كری: دنیا به حال رئیس‌ جمهور آمریكا می‌گرید

جان كری وزیر امور خارجه سابق آمریكا درپی اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری كشورش مبنی بر خروج از توافق آب و هوایی پاریس درمصاحبه با شبكه تلویزیونی سی ان ان گفت: دنیا به رئیس جمهوری ایالات متحده كه آشكارا نمی داند درباره تغییر آب وهوا چه می گوید، می گرید و می خندد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا درپی اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورش مبنی بر خروج از توافق آب و هوایی پاریس درمصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: دنیا به رئیس جمهوری ایالات متحده که آشکارا نمی داند درباره تغییر آب وهوا چه می گوید، می گرید و می خندد.

سی ان ان در این زمینه گزارش داد: وزیرخارجه سابق آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما دست از انتقاد کردن از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق پاریس برنداشت.جان کری گفت: می خواهم از دونالد ترامپ بپرسم، آیا وی فکر می کند که آیا رئیس جمهوری چین، فرانسه، نخست وزیر انگلیس و صدر اعظم آلمان را احمق فرض کرده و خواسته سربه سر آنها بگذارد؟ نمی داند آنها درباره چه حرف می زنند؟

سی ان ان گزارش داد: ترامپ پیشتر گفته بود که گرم شدن هوا یک حقه بازی است که توسط چینی ها برای لطمه زدن به تولیدات آمریکا صورت گرفته است. وی روز پنجشنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) از توافق تغییرات اقلیمی که به امضای 195 کشور جهان رسیده بود، خارج شد.

به گزارش ایرنا، جان کری به سی ان ان گفت: این یکی از خودخواهانه ترین و بی خردانه ترین و گامی خود تخریبی است که در تمام طول عمر خود شاهد آن بوده ام.

وزیر خارجه پیشین آمریکا که خود از فعالان حوزه محیط زیست است، دراین مصاحبه همچنین افزود که 'اسکات پریت' (Scott Pruitt)رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست دولت ترامپ نیز فردی است که به علوم تغییر آب و هوایی بدگمان است. وی فردی افراطی است که معتقد است تغییر آب و هوایی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، جان کری روز گذشته (جمعه) در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافق پاریس که 195کشور جهان آن را امضا کرده اند، در صفحه فیس بوک خود آن را اشتباه بزرگ رئیس جمهوری آمریکا خواند.

کری در صفحه اجتماعی فیس بوک خود نوشت: افکار من درباره اشتباه بزرگی است که امروز رئیس جمهور ترامپ، آمریکا را به عقب برد، رئیس جمهوری که وعده «اول آمریکا» را داده است، گامی «خود تخریبی» را برداشت که به موجب آن کشور ما را عقب انداخت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری بامداد روز جمعه با این توجیه که عضویت در توافق آب و هوایی پاریس به ضرر اقتصاد کشورش خواهد بود و قادر به دستیابی به اهداف این توافق نیز نخواهد بود، خروج آمریکا را از این توافق اعلام کرد و گفت: از همین امروز کشورش اجرای مفاد این توافق را متوقف خواهد کرد.

اعلام این تصمیم از سوی رئیس جمهوری آمریکا با سیلی از انتقادهای داخلی و بین المللی مواجه شد.

توافق پاریس 12 دسامبر سال 2015 در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتیگراد در قرن جاری و تلاش برای محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن، تهیه و تدوین شد که 195 کشور جهان آن را به امضا رسانده اند.

جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا که بعنوان نماینده ایالات متحده توافق پاریس را امضا کرد، هنگام امضای توافق، نوه اش را در آغوش گرفته بود که این اقدام سمبولیک را به نشانه اهمیت این توافق برای نسل های آینده انجام داد.

۱۳۹۶/۳/۱۳

اخبار مرتبط