شاكی كهریزك در انتظار حكم نهایی مرتضوی

دقیقا یك‌سال می‌گذرد؛ یك‌سال از زمانی كه سعید مرتضوی پایش را به شعبه «٢٢» دادگاه تجدیدنظر استان تهران گذاشت تا بعد از گذشت ٧‌سال پاسخگوی اعتراض خانواده محسن روح‌الامینی یكی از كشته‌شدگان بازداشتگاه كهریزك درسال ٨٨ باشد.

به گزارش نما به نقل از پارس نیوز، او درحالی باید به‌ دنبال شکایت مجدد اولیای دم روح‌الامینی به دادگاه تجدیدنظر برود که دادستان مخلوع تهران در آخرین جلسه دادگاهش در شهریورماه ‌سال گذشته با ارایه نامه‌ای از وقایع پیش‌آمده در تیر ‌سال 88 ابراز شرمندگی کرده بود. هرچند او پیش از این به انفصال دایم از خدمات قضائی، پنج‌سال انفصال از خدمات دولتی و ٢٠٠هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده بود، اما در دادگاه از اتهام معاونت در قتل کشته‌شدگان کهریزک تبرئه شد تا حالا با شکایت مجدد خانواده روح‌الامینی بعد از یک‌سال باز هم به دادگاه برود. درحالی سعید مرتضوی باز هم باید روبه‌روی خانواده «محسن روح‌الامینی» قرار بگیرد که میرمجید طاهری وکیل این خانواده می‌گوید: بعید است که آنها به گذشت از سعید مرتضوی رضایت بدهند. او همچنین امیدوار است حکم قطعی مرتضوی در جلسه دادگاه تجدیدنظر صادر شده و این پرونده بسته شود.
از طرفی بعضی از نمایندگان مجلس هم در گفت‌وگو با «شهروند» از اطاله دادرسی در پرونده مرتضوی ابراز نارضایتی کرده و معتقدند؛ دستگاه قضا باید زودتر از اینها در این پرونده تسریع می‌کرد.
لایه‌های غیرقابل بیان فاجعه کهریزک را عمومی کنید
میرمجید طاهری وکیل خانواده روح‌الامینی که پسرشان در فاجعه کهریزک کشته شد، در گفت‌وگو با «شهروند» با بیان این‌که به احتمال زیاد پرونده کهریزک در دادگاه تجدیدنظر روز هجدهم مهرماه تعیین تکلیف خواهد شد، می‌گوید: «بسیاری از مطالب هست که در مورد واقعه کهریزک فقط ما اطلاع داریم و ما چون امین موکلیم، از نظر قانونی اجازه نداریم بسیاری از موارد این پرونده را بازگو کنیم اما تا حدی که از دستمان برمی‌آمده، کم نگذاشته‌ایم.» او با بیان این‌که زمان رسیدگی به این پرونده بسیار طولانی شده و از آخرین دادگاه آقای مرتضوی یک‌سال وقفه افتاده است، ادامه می‌دهد: «اگر باز هم بخواهد وقفه‌ای در این زمینه ایجاد شود، جای تعجب دارد و ان‌شاءالله تمام این پرونده در همین جلسه دادگاه پایان بگیرد. حجم این پرونده زیاد بوده و همین روند رسیدگی به این پرونده را کند کرده است.»
طاهری می‌گوید: «آن چیزی که قانون در مواجهه با جرایم مشخص کرده است، باید در مقابل مجرمان اجرا شود، منتهی قاضی اختیار دارد که در مقابل با افراد یک حداقل و حداکثری را مدنظر بگیرد و خواسته ما برای دادن حکم قطعی ملاک قرار نمی‌گیرد و عنوان اتهام مرتضوی و جرم او در قانون مشخص است.»
