با خشك شدن «هامون» مهاجرت آغاز شد

فرهاد ورهرام مستندساز پیشكسوت سینمای ایران با جدیدترین اثر مستند خود «بَند آب، بَند خاك» به بررسی دلایل خشك شدن دریاچه هامون و مهاجرت برخی از اهالی سیستان و بلوچستان می‌پردازد.

به گزارش نما به نقل از فارس، فرهاد ورهرام مستندساز پیشکسوت سینمای ایران با جدیدترین اثر مستند خود «بَند آب، بَند خاک» به بررسی دلایل خشک شدن دریاچه هامون و مهاجرت برخی از اهالی سیستان و بلوچستان می‌پردازد.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند آمده است: «در دهه چهل دریاچه هامون در سیستان که نقش بسیار مهمی در اقتصاد منطقه داشت، به دلیل کم آب شدن رودخانه هیرمند و شرایط سیاسی تحمیل شده از سوی کشور افغانستان، آرام آرام رو به خشکی رفته و با شروع طوفان‌های سهمگین خاک، امان از مردمان این دیار بریده می‌شود. پس از این در چند دوره خشکسالی، خانواده‌ها به سرزمینی دیگر مهاجرت می‌کنند. اولین گروه مهاجران زندگی سختی را در سرزمین جدید می‌گذرانند تا به تدریج همانند بومی‌ها به قوام و دوام برسند.

مسئله اصلی این فیلم به مهاجرتی اشاره دارد که عامل آن خشکسالی و کم‌آبی است که با خشک شدن دریاچه‌ای اتفاق می‌افتد. ریشه این مهاجرت نه تنها از شرایط نابسامانی اکوسیستم و خشکسالی و طوفان، بلکه اختلافات سیاسی دو کشور ایران و افغانستان از قرن نوزدهم به بعد سرچشمه می‌گیرد و تاکنون هم لاینحل مانده است. آغاز مهاجرت اهالی سیستان از اوسط دهه 40 آغاز شد. در این مهاجرت گروه قلیلی از مردم به سمت افغانستان و استان‌ خراسان ولی اغلب به منطقه گرگان کوچ کردند. بار دیگر از اوایل دهه 1350 خورشیدی و در ادامه مناقشات بین ایران و افغانستان، افغان‌ها بر روی رودخانه هیرمند سد بستند و آب دریاچه هامون رو به تقلیل گذاشت. شرایط نابسامان باعث شد تا گروهی از مردمان اطراف این دریاچه به مناطق گرگان و شرق مازندران که به دلیل آب و هوای مناسب از قطب‌های کشاورزی در ایران محسوب می‌شود، مهاجرت کنند.

عوامل تولید مستند 57 دقیقه‌ای «بَند آب، بَند خاک» که تولید سال 1396 مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: فرهاد ورهرام، فیلمبردار: رضا تیموری، صدابرداران: احمدرضا طائی و شاهین پورداداشی، صداگذار: شاهین پورداداشی، تدوینگر: مهدی باقری، مدیر تولید: ناصر عربعلی، دستیار کارگردان: هاشم مصطفوی، عکاس: مازیار مشتاق گوهری

فرهاد ورهرام متولد سال 1327 (69 ساله) در بروجرد و فارغ‌التحصیل رشته سینما است. در کارنامه مستندسازی وی، ساخت آثاری چون تاراز، عروسی مقدس، قتل شتر، یاد و یادگار، دماوند، سیاهان جنوب، بی‌شناسنامه‌ها و... به چشم می‌خورد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1396، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

۱۳۹۶/۷/۲۳

اخبار مرتبط