گورباچوف پوتین را به باد انتقاد گرفت

مجله تایم نوشت رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی كه با سیاست درهای بار خود زمینه را برای پایان یافتن دوران كمونیسم مهیا كرد یادداشت كوتاهی درباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فعلی نوشته است.

به گزارش نما مجله تایم خاطرنشان می کند یادداشت میخائیل گورباچوف در چارچوب معرفی لیست صد شخصیت تأثیرگذار در جهان نوشته شده است و این مجله از دوستان یا پژوهشگرانی که افراد این لیست را می شناختند خواستند تا آنها را در عباراتی کوتاه معرفی نمایند.
گورباچوف هم به درخواست مجله تایم درباره پوتین نوشته است: «پوتین هنگام رویارویی با بحرانی که رئیس جمهور سابق برایش به جا گذاشته بود توانست اوضاع را تحت کنترل درآورد و روسیه را حفظ کند. او اقتصاد را تقویت کرد و در ابتدای امر برخی اقدامات که رنگ و بوی دیکتاتوری داشت قابل توجیه و به خاطر به دست گرفتن زمام امور بود و البته بهایی هم که برای آن پرداخت شد پارلمان بدون قدرت، کاهش نقش دستگاه قضایی و جامعه مدنی و نیز وجود رسانه هایی با استقلال عمل کمتر است.
با گذشت زمان، قصور و کاستی ها بیش از پیش خود را نشان می دهند چنان که رشد اقتصادی حتی قبل از تیرگی روابط با غرب و اعمال تحریم ها با تأثیری که بر زندگی مردم داشت، کند شده بود.
امروز و با وجود اهمیت قضایای بین المللی، مشکلات داخلی نیز به همان اندازه مهم به نظر می رسند: اقتصاد راکد، کاهش سطح زندگی مردم، فقر فراگیر، فساد، ثروت غیرقانونی برای اقلیتی خاص، ضعف آموزش و بهداشت؛ همگی مشکلاتی هستند که رئیس جمهور هرسال هنگام سخنرانی در پارلمان بر آنها تأکید می کند اما واقعیت این است که حل این مشکلات بدون تغییر نظام حکومتی میسر نیست.
من معتقدم موفقیت روسیه فقط از طریق دمکراسی خواهد بود. این کشور آمادگی رقابت سیاسی، نظام چندحزبی، انتخابات سالم و جابجایی منظم حکومت را دارد و باید فقط از این طریق نقش رئیس جمهور و مسئولیت او مشخص شود».
مجله تایم در پایان گزارش خود خاطرنشان می کند گورباچوف مؤلف کتاب «روسیه جدید» است.

منبع: العالم

۱۳۹۶/۲/۳

اخبار مرتبط