غربالگری اضطراب برای 45 هزار كودك انجام شد

كارشناس ارشد روانشناسی بخش معاونت مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی كشور گفت: طبق آخرین آمار، سال گذشته 45 هزار كودك پنج تا 6 سال مورد غربالگری اضطراب قرار گرفتند.

به گزارش نما به نقل از بهداشت نیوز: آزاده جباری، افزود : 29 درصد این کودکان (45 هزار کودک) ، مشکوک به اضطراب بودند اما برخی والدین برای تشخیص قطعی اضطراب کودکان خود مراجعه نکردند و فقط 50 درصد والدین کودکان خود را برای بررسی های بیشتر به مراکز مشاوره آوردند.


وی ادامه داد: از بین 50 درصد والدینی که کودکان خود را برای بررسی های بیشتر آوردند، 70 درصد کودکان، به طور قطعی مضطرب تشخیص داده شدند به این معنی که کودک در طی آزمایش غربالگری، اعتبار روایی خوبی داشته است.
وی تصریح کرد: آمار درصد کودکان مشکوک به اضطراب در ایران (که در کشور 29 درصد بوده است) ، نسبت به درصد جهانی ، خیلی بیشتر است.
کارشناس ارشد روانشناسی بخش معاونت مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: معمولا در جهان، میزان درصد اضطراب کودکان ، 19 درصد بوده اما در ایران، 29 درصد است.


جباری افزود: آمار کودکان مبتلا به اضطراب قطعی در این غربالگری را نمی توان به تمام کشور تعمیم داد چون تمام بچه هایی که غربال می شوند، برای بررسی های بیشتر مراجعه نمی کنند که ما بطورقطعی ، آمار را اعلام کنیم اما براساس این نمونه می توانیم راهکارهایی برای اضطراب کودکان تهیه کنیم.
وی یادآور شد: در حال حاضر تعداد کودکان پنج تا 6 ساله کشور ، دو میلیون و 100 هزار نفر است.
وی خاطرنشان کرد: طرح غربالگری اضطراب، رایگان نیست. هزینه غربال برای پرکردن پرسشنامه از سوی والدین ، سه هزار تومان است و برای جلسه اول درمان تشخیصی نیز باید 15 هزار تومان پرداخت شود.


وی گفت: در نظر است امسال تعداد کودکان در اجرای طرح غربالگری اضطراب را افزایش دهیم.
جباری یادآور شد: طرح غربالگری اضطراب از سال 90 در کشور اجرا می شود؛ این طرح در سال 90 به صورت آزمایشی در هفت استان اجرا شد.
عدم مهارت والدین در نوع برخورد با کودکان، عوامل محیطی مانند برخورد با یک موقعیت جدید از جمله مدرسه رفتن و ویژگی های شخصیتی کودکان از جمله عوامل اضطراب کودکان به شمار می رود.
ایرنا در باره عوامل ایجاد اضطراب در کودکان و راه های پیشگیری از آن، میزگردی با حضور کارشناسان و صاحبنظران ترتیب داده که در روزهای آینده متن کامل آن منتشر می شود.

۱۳۹۶/۷/۱۵

اخبار مرتبط