او با بیان این‌که خانواده آقای روح‌الامینی تابه‌حال تحت هیچ عنوان حاضر به اعلام رضایت درباره آقای مرتضوی نبوده و نیستند، گفت: «این حق هم در اختیار آنهاست اما چون من چندین ‌سال است که در کنار این خانواده هستم، می‌توانم بگویم که بعید است خانواده روح‌الامینی به گذشت از سعید مرتضوی رضایت بدهند.»
طاهری ادامه داد: «قوه‌قضائیه باید ابهامات و لایه‌های غیرقابل بیان فاجعه کهریزک را عمومی کند و من به‌عنوان یک وکیل حافظ اسرار موکلم هستم و از نظر قانونی نیز مجاز به بیان مطالب نیستم. ما ساعت‌ها و جلسات متعددی در دادگاه کارکنان دولت و دادگاه کیفری داشته‌ایم و اکثرا پشت درهای بسته این جلسات برگزار می‌شد، چون صلاح نبود موضوعات این پرونده گفته شود. اگر صلاح بر این بود که این مسائل گفته می‌شد، باید به صورت علنی بود یا به ما اجازه گفتن این مسائل داده می‌شد.»
درباره فاجعه کهریزک کوتاهی شد
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به پرونده سعید مرتضوی با بیان این‌که انتظار ما از دستگاه قضائی این است که فارغ از هر نوع نگاه همکاربودن با سرعت و کیفیت نسبت به تحقق عدالت اقدام کند، می‌گوید: «رسیدگی به چنین پرونده‌هایی باید به دور از فشارهای مختلف از هر جناح و گروهی صورت بگیرد. نمره دستگاه قضائی البته در این زمینه بد نبوده است اما انتظار داریم که این دستگاه در چنین پرونده‌های مهمی تسریع کند، چون مردم و جامعه انتظار دارند که به این موضوع زود رسیدگی شود، چون در چنین پرونده‌هایی تشویش اذهان عمومی شده است و باید با سرعت و دقت و عدالت به آن رسیدگی شود.»
او ادامه می‌دهد: «وقتی قوه‌قضائیه نیروهای رسیدگی‌کننده به پرونده‌ها کم داشته باشد و امکانات هم نداشته باشد، نتیجه‌اش می‌شود کاهش اطاله دادرسی. امیدواریم که این جلسه تجدیدنظر، دیگر به این پرونده پایان بدهد.» ابوترابی می‌گوید: «دستگاه قضائی نتوانسته است به لحاظ اهمیت این پرونده تسریع لازم را داشته باشد و کوتاهی کرده است. همین موضوع باعث ترویج شایعات زیادی شده و ما انتظار داریم که دستگاه قضائی شجاعانه تکلیف چنین پرونده‌های ملی را مشخص کند. این خواسته همه مردم ایران در پرونده کهریزک است.»
قوه‌قضائیه درباره مرتضوی صریح و قاطع نبود
نادر قاضی‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان این‌که دادرسی پرونده کهریزک و تأمین اجتماعی هرچه سریع‌تر باشد، حقایق هم زودتر مشخص خواهد شد، به «شهروند» می‌گوید: «هرچقدر رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی در پرونده‌های تأمین‌اجتماعی و پرونده کهریزک طولانی شود، نمی‌توانیم به حقایق پی ببریم و شواهد از بین خواهد رفت.» او ادامه داد: «پرونده تأمین‌اجتماعی پرونده حساسی است که با ٣٠‌میلیون مردم بیچاره در ارتباط است و انتظار می‌رفت قوه‌قضائیه محکم، صریح و قاطع به این موضوع ورود پیدا می‌کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.»
می‌خواستند به‌وسیله مرتضوی از احمدی‌نژاد انتقام بگیرند
حجت‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس اما نظر متفاوتی دارد. او با بیان این‌که باید دید واقعا آیا مرتضوی دستور صریح برای کشتن افراد در کهریزک داده است یا بازپرسانش دستور داده‌اند، به «شهروند» می‌گوید: «طبیعتا فضا در آن زمان فضایی بود که به دلیل این‌که ایشان از قوه قضائیه به دولت رفته بود، افراد و جناح‌های سیاسی می‌خواستند از احمدی‌نژاد انتقام بگیرند. از طرفی خانواده‌های مقتولان کهریزک هم حق دارند که در این‌باره شکایت کنند.»
