اختصاصی نما/ پاسخ منفی فرانسوی‌ها به احزاب سنتی این كشور در انتخابات؛

لبخند فرانسه به «ماكرون» و «لوپن»

عکس خبري -لبخند فرانسه به «ماکرون» و «لوپن»

نزدیك به ۳۸ میلیون فرانسوی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شركت كردند و برای اولین بار در جمهوری پنجم هیچ‌كدام از احزاب سنتی چپ و راست موفق به حضور در مرحله دوم انتخابات نشدند.

نزدیک به ۳۸ میلیون فرانسوی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت کردند و برای اولین بار در جمهوری پنجم هیچ‌کدام از احزاب سنتی چپ و راست موفق به حضور در مرحله دوم انتخابات نشدند. امانوئل مکرون، رهبر حزب «درراه» و مارین لوپن رهبر جبهه ملی، راستهای افراطی فرانسه، به ترتیب با کسب ۲۴ درصد و ۲۱.۵ درصد آرا به مرحله دوم رسیدند.
اکنون امانوئل مکرون، وزیر پیشین دولت سوسیالیست فرانسه که با تشکیل یک حزب جدید پانزده ماه پیش از انتخابات از مقامش استعفا داده بود بخت اصلی پیروزی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. امانوئل مکرون متولد سال ۱۹۷۷ در صورت پیروزی در مرحله دوم جوانترین رئیس‌جمهوری «جمهوری پنجم» فرانسه خواهد بود.


واکنشهای خارجی به پیروزی دو نامزد غیر سنتی در انتخابات

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیروزی امانوئل مکرون را تبریک گفتند. سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز راه‌یابی امانوئل مکرون به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را اتفاق مبارکی برای اروپا دانست.
اما اتفاق دیگری که بسیاری از رهبران اروپایی را روز یکشنبه نگران کرد راه‌یابی مارین لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود. مارین لوپن رهبر جبهه ملی، پرطرفدارترین حزب راستهای افراطی فرانسه، اولویت اول خود را خروج فرانسه از اروپا قرار داده است. او می‌گوید سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا اقتصاد فرانسه را به ورطه ورشکستگی کشانده است و سیاست‌های مهاجرتی این سازمان اروپایی امنیت فرانسه را به خطر انداخته است. مارین لوپن به هواداران خود قول داده است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری خروج فرانسه از اتحادیه اروپا را مانند بریتانیا به همه‌پرسی بگذارد. هرچند مقامات و رهبران اروپایی از راه‌یابی لوپن به دور دوم انتخابات استقبال نکردند اما کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته خارجی مجلس سفلی روسیه پیروزی او در مرحله انتخابات را تبریک گفت. حمایت دولت و مقامات روس از مارین لوپن غیرمنتطره نیست چراکه در جریان تبلیغات انتخاباتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خانم لوپن را به کاخ کرملین دعوت کرد.
حضور نماینده حزب جبهه ملی فرانسه در دور دوم انتخابات باعث شد تا اعضای جنبش‌های ضد فاشیستی فرانسه به خیابان‌های پاریس بیایند و برخی از شهرهای بزرگ بیایند. در میدان باستیل فرانسه درگیری‌های شدیدی میان اعضای این جنبش‌ها و نیروهای پلیس روی داد. چندین خودرو نیز در جریان درگیری‌ها به آتش کشیده شد.


تأثیر نتیجه انتخابات فرانسه روی بازارهای بورس اروپایی
 باوجود پیروزی دو حزب غیر سنتی در انتخابات فرانسه بازارهای بورس جهان دچار نوسان و آشفتگی شدیدی نشدند. در اولین ساعت‌ها نرخ برابری یورو در برابر سایر ارزش‌ها جهش ناگهانی داشت اما ساعتی بعد به ثبات رسید. یورو با دو درصد افزایش در مقابل دلار آمریکا نسبت به‌روز جمعه به بالاترین ارزش از ابتدای سال ۲۰۱۶ دست‌یافت. کارشناسان بازار بورس می‌گویند با راه‌یابی امانوئل مکرون بانکدار پیشین بانک روشچیلد به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، بهترین اتفاق برای بازارهای بورس درست برخلاف اتفاقی که در جریان برکسیت در بریتانیا افتاد، رخ‌داده است.


 فراخوان در حمایت از امانوئل مکرون
 در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یازده نامزد شرکت کردند که نامزد راستهای سنتی فرانسوا فیون که با کسب ۱۹.۶۴ درصد آرا در جای سوم قرار گرفت در اولین سخنانش پس از شکست در مرحله اول از حامیانش خواست در دور دوم به امانوئل مکرون رأی بدهند. بنوا آمون نامزد سوسیالیست‌های فرانسه که با کسب ۶.۳ به پایین‌ترین درصد آرای سوسیالیست‌ها در تاریخ جمهوری پنجم دست‌یافت در اولین واکنش از حامیان این حزب خواست تا برای شکست راست‌گرایان افراطی به امانوئل ماکرون رأی بدهند. ژان لوک ملانشون نامزد چپ‌گرا و رهبر جنبش «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» که با ۱۹.۳۴ درصد آرا در جای چهارم قرار گرفت درباره رأی خود در دور دوم اظهارنظری نکرد.
مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هفتم ماه مه بین دو نامزد راه‌یافته برگزار می‌شود و مؤسسات نظرسنجی شانس پیروزی امانوئل مکرون را بیش از رقیبش می‌دانند خصوصاً که اغلب مقام‌های سیاسی فرانسه از چپ و راست از وزیر پیشین دولت فرانسوا اولاند برای ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند.

۱۳۹۶/۲/۱۷

اخبار مرتبط