گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس جدید قاره سبز

به نظر می‌رسد ماكرون در حال آزمون یك فرآیند سخت برای اتحادیه اروپاست؛ فرآیندی كه ممكن است منتهی با بازگشت شوكت پیشین به اتحادیه اروپا شود.

به گزارش نما، پس از «برگزیت» (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و رای انگلیسی‌ها به جدایی از اتحادیه اروپا، دوره‌ای از رکود این اتحادیه را در برگرفت و بسیاری از شهروندان منطقه یورو را سرخورده کرد. موضوعی که به وضوح در رقابت‌های انتخاباتی اقصی نقاط قاره سبز نمود داشت و به ظهور و قدرت گرفتن راست‌گرایان ختم شد. در رقابت‌های انتخاباتی فرانسه هم پدیده‌ای به نام مارین لوپن راست‌گرا ظهور کرد که حملات شدیدی علیه اتحادیه اروپا داشت؛ استقبال گسترده فرانسوی‌ها از شعارهای او سبب نگرانی شدید اروپاگرایان شد. البته بعد از پیروزی امانوئل ماکرون 39 ساله و ورود نیروی جدید و تازه‌نفس در اروپا، شاهد گسترده شدن فضای اروپاگرایی در این گستره جغرافیایی و به عبارت دیگر دمیده شدن روحی تازه به اتحادیه اروپا بوده‌ایم.

حال امانوئل ماکرون با انجام اقداماتی تلاش دارد دوباره فضای اروپاگرایی را تسری داده و منجی اتحادیه اروپایی شود که طی دو سال گذشته بدترین شرایط همگرایی را پشت سر گذاشته است. رئیس‌جمهور فرانسه اخیرا اعلام کرده که باید در راستای همگرایی هر چه بیشتر اقتصادی اقدام کرد و در این راستا به حمایت هر چه بیشتر شهروندان نیاز دارد.

برخی کارشناسان و رسانه‌ها بر آنند که هدف ماکرون از ایراد چنین سخنانی، تغییر شکل اروپا به سمت و سویی دیگر است. «رویترز» در این زمینه می‌نویسد رئیس‌جمهور فرانسه با این اقدامات تلاش می‌کند اروپا را به گونه مورد نظر خود شکل دهد. «رویترز» در ادامه می‌نویسد فرانسه مدت‌هاست که از کشورهای شرق اروپا درباره مزیت ناعادلانه در زمینه بخش اشتغال انتقاد کرده است. ماکرون به تازگی در سفری سه روزه به اروپای مرکزی و شرق اروپا تلاش کرد حمایت‌ها برای قوانین مربوط به بخش کار را جذب کند که به نوعی شکاف بین شرق و غرب (اروپا) منجر شده است. این سیاستمدار می‌کوشد با اتریش ارتباط خوبی برقرار کند.

اتریش کشوری است که با چهار کشور اروپای شرقی مرز دارد. همچنین سفر به رومانی، بلغارستان و اتریش و نیز دیدار با سران جمهوری چک، مجارستان، لهستان و اسلوواکی در دستور کار ماکرون قرار دارد. بسیاری از رسانه‌ها از این موضوع پرده برداشته‌اند که در روزهای آتی، اصلاحات در منطقه یورو، همکاری دفاعی و مساله مهاجرت دیگر مساله‌ای است که ماکرون در دیدار با سران آلمان، اسپانیا و ایتالیا به آن خواهد پرداخت.

ماجرا هرچه باشد نشانگر تلاش امانوئل ماکرون برای بازگرداندن شوکت به اتحادیه اروپاست؛ اتحادیه‌ای که از یک سو با سیاست‌های انگلیس برای خروج از آن که به برگزیت مشهور شده است، تحت‌الشعاع قرار گرفته و از سوی دیگر سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه دونالد ترامپ و آمریکا سبب شده است آن شأن و منزلت پیشین را نداشته باشد. به نظر می‌رسد ماکرون در حال آزمون یک فرآیند سخت برای اتحادیه اروپاست؛ فرآیندی که ممکن است منتهی با بازگشت شوکت پیشین به اتحادیه اروپا شود. باید دید او تا چه حد در این مسیر موفق خواهد شد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

۱۳۹۶/۶/۷

اخبار مرتبط