نبود و خوب پیش نرفت. نتوانستم با این تیم ادامه دهم. اما درباره جدا شدن از ایران باید بگویم فدراسیون (فدراسیون ایران) فکر می‌کرد دیگر کافی ا‌ست. نمی‌دانم چرا و نفهمیدم چرا. اما می‌خواستند دیگر نباشم. در آن مقطع ما فقط در مسابقات جام جهانی شرکت کرده بودیم. شما می‌دانید واقعا برای ما خیلی دشوار بود که قهرمان یا نایب قهرمان این مسابقات شویم. من خیلی متاسفم که برخی در آن مقطع این تصمیم را گرفتند چون ما یک فضای بسیار خوب ایجاد کرده‌ایم، ما یکی از بهترین والیبال‌ها و تفکرهای والیبالی آن سال را دنبال می‌کردیم. اما الان هم امیدوارم تیم ملی ایران در بهترین شرایط ممکن کارش را ادامه دهد.



دفاع بی کم و کاست از دستیارانش

در دوره حضور کواچ و حتی بعد از او و با آمدن لوزانو موضوع دستیاران سرمربی تیم ملی همیشه نقل محافل والیبال بود. دستیارانی که به اعتقاد بسیاری در اندازه تیم ملی نبودند و این باعث می‌شد فشار بر کادر فنی و فدراسیون والیبال همواره ادامه‌ یابد.

از کواچ می‌پرسم چرا از «چورا» که یک تمرین دهنده بود به عنوان دستیار استفاده کردید و در مجموع اگر دوباره به ایران باز می‌گشت دوباره با همان چهره‌های ناشناخته کار می‌کرد؟

او پاسخ داد:«اگر به سال ۲۰۱۴ بازگردم بازهم کسی را انتخاب می‌کنم که حدود یک دهه در بهترین تیم‌های ایران کار کرده است. حتی سرمربی تیم هم چنین تجربه‌ای نداشته است. من دنبال کسی نبودم که به من و تیم ایده بدهد بلکه نیاز به کسی داشتیم که در شرایط موجود کار کرده باشد.»

کواچ همچون سلفش یعنی خولیو ولاسکو می‌گوید:«من با کسانی به عنوان کمک کار کردم که می‌خواستند با من کار کنند. علاقه مند به کار کردن با من و تیم ملی بودند. آن‌ها به دستیاران صرب من احترام نمی‌گذاشتند در حالی که آن‌ها در باشگاه‌های مهم ایران کار کرده بودند و سوابق نسبتا خوبی داشتند. آن‌ها کار را بلد بودند و مهمتر اینکه تیم را می‌شناختند. اما همواره از آن‌ها راضی نبودند و من اصلا دلیل این موضوع را نمی‌فهمیدم. همیشه در جنگ بر سر دستیاران بودیم.»



در لس آنجلس چه گذشت؟

خیلی‌ها ماجرای معروف ناهماهنگی تیم ملی زمان کواچ در لیگ جهانی را شنیده‌اند. روایتی که عنوان می‌شود کواچ در لس آنجلس از تیم می‌خواهد ساعت ۱۰ در تمرین حضور یابند درحالی که بازیکنان به خواست کاپیتان تیم ساعت ۱۱ به تمرین می‌آیند. این موضوع چقدر صحت دارد؟ رابطه بازیکنان تیم با کواچ چگونه بوده؟ بوبان اینطور جواب می‌دهد:«من رابطه‌ خوبی با بازیکنان داشتم. با معروف کمی جنگ داشتیم. اما اگر این سطح از ناهماهنگی و مشکل صحت داشت قطعا نتایج خوبی نمی‌گرفتیم. ما در بسیاری از مسابقات عالی کار کردیم. اگر کسی در این مورد حرفی دارد، می‌خواهم بپرسم چرا حرف‌اش را نمی‌زند؟ بودند کسانی که ناراضی بودند چون زیاد به آن‌ها بازی نمی‌رسید و این آن ها را ناراحت کرده بود.»



مشکلی با سرپرست تیم نداشتیم

موضوع دیگر رابطه با سرپرست تیم است. کواچ بی آنکه تصویری از میزان تاثیرگذاری امیر خوش‌خبر در تیم ملی والیبال ارایه دهد، می‌گوید:«من فکر می‌کنم رابطه‌ام با خوش‌خبر عالی بود. همه چیز خیلی خوب بود چون او زبان انگلیسی را خوب می‌دانست و ما حرف هم را می‌فهمیدیم. من نمی‌دانم دیگران چه گفته‌اند و یا چه می‌گویند یا در رسانه‌ها در این مورد چه چیزهایی منتشر شده، اما نتایجی که کسب شد از زبان من حرف می‌زند.»



کولاکوویچ انتخاب خوبی بود

بعد از رفتن کواچ لوزانو و سیچلو تیم ملی والیبال ایران را دست گرفتند. اما این دو هم دولت مستعجلی بودند که ایگور کولاکوویچ مونته نگرویی جایگزین آن‌ها شد. کواچ، ایگور را خوب می‌شناسد و اینطور درباره او سخن می‌گوید:«کولاکویچ با من تماس گرفت و ما با جزییات درباره تیم ملی و بازیکنان با هم صحبت کردیم. او ۹ مدال کسب کرده و قطعا انتخاب خوبی برای این دوره تیم ملی ایران بود.«

۱۳۹۶/۲/۲

اخبار مرتبط