منزل امام رضا (ع) در مرو +عكس

این شهر كه حوادث بسیاری را به خود دیده و پشت سر گذاشته، نه‌ تنها از نظر سیاسی، بلكه از نظر فرهنگی و اقتصادی نیز برای حكومت‌ها مهم بوده است.

مرو قدیم که سال‌ها پیش میزبان قدوم پربرکت حضرت رضا (ع) در دوران ولایت عهدی ایشان بود، اکنون با دیواره‌هایی به جای مانده از آن زمان به محلی برای تجلی ارادت مردم منطقه به خاندان اهل بیت تبدیل شده است.

به گزارش فارس از مرو، مرو یکی از چهار شهر قدیمی خراسان بزرگ است که به همراه شهرهای نیشابور، بلخ و هرات، قدمتی بسیار کهن داشته اما به نسبت دیگر شهرهای ذکر شده، ناشناخته مانده است. از این‌ روی، در این گزارش تلاش خواهد شد خوانندگان محترم با این شهر تاریخی که زمانی میزبان قدوم پربرکت حضرت رضا (ع) بوده است، بیشتر آشنا شوند.

مرو، تاریخی بسیار کهن داشته و با پیشینه دو هزار ساله در تاریخ تمدن بشری دارای جایگاهی والا و باشکوه است.

این شهر که حوادث بسیاری را به خود دیده و پشت سر گذاشته، نه‌ تنها از نظر سیاسی، بلکه از نظر فرهنگی و اقتصادی نیز برای حکومت‌ها بااهمیت بوده است.

 دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم


این زائر ترکمن که از فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری از منطقه «یولوتان» استان مرو برای زیارت به اماکن تاریخی و اسلامی مرو قدیم به همراه خانواده خود آمده‏ است، در پاسخ به سؤال چگونگی اطلاع شما از این مکان اظهار داشت، سال گذشته ایرانیان به این محل آمده و مراسم باشکوهی در گرامیداشت سالروز تولد آن حضرت برگزار کردند که از آن زمان این محل برای ما ارزنده شد و جایگاه معنوی بالاتری یافت.

این در حالی است که قدمگاه حضرت امام رضا (ع) در مرو قدیم اینک با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران جان تازه‏‌ای به ‌خود گرفته‏ و خودجوش در حال احیاست و با توجه به نبود ساده‌ترین امکانات برای زائران این مکان مقدس، ساخت یک مرکز فرهنگی، عبادتگاهی با امکانات برای زائران و نیز تشکیل موزه‏‌ امام رضا (ع) و شخصیت‏‌های بزرگ اسلام که در این منطقه وفات کرده‌اند و در این محل مدفون شده‌اند، ضروری است که باید دولت‌مردان جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با مشارکت خود این محل را طبق شأن و عظمت آن حضرت سر و سامان دهند.

همچنین انجام عملیات کاوشگری باستان‌شناسی بیشتر در محل قدمگاه حضرت امام رضا (ع) در محوطه کاخ مأمون الرشید در مرو قدیم از دیگر پیشنهادهایی است که می‌‏‌تواند یک کار مهم و مشترک علما، دانشمندان و باستان‌شناسان ایرانی و ترکمنی باشد و یقین داریم که بر اثر کاوش‌های باستانی جدید، رازهای نهفته زیادی این سرزمین مقدس کشف خواهد شد و مردم می‌توانند آگاهی‌های بیشتری در مورد نحوه زندگی و خلاقیت حضرت امام رضا (ع) در سرزمین مرو قدیم به دست آورند.

همچنین در این منطقه باستانی با قدمتی به طول تاریخ، دیگر ابنیه‌های پس از اقامت حضرت رضا موجود است که نظر هر زائر و گردشگری را به خود جلب می‌کند.

۱۳۹۱/۷/۶

اخبار مرتبط