پیش‌بینی افزایش پیك مصرف برق برای تابستان

به گزارش نما - ایلنا نوشت: از بهمن ماه سال گذشته کمیته هایی تشکیل شده تا ضمن مرور وضعیت تمامی شهرها و روستاها، برخی از مناطقی که ممکن است در تابستان امسال با مشکلات کم آبی مواجه شوند، مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو در حاشیه نشست تخصصی امنیت آبی در سکونت گاه‌های انسانی در شرایط کم آبی با بیان این نکته که، پیک مصرف برق در تابستان امسال به احتمال زیاد تا 7 درصد رشد خواهد داشت گفت: این افزایش پیک بخاطر توسعه فعالیت‌های صنایع از سال گذشته است و وزارت نیرو تلاش می‌کند تا کشور در پیک سال جاری با کمبود برق مواجه نباشد.

وی با بیان اینک در صنعت برق تجربه انباشته فراوانی وجود دارد افزود: هم اینک از سیستم دیسپاچینگ مدرنی بر خوردار هستیم و وجود مدیران آگاه و مطلع و متخصصان با تجربه در این وزارتخانه و همکاری مردم فهیم کشورمان سبب خواهد شد تا پیک تابتان را بدون خاموشی سپری کنیم.

ستار محمودی با بیان اینکه امسال وضعیت منابع آب و بارش‌ها نسبت به سال‌های گذشته از تفاوت قابل توجهی برخوردار بوده است افزود: بارش‌های امسال در مناطق کویری و نیمه کویری نسبت به سال‌های گذشته بهتر بود و استان‌هایی که جزو مناطق پرآب بودند از بارش‌های کمتری بهره مند شدند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که برای برقراری تعادل مدیریت آب بخصوص در جوامع شهری و روستایی تمهیداتی در نظر گرفته شده است اظهار داشت: از بهمن ماه سال گذشته کمیته‌هایی تشکیل شده تا وضعیت تمامی شهرها و روستاها مورد بررسی قرار گیرد و به برخی از شهرها و روستاهایی که ممکن است در تابستان سالجاری با مشکلات کم آبی مواجه شوند، توجه بیشتری شود.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه امسال مدیریت بهتری برای اکثریت شهرها از سوی مردم فراهم است افزود: برخی از شهرها مانند شهرهای حوضه آبریز اصفهان، حوضه شمالی استان فارس و شهر شیراز، شهر یزد و بخش‌هایی از استان کرمان بایستی از مراقبت‌های بیشتری در خصوص مدیریت منابع آبی برخوردار باشند.

وی اضافه کرد: در مجموع،‌ کشور نسبت به سال‌های گذشته آمادگی بیشتری دارد و برنامه ریزی‌های دقیق تری انجام شده که امیدواریم با حمایت مردم در شیوه‌های مصرف، امسال نوسانات جدی خاصی را نداشته باشیم.

محمودی در خصوص تولید برق از زباله در کشور اظهار داشت: برنامه‌هایی در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر تدارک دیده شده که از جمله می‌توان به انرژی‌های تولیدی از خورشید، ژئوترمال، باد، انرژی حاصل از گازهای فاضلابی (بیو گاز) و انرژی حاصل از سوخت زباله‌ها اشاره کرد که برای استفاده از همه این انرژی‌ها در کشور برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه انرژی خورشیدی و بادی ملموس تر از گذشته در حال فعالیت هستند گفت: در زمینه نیروگاه‌های زباله سوز تا کنون فقط یک مورد 2.5 مگاواتی در جنوب تهران اجرایی شده است و وزارت نیرو در خصوص خریداری برق از این نیروگاه با آن همکاری دارد و چون این صنعت صنعتی نو و در حداقل ممکن خود است و رشد آنچنانی نداشته، لذا اگر مورد حمایت نباشد هرگز پا برجا نخواهد ماند.

او ادامه داد: وزارت نیرو اولویت حمایت خود را بر این صنعت گذاشته و شاید تنها جایی که وزارت نیرو در زمینه انرژی بدهی ندارد و پیشاپیش هزینه برق خریداری شده را پرداخت می‌کند همین بخش باشد.

قائم مقام وزیر نیرو سپس به وجود نیروگاه‌های بیو گاز اشاره کرد و در ادامه بیان داشت: در زمینه انرژی حاصل از گازهای فاضلابی یا بیو گاز نیز، این طرح در جنوب تهران به صورت پایلوت اجرایی و به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی اعلام کرد: تولید کننده این نوع برق‌ها شرکت آب و فاضلاب و خریدار آن حوزه برق وزارت نیرو است.

ستار محمودی ظرفیت این نیروگاه را حدود 3 مگاوات ذکر کرد و افزود: خوشبختانه این نیروگاه نیز در مدار بهره برداری قرار دارد و جزو پروژه‌های جدید است.

وی با بیان اینکه در زمینه انرژی‌های آب از وضعیت خوبی در میان کشورهای منطقه برخوردار هستیم گفت: از مجموع 76 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده در کشور، حدود 11 هزارو 500 مگاوات آن در زمینه انرژی‌های آبی و دوستدار محیط زیست است.

او با بیان اینکه انرژی‌های تجدید پذیر به شدت مورد حمایت وزارت نیرو هستند افزود: بسیاری از این پروژه‌ها در مراحل اجرایی قرار دارند.

۱۳۹۶/۲/۱۳

اخبار مرتبط