الشرق الاوسط خبر داد

احتمال نبرد جدید در نوار غزه

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت نوشت: ارتش اسرائیل برای احتمال ورود به جنگ جدید در نوار غزه آماده می‌شود. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو الشرق الاوسط نوشت: منابع اسرائیلی مدعی اند حماس ممكن است برای تقویت جایگاه خود و كاهش فشارهای عربی- اسرائیلی، جنگ جدیدی را با اسرائیل رقم بزند.

به گزارش نما روزنامه سعودی الشرق الاوسط در تحلیلی درباره احتمال وقوع جنگ جدید در نواز غزه نوشت: ارتش اسرائیل برای احتمال ورود به جنگ جدید در نوار غزه آماده می شود. الشرق الاوسط به نقل از روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت نوشت: ارتش اسرائیل آماده باش نظامی خود را در مرزهای نوار غزه بالا برده است. علت بالا بردن این آمادگی، گزارشهای مشترک فرماندهان ارتش و دستگاه اطلاعات اسرائیل، شاباک، درمورد افزایش تنش در آینده نزدیک در نوار غزه است.

آنگونه که روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشته است، ارتش اسرائیل احتمال می دهد در آینده نزدیک در نوار غزه با حماس درگیر شود و به همین علت آمادگی خود را برای جنگ بالا برده است. آنگونه که در گزارش دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل آمده است، افزایش مشکلات اقتصادی و بحرانی شدن اوضاع انسانی در نوار غزه به سبب محاصره تحمیلی اسرائیل بر آن، از جمله عللی است که احتمال جنگ را افزایش داده است.

مشکلات زیربنایی در نوار غزه از جمله کمبود آب آشامیدنی و برق، فشار مالی تشکیلات خودگردان بر حماس و در همین حال بحران در روابط برخی کشورهای عربی با قطر به سبب متهم کردن این کشور به حمایت از رهبران حماس، از دیگر عللی است که امکان به راه انداختن جنگ از طرف حماس را برای رهایی از این مشکلات، تقویت کرده است.بنا به ادعاها حماس قصد دارد پس از آنکه برخی از کشورها آنرا نهادی تروریستی قلمداد کرده اند، جایگاه خود را در کشورهای عربی تقویت کند. آنگونه که مسئولان شاباک مدعی شده اند ، حماس در پی این است تا با به راه انداختن جنگ در نوار غزه، بار دیگر در محافل کشورهای عربی جا باز کند و در صدر اخبار رسانه ها قرار گیرد. مسئولان اسرائیلی اعلام کردند حماس تلاش می کند با افزایش تنش و به راه انداختن جنگ، مانع طرح جدید اسرائیل موسوم به «العائق» در مرز نوار غزه شود.

اسرائیل طبق این طرح، در عمق زمین در مرز با نوار غزه، دیوار بتنی احداث می کند تا مانع اقدام شاخه نظامی حماس در حفر تونل در مرز با مناطق اسرائیلی شود. «یدیعوت آحارونوت» نوشت: حماس قصد دارد به مبارزان فلسطینی اجازه دهد موشک به مناطق اسرائیلی شلیک کنند تا مانع احداث چنین دیواری شود. بیشتر تحلیلگران، سیاستمداران و نظامیان اسرائیلی معتقدند که جنگ اتفاق خواهد افتاد به ویژه اینکه کسی که هم اکنون نوار غزه را اداره می کند، یحیى السنوار است که اسرائیلیها او را فردی تندرو و دارای تفکرات افراطی می شناسند.

در همین حال اویگدور لیبرمن، وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل گفت تل آویو مایل به تنش جدید در نوار غزه نیست. وی با این حال هشدار داد اگر جنگ جدیدی رخ دهد، اسرائیل زیرساختهای حماس را نابود خواهد کرد. با این حال حماس درباره برنامه های خود هیچ اظهار نظری نمی کند. در همین حال تحلیلگران می گویند حماس با توجه به اوضاع بحرانی معیشتی ساکنان غزه، رویارویی با ارتش اسرائیل را ترجیح نمی دهد مگر اینکه با افزایش فشارهای عربی اسرائیلی و همچنین فلسطینی مواجه شود. بر همین اساس مسئولان امنیتی اسرائیل توصیه کرده اند فشار بر نوار غزه را باید کاهش داد.

۱۳۹۶/۳/۲۲

اخبار مرتبط