الاغ‌هایی كه نفت‌كش شدند

در چند دهه اخیر، سرقت نفت رشد چشمگیری داشته و باندهای فراملیتی و سازمان‌های جدایی‌طلب تلاش می‌كنند از سرقت نفت برای تامین مالی فعالیت‌های خود بهره ‌برند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین ، ‏هزاران کیلومتر خط لوله در سراسر دنیا، هاب‌های تولید نفت خام را به پالایشگاه‌ها متصل می‌کند. در گذشته از کامیون‌ها برای انتقال نفت استفاده می‌شد، اما خط لوله ها، پاک‌تر و کم هزینه‌تر هستند هرچند سرقت نفت از این خط لوله‌ها در مناطق دورافتاده و پالایش و فروش آن به قیمتی ارزان در بازار سیاه از جذابیت مالی چشمگیری برخوردار است. در ادامه با سرقت نفت در چند کشور مختلف آشنا می‌شویم:

نیجریه
از سال‌ها پیش این کشور با مساله دزدان دریایی در خلیج گینه، گروه‌های جدایی‌طلب در دلتای نیجر و شهروندان عادی سارق نفت از زیرساخت‌های موجود دست و پنجه نرم می‌کند. میشل سیسون، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در سال 2016 اعلام کرد ماهانه 1/5 میلیارد دلار از درآمدهای نیجریه به سرقت می‌رود.

پالایشگاه‌های غیرقانونی ساخته شده در دلتای نیجر سال‌هاست که این نفت‌های سرقت شده را پالایش می‌کنند اما دولت این کشور آفریقایی در نظر دارد تا با دستیابی به توافق با مدیران این پالایشگاه‌ها بر سر قیمت فروش نفت، فعالیت آنها را قانونی و از دامنه حملات به خط لوله‌ها و زیرساخت‌ها بکاهد. بخشی از نفت‌های سرقتی در نیجریه، روانه سایر کشورها می‌شود. گفته می‌شود این محموله‌ها پس از اختلاط با نفت غنا، در پالایشگاه‌های مراکش به فرآورده تبدیل شده و روانه بازارهای قانونی اروپایی می‌شود.

مکزیک
کارتل‌های فعال در نیمه شمالی این کشور آمریکای لاتی،ن امیدوارند در آینده اعتیاد خود به قاچاق مواد مخدر را پایان دهند. آنها دریافته‌اند می‌توان با هزینه اولیه ۵ تا ۸ هزار دلار در خط لوله‌های دولتی انتقال گازوئیل و بنزین انشعاب ایجاد کرد و مقدار زیادی از این سوخت‌ها را در کنار بزرگراه‌ها و با قیمت ارزان‌تر از قیمت تعیین شده توسط دولت به فروش رساند.

این یک معامله برد- برد است که کارتل‌ها ۱۰۰ درصد سود می‌برند و شهروندان نیز سوختی ارزان خریداری می‌کنند. آمار منتشر شده توسط شرکت دولتی پمکس مکزیک نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود ۷ هزار حمله به خط لوله‌های این کشور ثبت شده است.

با استقبال شهروندان از این سوخت‌های ارزان، تعداد این حملات در حال افزایش است. اختلاف رو به رشد قیمت سوخت خودروها در دو بازار قانونی و غیرقانونی باعث شده مشتریان بازار سیاه افزایش یابند و به دنبال آن بر تعداد حملات افزوده شود. در مجموع، دولت مکزیک سالانه یک میلیارد دلار از این سرقت‌ها متضرر می‌شود.

آذربایجان
در این کشور نیز همانند نیجریه، سرقت نفت خام شایع است. این محموله‌ها سپس با استفاده از کامیون و راه آهن روانه کشورهای همسایه در آسیای میانه می‌شود. براساس گزارش موسسه گلوبال ریسک اینسایت، 60 درصد اقتصاد آذربایجان زیرزمینی است و فعالیت‌های نفتی در این کشور بدون پرداخت مالیات و برخلاف مقررات انجام می‌شود.

مراکش
مرز دو کشور مراکش و الجزایر از سال ۱۹۹۴ میلادی و پس از یک حمله تروریستی به هتل «اطلی آسنی» بسته شده است اما الاغ‌ها هزاران بشکه نفت را از گذرگاه‌های مرزی به مراکش منتقل می‌کنند. تاکنون ده‌ها الاغ توسط یگان‌های مرزی هدف گلوله قرار گرفته‌اند. مراکش بخش اعظم سوخت مورد نیاز خود را وارد می‌کند. با قاچاق نفت ارزان، رهبران رباط دیگر نیازی به خریداری و واردات سوخت از سایر کشورها نخواهند داشت. بدین ترتیب مقامات دولت مراکش، چشم خود را به روی این اقدامات بسته‌اند.

تایلند
تفاوت چشمگیر قیمت سوخت‌های فسیلی میان مالزی و تایلند، انگیزه زیادی برای قاچاق سوخت از طریق خشکی و دریا به وجود آورده است. حتی پس از کاهش یارانه پرداختی دولت به مصرف کنندگان بنزین در مالزی، بازهم اختلاف قیمت قابل توجهی میان آنها وجود دارد. سوخت بنزین در مقادیر کم و با خودروهای شخصی در مالزی رواج دارد.

در آب‌های خلیج تایلند، صدها قایق و شناور کوچک دارای تجهیزات ماهیگیری از طریق قاچاق سوخت کسب درآمد می‌کنند. بدین ترتیب با وجود هزاران خریدار نفت قاچاق در تایلند و استقبال شهروندان تایلندی از این سوخت‌های ارزان، این کسب و کار همچنان ادامه خواهد یافت.

۱۳۹۶/۳/۱۷

اخبار مرتبط