موسویان:خروج از برجام اعتبار آمریكا را زیرسوال خواهد برد

عضو سابق تیم مذاكره كننده هسته‌ای كشورمان معتقد است خروج آمریكا از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای جهانی اعتبار و وجهه جهانی واشنگتن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سید «حسین موسویان»، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان درباره ابعاد مختلف احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و واکنش کشورهای دیگر به این اقدام به اظهار نظر پرداخت.

وی در واکنش به این موضوع که ترامپ پس از وعده‌های انتخاباتی‌اش برای خروج از برجام اکنون به دنبال بازبینی توافق هسته‌ای است و اینکه درصورت عدم تایید توافق و فرصت 60 روزه کنگره برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران چه اتفاقافی خواهد افتاد، گفت: هیچ کس با قاطعیت از تصمیم ترامپ اطلاعی ندارد. به نظر می‌رسد که تمام مشاوران کابینه وی، مشاور امنیت ملی و مدیران ارشد وی به باقی ماندن آمریکا در این توافق اعتقاد دارند اما از سوی دیگر خواهان افزایش موازی تحریم‌ها و فشار علیه ایران به بهانه مسائل منطقه‌ای هستند. با این حال نتیجه گیری ترامپ مشخص است: آسیب پذیر نگه داشتن برجام و نهایت تلاش برای ممانعت از دستیابی ایران به منافع اقتصادی ایجاد شده تحت برجام.

موسویان در ادامه گفت که این احتمال وجود دارد که ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند اما از سوی دیگر به کنگره برای اعمال تحریم‌های هسته‌ای فشاری وارد نکند بلکه در عوض به دنبال اقداماتی برای نشان دادن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی است. به اعتقاد وی این مسئله بر منافع امنیت ملی آمریکا و ثبات منطقه‌ای تاثیرگذار خواهد بود و باعث تقابل بیشتری میان ایران و آمریکا در منطقه خواهد شد.

وی درباره واکنش اتحادیه اروپا به این موضوع و تاکید آنها بر حفظ توافق هسته‌ای نیز گفت: اروپا معتقد است که برجام نتیجه 12 سال مذاکره است و با ازسرگیری مذاکره هیچ یک از طرفین به توافق بهتری دست نخواهند یافت. با این حال آنها به این مسئله واقفند که ترامپ از این توافق عصبانی است زیرا منافع اقتصادی آمریکا در این توافق در مقابل گروه 1+5 بسیار ناچیز است. پس از موفق بودن مذاکره در موضوع هسته‌ای اروپا علاقمند به استفاده از این روش برای حل بحران‌هایی مانند یمن، سوریه و عراق است. مقامات اروپایی همچنین نشانه‌هایی از مقابله با تحریم‌های ثانویه آمریکا درصورت خروج ایالات متحده از برجام را نیز بروز داده‌اند.

موسویان درباره عواقب خروج احتمالی آمریکا از برجام نیز گفت: خروج آمریکا به شدت به اعتبار بین‌المللی این کشور ضربه زده و توانایی این کشور در معرفی خود به عنوان یک قدرت هسته‌ای و مذاکره با هر کشور دیگری مانند کره شمالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

۱۳۹۶/۷/۱۵

اخبار مرتبط