نوروزی گفت: «من هم معتقد هستم که قاضی محترم این پرونده هرچه سریع‌تر دادرسی درباره این موضوع را پایان دهد و حق هیچ‌کدام از طرفین پایمال نشود. باید درباره پرونده مرتضوی شفاف‌سازی شود یعنی اگر ایشان محکوم نیست از حقش دفاع و آبرویش حفظ شود و اگر محکوم است با او طبق قانون برخورد شود و شعبه تجدیدنظر هرچه سریع‌تر در این‌باره اظهارنظر کند.» او ادامه داد: «گاهی بعضی از دادستان‌ها یا بازپرس‌ها تندروی‌هایی می‌کنند اما این به معنای آن نیست که مسئول مستقیم یک قتل هستند. در این پرونده هم باید شفاف‌سازی صورت بگیرد.»
احساسات مردم در جریان قتل‌های کهریزک جریحه‌دار شد
محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس معتقد است هر پرونده قضائی در دستگاه قضا یک پروژه است و این پروژه خصوصیات و مسائل خاص خودش را طلب می‌کند. او در گفت‌وگو با «شهروند» با بیان این‌که در پرونده‌های مرتضوی هم عوامل و مسائل متعددی دخیل بوده است، می‌گوید: «شخصیت آقای مرتضوی، سمتش که سمت دادستانی بوده، اتهامات متعددی که در رابطه با بحث کهریزک، تأمین اجتماعی و مطبوعات مطرح بوده است، هرکدام ابعاد مخصوص به خودش را داشته است که نیاز به رسیدگی، احضار شهود، احضار اولیای دم و... دارد. قاعدتا این موضوعات رسیدگی به پرونده‌های مرتضوی را طولانی و لوث کرده است. وقتی رسیدگی به یک جرمی طولانی می‌شود، مردم آخرش نمی‌فهمند که متهم چه کسی و اتهامش چه بود.»
او ادامه می‌دهد: «احساسات عمومی مردم در جریان قتل‌های کهریزک جریحه‌دار شد و انتظار این بود که رسیدگی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. اما کار قضائی زمانبر است و این‌که بخواهیم کسی را محکوم کنیم، این محکومیت قاعدتا نیاز به مقدماتی دارد و همین مقدمات کار پرونده مرتضوی را به این‌جا رسانده است.»
محمد کاظمی می‌گوید: «احکام سعید مرتضوی در پرونده کهریزک به صلاحدید قاضی بوده است و ممکن است افکار عمومی درباره آن ‌طور دیگری فکر کنند، اما نمی‌شود حکم قاضی را کاری کرد. باید منتظر حکم دادگاه تجدیدنظر ماند.»
تسریع در پرونده کهریزک حق مردم است
علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم معتقد است پرونده‌های قضائی روند خودشان را دارند و از دور نمی‌توان درباره آنها نظر قطعی داد. او هم بر تسریع پرونده مرتضوی تأکید می‌کند و به «شهروند» می‌گوید: «موضوعاتی مانند پرونده کهریزک که با افکار عمومی در ارتباط است قاعدتا قوه قضائیه باید این درک را از افکار عمومی داشته باشد که تأخیر در روشنگری برای افکار عمومی صورت نگیرد وگرنه اثر خودش را قاعدتا نخواهد گذاشت.» او ادامه می‌دهد: «نماینده‌های مجلس می‌توانند از قاضی پرونده کهریزک درخواست تسریع داشته باشند و این حق عامه و نمایندگان است. سوالات شما هم انگیزه‌ای شد تا از دستگاه قضا بخواهیم درباره این پرونده تسریع کنند.»

۱۳۹۶/۷/۱۷

اخبار مرتبط