سراج: گزینه‌های ایران علیه آل‌سعود متنوع است

در صورت حمله عربستان به ایران، ما گزینه‌های متنوعی را برای پاسخ به این كشور خواهیم داشت، بنابراین در محاسبات مقامات عربستانی جنگ علیه ایران جایی ندارد و این بیشتر یك فضا‌سازی روانی است.

به گزارش نما به نقل از میزان، رضا سراج درباره چرايي ورود عربستان به خاك بحرين اظهار كرد: اين ورود در نگاه اول براي ايجاد ترس و وحشت در بين مردم اين كشور براي جلوگيري از اعتراضات مردمي در برابر صدور حكم براي شيخ عيسي قاسم است. وي ادامه داد: در نگاه اول اين معنا را مي‌دهد كه ورود ماندگاري خواهد شد و شايد به نوعي عربستان سعي دارد با حضور در بحرين، ناكامي‌اش در يمن را جبران كند و موازنه قدرت را در منطقه خليج‌فارس تغيير دهد. اين كارشناس مسائل استراتژيك در پاسخ به اين سؤال كه آيا عربستان مي‌تواند در بحرين ماندگار شود و ماندگاري‌اش چه تبعاتي دارد؟ افزود: قطعاً ارتش و نيروهاي امنيتي متجاوز عربستان نمي‌توانند در اين كشور بمانند، زيرا ماندگاري‌شان باعث تغيير فاز قيام مسالمت‌آميز به فازهاي بعدي خواهد شد كه عربستان هيچ‌گاه نمي‌تواند آثار و صدمات آن را تحمل كند و در آن زمان ناچار مي‌شود با سرافكندگي و خفت بحرين را ترك كند. سراج خاطرنشان كرد: ورود عربستان به خاك بحرين اقدام اشتباهي است و همانطوري كه در يمن اشتباه كرد در بحرين هم اشتباه خواهد كرد و اين مقدمه‌اي در فاز نهايي به خاك ماليده شدن پوزه آل‌سعود ملعون به زمين مي‌شود. وي در پاسخ به اين سؤال كه مقامات عربستاني ايران را تهديد به حمله كرده‌اند آيا امكان چنين اقدامي وجود دارد، اظهار كرد: عربستان به هيچ عنوان نمي‌تواند جنگي عليه ايران را آغاز كند. اين كارشناس مسائل استراتژيك افزود: اساساً در محاسبات آنها شروع جنگ نسبت به ايران وجود ندارد، دليلش هم كاملاً روشن است، عربستان در جنگ با انصارالله و ارتش يمن درمانده شده است و بعد از دو سالي كه از جنگ مي‌گذرد و با وجود اينكه برتري تجهيزاتي و تسليحاتي دارد و از يك ائتلاف استيجاري عربي سود مي‌برد اما هيچ‌گاه نتوانسته برتري محسوسي در زمين نسبت به انصارالله و ارتش يمن داشته باشد.

سراج به آسيب‌پذيري‌هاي گسترده عربستان اشاره كرد و گفت: اين كشور در زمينه اقتصادي با مشكلاتي از جمله وابستگي شديد به نفت مواجه است و نكته ديگر آسيب‌پذيري اجتماعي اين كشور است زيرا 4ميليون جمعيت شيعه در اين كشور كه جمعيت قابل توجهي هم است در مناطق نفت‌خيز حضور دارند كه اينها در آينده نزديك تبديل به گسلي عليه عربستان خواهند شد. وي تصريح كرد: ايران به نوعي گزينه‌هاي متنوعي را براي پاسخ به عربستان دارد بنابراين اساساً در محاسبات مقامات عربستاني، جنگ عليه ايران جايي ندارد و اين بيشتر يك فضا‌سازي رواني است. اين كارشناس مسائل استراتژيك در پاسخ به اين سؤال كه آيا در صورت حمله عربستان به ايران، كشورهاي عربي او را همراهي مي‌كنند، تصريح كرد: در صورت بروز چنين اتفاقي هيچ كشور عربي نمي‌تواند از عربستان حمايت كند و اساساً جنگ‌ها تبديل به جنگ‌هاي نيابتي شده‌اند و كشورها سعي مي‌كنند خودشان را از جنگ‌هاي مستقيم دور كنند و امريكا، رژيم صهيونيستي، آل‌سعود و نيز اروپايي‌ها به سمت جنگ نيابتي آمده‌اند. سراج در پايان يادآورشد: جنگ نيابتي در واقع نسل جديدي از جنگ‌هاست كه فعلاً در منطقه در جريان است و آل‌سعود اگر هم بخواهد تهديدي عليه ما داشته باشد از طريق اينگونه جنگ‌ها وارد عمل مي‌شود.

۱۳۹۶/۳/۱

اخبار مرتبط