تكذیب عرضه واكسن چینی در داروخانه ها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شیراز مباحث مطرح شده درباره عرضه واكسن چینی آنفلوانزا در داروخانه ها را نادرست خواند و گفت: ایران هیچ واكسنی از چین وارد نمی كند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا؛ دکتر حسین نیک نهاد افزود: ایران از هند و برخی کشورهای دیگر واکسن وارد می کند اما از چین هیچ داروی ساخته شده ای وارد نمی شود ، ممکن است برخی از مواد اولیه دارویی را از چین وارد کنیم اما همه داروها و مواد اولیه وارداتی اصالت دارد و شائبه ای برای استفاده از آن نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه اظهار داشت : فضاسازی ها در شبکه های اجتماعی و آنچه در این زمینه بیان می شود سندیت ندارد و مردم باید اطلاعات دارویی و پزشکی را از منابع مستند بگیرند و به هر چیزی که در فضای مجازی مطرح می شود اعتنا نکنند .

نیک نهاد اضافه کرد : ما حتی یک عدد واکسن و داروی چینی نیز در بازار مصرف نداریم ، مواردی که از آن به عنوان داروی چینی نام برده می شود حتی در بازار چین هم موجود نیست.

وی ادامه داد: داروهای مصرفی در چین گیاهی است و بیشتر این اظهار نظرها برای مردم دغدغه ایجاد می کند ، ممکن است برخی از واکسنها حساسیت زا باشد، این موضوع لزوما به منزله بی کیفیت بودن آن نیست ، اگر واکسن ایجاد تب و واکنش بدن نکند نمی تواند اثر واکسن داشته باشد ، متاسفانه مردم با دیدن اولین واکنشهای واکسن آنفلوانزا آن را به چینی بودن منتسب می کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین در این نشست خبری که در آستانه روز جهانی غذا، ۱۶ اکتبر (۲۴ مهرماه) برگزار شد با تاکید بر اینکه توسعه تولید غذا در کشورها تاثیر مهم و مستقیمی بر اقتصاد و سلامت دارد، افزود: امسال در کشور ما نیز روز جهانی غذا با شعار &#۳۹;تغییر الگوی مهاجرت با بهره گیری از امنیت غذایی و توسعه روستایی&#۳۹; برگزار می شود، این شعار در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید است و می تواند نقش بسزایی در افزایش سطح زندگی مردم داشته باشد.

۱۳۹۶/۷/۲۲

اخبار مرتبط