سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با نما تشریح كرد؛

مقابله با مافیای صدور ویزا /ماجرای پول های گزافی كه برخی سفارتخانه های خارجی از مردم اخذ كردند

عکس خبري -مقابله با مافياي صدور ويزا /ماجراي پول هاي گزافي كه برخي سفارتخانه هاي خارجي از مردم اخذ كردند

سخنگوی وزرات اور خارجه گفت: با سفارت خانه های خاطی كه كارشكنی در كار شهروندان ایرانی انجام می دهند از طریق كار دیپلماتیك وارد شده ایم و افراد سودجو ازطریق مرجع قضایی و دیپلماتیك اعلام خواهند شد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امو خارجه در مصاحبه با خبرنگار نما در خصوص تحولات اخیر با محوریت کارشکنی سعودی ها در منطقه گفت: عربستان باید واقعیت های منطقه را درک کند و بداند که ثبات و امنیت برای همه منطقه است و ما نیز نمی توانیم این ثبات و امنیت را تنها برای خودمان بخواهیم و برای دیگران نیز نخواهیم،لذا مجموعه کشورهای همسایه هم باید با یک همکاری جمعی بتوانند صلح وامنیت را برای همگان تامین کنند و اصولا همسایه را نمی توان جا به جا کرد،نه ما به فکر این هستیم که عربستان وجود نداشته باشد و در این جا نباشد و نه آنها نیز می توانند این تصور را نسبت به ما داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: موضوع مهم آن نگاه عمیقی است که باید به امروز،فردا و آینده داشته باشیم برای زندگی بهتر در مجموعه منطقه،از نظر ایران ما تروریست خوب یا بد نداریم و این تروریست در هر کجای دنیا که باشد ما آن را محکوم می کنیم.
وی درپاسخ به این سوال که چرا عربستان سعودی حادثه تروریستی تهران را محکوم نکرد،اما ایران اقدام تروریست ها درعربستان را محکوم کرد،اظهار داشت:روابط ما نسبت به همسایگان روشن است و پیام ما برای کشورهای همسایه ثبات و صلح وامنیت می باشد ، روش ما با آنها خرد گرا است و تلاش می کنیم با همسایگان منطقه روابط خوب و مسالمت آمیز داشته باشیم تا به به صلح و آرامش در منطقه کمک کنیم .
به خصوص در مبارزه با تروریست آمادگی لازم را برای مبارزه با این پدیده شومی داریم که اگر با این تروریست برخورد جدی صورت نگیرد کل جهان را در بر می گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما در رابطه با عربستان همواره پیام صلح را در پیش گرفته ایم در مورد ادعای رسانه های سعودی هم فعلا سخنی نمی گوییم و قضاوتی هم نداریم در این مورد نوشته ها در رسانه های منطقه و جهان زیاد است،که برخی از آنها قابل قضاوت در کوتاه مدت نیست .
قاسمی درباره تذکرات وزارت امور خارجه در خصوص وجود برخی افراد و شبکه ها در اطراف سفارتخانه با وعده تسهیل در صدور ویزا اظهار داشت: مدتی است که گزارش هایی را از طریق مردم برای ورود به برخی از سفارت خانه های خارجی و نوبت گیری برای گرفتن اخذ ویزا دریافت کرده ایم که مردم با یک شبکه هایی روبرو هستند که در واقع با گرفتن وجوهی از آنها این وعده داده شده که وقت آنها را جلوتر بیاندازند تا زودتر بتوانند ویزا دریافت کنند ،به همین جهت چند وقت پیش بیانه ای را منتشرکردیم و هشدارهایی را به شهروندان ایرانی دادیم که مواظب این شبکه های مافیایی باشند .
قاسمی تصریح کرد:لذا با تذکری که داده شد و پیگیری های که در وزارت خارجه انجام شد خوشبختانه برخی از سفارت خانه ها با همکاری هایی که ما داشتند بر این وضعیت غلبه کردند.
ولی این داستان باز هم ادامه دارد،ما هفته گذشته ناچار شدیم بیانه ای دیگر را در این خصوص به جهت آگاه سازی مردم ارائه دهیم ،که آگاهی بخش باشد برای مردم و هم برخی از سفارت خانه هایی را که دقت لازم را ندارند و برای شهروندان ایرانی مزاحمت هایی را ایجاد کردنند و هم پول های گزافی را از آنها دریافت کرده اند هوشیار باشند.
همچنین با سفارت خانه های خاطی که کارشکنی در کار شهروندان ایرانی انجام می دهند از طریق کار دیپلماتیک وارد شده ایم و افراد سودجو ازطریق قضایی و دیپلماتیک اعلام خواهند شد و اجازه نمی دهیم که این افراد در این قضیه باعث متضرر شدن هم وطنان مان شوند.
اما این درحالی است که محمدحسن کرمانی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی کشور با رد تخلفات مربوط به ویزا که به آژانس‌های مسافرتی به عنوان "دپوکنندگان نوبت مصاحبه در سفارتخانه‌ها" گفته: صدور ویزا طبق مصوبه دولت و بند «ب» (اجرای تور) یکی از وظایف تعریف شده‌ی دفاتر خدمات مسافرتی است. در واقع آژانس‌ها طبق وظیفه قانونی خود خدمات مربوط به ویزا را ارائه می‌دهند و منطقی و قانونی نیست گناه یک نفر به پای همه نوشته شود.
او توضیح داد: خدمتی که آژانس‌ها در بخش ویزا ارائه می‌دهند، اغلب از توان و آگاهی متقاضی خارج است و اگر مشکلاتی پیش می‌آید به خاطر حجم بالای تقاضا است،
ارائه خدمت از سوی معدود آژانس‌ها به معنی دپو کردن نوبت مصاحبه ویزا نیست و مطالبی که در این‌باره گفته می‌شود کاملا سیاه نمایی و کذب است.
سفارتخانه‌های خارجی که نمی‌توانند به دفتر صدور ویزا تبدیل شوند، حتما ظرفیت پذیرش تعیین شده‌ای دارند. اگر هم شرایط صدورِ نوبت مصاحبه، اینترنتی شده حتما به این خاطر بوده که به وضعیت سابق، سامانی داده شود، اما چون متقاضی زیاد است ترافیک ایجاد می‌شود و خط می‌خوابد و مسائل پشت پرده‌ای که به یک کشور خارجی ربط دارد و ما کاری نمی‌توانیم بکنیم، پیش می‌آید. این دلیل نمی‌شود سریع عده‌ای آژانس‌دار را به تخلف و یا سودجویی و زیاده‌خواهی متهم کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر دکتر محمد جواد ظریف به دو کشور آلمان و ایتالیا تصریح کرد:اهداف سفر به آلمان مذاکرات دو جانبه بود که در حوزه های مختلف سیاسی،فرهنگی و اقتصادی تبادل نظر صورت گرفت،ما مسائل سوریه و تحولات اتحادیه اروپا را رصد می کنیم و مذاکرات خوبی در این خصوص صورت گرفت .
وی اظهار داشت: سفر آقای ظریف به رم به دعوت دولت ایتالیا انجام شد،ایتالیا به هر حال از شرکاء خوب ما در اروپا است که از گذشته رایزنی های خوبی با این کشور داشته ایم، ایتالیا و آلمان به هر حال جزء نخستین شرکای ما در اتحادیه اروپا محسوب می شوند و امیدواریم که این سفر بتوانیم به اهداف که از پیش تعیین شده است دست پیدا کنیم و نتایج مطلوبی را به دنبال داشته باشد.

۱۳۹۶/۴/۸

اخبار مرتبط