حجـاب نمـاد متـانت و هویت است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مازندران به مناسبت برگزاری نخستین گردهمایی ملی حجاب پیام‌های جداگانه‌ای صادر و تاكید كردند: حجـاب، مظهر اصالت، اعتبار و نمـاد متـانت، كرامـت و هویت است.

به گزارش نما به نقل از فارس، آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان مازندران در پیامی به گردهمایی ملی عفاف و حجاب با نام «رایحه نجابت»، با اشاره به نقش حجاب و عفاف در تمام جلوه‌های اجتماعی جامعه، آن‌ را تشکیل‌دهنده اولویت‌های اصلی پردازش چگونگی حضور بانوان در جامعه دانست.

نماینده مقام معظم رهبری در مازندران ورزش را یکی از جدی‌ترین و چالش برانگیزترین عرصه‌هایی دانست که باید به طور جامع در این باره طراحی و تشکیلاتی عمل کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی مازندران با بیان اینکه ورزش بانوان امروزه در عرصه‌های جهانی ورزش به عنوان یک امتیاز بین‌المللی محسوب می‌شود، آن را مستلزم شکوفایی استعدادهای ملی و محلی دانست و افزود: در کشور ما ورزش بانوان دچار ابهامات و بعضا اشتباهات و نیز خلأ‌های بزرگی است که در مرحله تطابق با قوانین بین‌المللی و پذیرش عرف جهانی و داخلی مستلزم وقت‌گذاری و بررسی همه‌جانبه است.

وی این همایش را یکی از پاسخ‌های تشکیلاتی به این نیاز اجتماعی دانست و تصریح کرد: بسیار حیف است که بانوان جوان ما نتوانند در عرصه‌های ورزشی برای کشور ایران مفتخر به کسب افتخارات بین‌المللی شوند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: با مروری بر افتخارات و موفقیت‌های بانوان مسلمان ایرانی در عرصه‌های معتبر بین‌المللی، جهانی و المپیکی، اگر ما نتوانیم در غالب رشته‌های ورزشی مدال‌آور موجود، از این استعدادهای برجسته و فرهیختگان نهایت استفاده را به عمل آوریم، این مسئله افسوس را در افکار عمومی فراگیر می‌کند.

وی با تشکر از مسئولان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: انتظار داریم که برای برون‌رفت از برخی از تنگناها و بن‌بست‌های اجتماعی نهایت تلاش و جدیت خود را برای گسترش حضور بانوان مسلمان ایرانی بر اساس ضوابط و قواعد شرعی و قانونی و عرفی به عمل آورند تا ما بتوانیم در آینده شاهد مدال‌آوری و افتخار‌آفرینی بانوان سربلند ایران اسلامی در محافل ورزشی جهان باشیم.

* کرامت و ارزش ذاتی زن در اسلام

استاندار مازندران نیز در پیامی به گردهمایی ملی «رایحه نجابت»، حجاب و عفاف را مظهر اصالت، اعتبار و نماد متانت، کرامت و هویت زن مسلمان دانست.

سید علی‌اکبر طاهایی اظهار داشت: حجاب و عفاف سبب قـوام و اسـتواری بنیان خانواده و مهم‌ترین عامل بازدارنده ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی است که همواره مورد تاکید دیـن مبیـن اسلام بوده است.

وی گفت: رعایت حجاب توسط زنان و دختران در جامعه به دلیل امنیت بخشی به آنان از اهمیت تعیین کننده‌ای برخوردار است و بی‌شک عفاف و حجاب به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تحکیم بنیاد خانواده، روح متانت را در کالبد اجتماع می‌دمد.

نماینده عالی دولت در مازندران ثبت چادر و حجاب اقوام ایرانی به عنوان شصت‌وهفتمین اثر میراث معنوی کشور را برگ زرین دیگری از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست که نشانه عقیم ماندن تبلیغات ضد ‌فرهنگی غرب و برافراشته شدن پرچم نجابت زنان ایرانی است.

در بخش دیگری ازاین پیام آمده است: ترویج حجاب باید از درون خانواده آغاز شود زیرا خانواده موثرترین نهاد شکل‌دهنده شخصیت فرد محسوب می‌شود و بازگو کردن ارزش‌های اسلامی ابتدا وظیفه والدین و سپس وظیفه نهاد‌های فرهنگی است.

طاهایی تاکید کرد: دراین باره باید نوعی نگاه جمعی شکل گیرد و همه باید خود را مسئول بدانند، چراکه در سایه همین مسئولیت‌پذیری جمعی است که می‌توان حجاب را به عنوان یک ارزش متعالی گسترش داد.

استاندار مازندران افزود: در این میان حضور مکرر بانوان ایرانی به‌ویژه زنان مازندرانی صاحب نام در عرصه‌های فرهنگی، علمی، ورزشی در جوامع بین‌المللی با پوشش کامل اسلامی با اثبات این نکته که رعایت کامل حجاب مانع اراده پیشرفت نیست، پیام مشخصی را به جهانیان مخابره کرد که اصلی‌ترین آن کرامت و ارزش ذاتی زن در اسلام است.

طاهایی تصریح کرد: به زنان و مردان فرهیخته ، با ایمان و ایثارگر مازندرانی توصیه می‌کنم با تامل و تدبر در سیره و روش اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و درک دایره مفهومی و معنایی قرآن و روایات همچنین پرهیز از افراط در خودآرایی و خودنمایی، پاسدار حریم روابط زن و مرد مسلمان در دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها، مدارس و تمام مجامع بین‌المللی باشند.

۱۳۹۱/۷/۱۲

اخبار مرتبط