گزارش نما از آغاز سی ام نمایشگاه بین المللی كتاب تهران :

240 هزار عنوان كتاب پیش چشم علاقمندان در نمایشگاه بین المللی كتاب

عکس خبري -240 هزار عنوان کتاب پيش چشم علاقمندان در نمايشگاه بين المللي کتاب

قائم مقام نمایشگاه بین المللی كتاب تهران گفت: در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران ،بیش از 2600 ناشر كتاب های خود را در بزرگترین رویداد فرهنگی سال ارائه كرده اند.

مسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصاحبه باخبرنگارنما گفت:نمایشگاه کتاب امسال که امروز به طور رسمی افتتاح شد از 13 تا 23 اردیبهشت به مدت 10 روز در شهرآفتاب در اتوبان خلیخ فارس میزبان علاقه مندان به کتاب است.
وی اظهار داشت:در بخش بین المللی نمایشگاه امسال 270 ناشر خارجی حضور دارندکه در این بخش 220 هزار عنوان کتاب عرضه شده است .
همچنین در بخش داخلی 240 هزار عنوان کتاب عرضه گردیده است که یک سوم از عناوین عرضه شده جدید می باشد.میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کشور ایتالیا است ،شهر میهمان این دوره هم شهر استانبول می باشد.
وی در خصوص برنامه های این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت:امسال برنامه های متعددی را در حوزه بین الملل ، صنعت نشرونیز مباحث مختلف فرهنگی پیش بینی کرده ایم که امیدورایم نمایشگاه امسال مورد استقبال مخاطبان قرا گیرد.
قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص شعار این دوره از نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: یک کتاب بیشتر بخوانیم شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران است،در واقع این شعا رتلنگری به ما است که بیشتر کتاب بخوانیم ،یا کسانی که اصلا کتاب نمی خوانند در واقع با یک کتاب مطالعه را از سر بگیرند.
عبدالحمید غره داغی مدیر انتشارات سوره مهرکه به عنوان ناشر شایسته تقدیر معرفی شده بود در مصاحبه با خبرنگار نما گفت:انتشارات سوره مهر در غالب های شعر،ادبیات،پژوهش و رمان فعالیت می کند،اما به لحاظ موضوعی بیشتر در حوزه دفاع مقدس ،سبک زندگی ،خانواده اسلامی آثارانتشارات سوره مهر دسته بندی می شود .
این ناشر برگزیده تصریح کرد:انتشارات سوره مهر 150 هزار عنوان کتاب چاپ اول را به انتشار رسانده است که خوشبختانه امروز به عنوان ناشر برگزیده انتخاب شدیم .ما امسال هم سعی کردیم تا با برنامه ریزی دقیقی در نمایشگاه حضور پیدا کنیم که انشاءالله این رویداد فرهنگی مورد استقبال خوب علاقه مندان قرار گیرد.
گفتنی است ،مراسم افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتیمو چزرو معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی کشور ایتالیا و محمود آموزگار دبیر شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنوف نشر، و همچنین معرفی ناشران برگزیده سال ۹۵ آغاز به کار کرد.
سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت:آمادگی داریم از سال آینده کلید نمایشگاه را به صنوف واگذار کنیم .نمایشگاه کتاب تهران یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی است و می‌توانیم ادعا کنیم محصول انقلاب اسلامی است.
وی تصریح کرد: در اندیشه امام و مقام معظم رهبری کتاب نقش مهمی در تحول فکری مردم دارد. نمایشگاه کتاب حتی در دوران جنگ تحمیلی که کشور در یکی از سخت‌ترین دوران به سر می‌برد اولویت داشت و این اولویت تغییر نکرد. به طوری که در سال ۶۶ نمایشگاه کتاب تهران با حضور ۳۲ ناشر خارجی برگزار شد. برگزاری نمایشگاه کتاب در آن روزها بهترین گواه برای اهمیت دادن به کتاب و فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از صحبت‌هایش در این مراسم گفت: در سال‌های گذشته همیشه در وضعیت‌های متفاوت در کشور ما نمایشگاه برگزار شده و این علاوه بر نمایشگاه‌های استانی است که در طول سال برگزار شده و نشانگر تعلق ایرانیان به فکر و اندیشیدن است.
وی در ادامه بر سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ تأکید کرد و گفت: بسیاری از چاپخانه‌ها فرسوده شده‌اند و اگر لازم باشد به صندوق توسعه ملی سفارش می‌کنیم که کمک‌هایی انجام شود. برخی از ناشران در حوزه صادرات کتاب فعالیت دارند اما در این بخش با معضلاتی مواجه هستند؛ لذا به وزیر فرهنگ توصیه می‌کنم در حوزه صادرات صندوقی مانند صندوق تشویق صادرات در حوزه نشر ایجاد شود تا بتواند پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد.
در مراسم گشایش نمایشگاه کتاب تهران از تمبر یادبود سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی لاریجانی رییس مجلس رونمایی شد.
زمان بازدید از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ازساعت 10 صبح الی 20 خواهد بود.

۱۳۹۶/۲/۱۳

اخبار مرتبط