زندگی جدید برای ضایعات روغن زیتون!

در فرایند تولید روغن زیتون به صورت تجاری، زیتون ها خرد شده و با آب در آسیاب ها مخلوط می شوند. سپس روغن از بین رفته و حفظ شده، در حالی كه آب باقیمانده و بقایای جامد جدا شده كه این مساله می تواند مشكل ساز باشد.

به گزارش نما به نقل از وب سایت TopInEarth - جمیله محمدی چراتی: در فرایند تولید روغن زیتون به صورت تجاری، زیتون ها خرد شده و با آب در آسیاب ها مخلوط می شوند. سپس روغن از بین رفته و حفظ شده، در حالی که آب باقیمانده و بقایای جامد جدا شده که این مساله می تواند مشکل ساز باشد. با این وجود کمک در راه است، زیرا دانشمندان فرایند تبدیل پساب های زیتون به سوخت های زیستی، کود و آب تمیز را طراحی کرده اند.

زندگی جدید برای ضایعات روغن زیتون!

همانطور که در حال حاضر وجود دارد، هیچ روش خوبی برای دفع فاضلاب نداریم. دفع آنها در آبراهه ها موجب آلودگی شان شده، در حالیکه کانال کشی آنها به طور مستقیم به زمین های کشاورزی نیز به خاک آسیب رسانده و متلاشی می کند و تولید محصولات را کاهش می دهد.

به همین دلیل گروهی تحت رهبری مجی جگوریوم از مؤسسه علوم مواد در مونوز فرانسه رویکرد متفاوتی پیدا کرده است. دانشمندان با مخلوط کردن فاضلاب با خاک اره سایپرس، که از دیگر مواد زائد است و در مدیترانه که 97 درصد از روغن زیتون جهان را تولید می کند رایج بوده، آغاز کرده اند.

این مخلوط به سرعت خشک شده و آب با تبخیر آن جمع آوری می شود - این آب تمیز بوده و می تواند برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده شود. ماده خشک باقیمانده پس از آن وارد مرحله ی آذرکافت یا پیرولیز- روندی که در آن مواد ارگانیک در معرض دمای بالا در غیاب اکسیژن قرار می گیرند – می شوند. این فرایند موجب شده تا ماده به گازهای قابل احتراق و پلت های زغالی تجزیه شود.

این گاز جمع آوری شده و به روغن زیستی تبدیل می شود که در نهایت می تواند به عنوان یک منبع گرما برای فرآیندهای خشک کردن و پیررولیز استفاده شود. در عین حال زغال چوب، که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مانند پتاسیم، فسفر و نیتروژن است، به عنوان یک کود محصول مورد استفاده قرار می گیرد. در آزمایشات میدانی، مشخص شد پلت ها به طور قابل توجهی رشد گیاه را بهبود می بخشند.

مقاله ای در مورد این تحقیق اخیرا در مجله ACS Sustainable Chemistry & Engineering منتشر شده است.

۱۳۹۶/۷/۱۸

اخبار مرتبط