تغییر نام خلیج سانفرانسیسكو به سد كرج!

مرز سیاست اكنون از فضای واقعی تا فضای مجاز گسترده شده است؛ مخاطب ایرانی شنونده گفته ترامپ است؛ اما نه حامی او.

به گزارش نما, روزنامه شرق نوشت:

سال ١٩٩٢ بود که ارتش آمریکا به سربازانی که در خلیج‌فارس می‌جنگیدند، مدال افتخاری اعطا کرد که اسم «خلیج‌فارس» روی آن حک شده بود. تصویر این مدال را روز گذشته کاربران ایرانی بار دیگر از بایگانی تاریخ بیرون کشیدند و با دیگران به اشتراک گذاشتند. آنها همچنین فیلمی کوتاه از سخنان رؤسای جمهوری پیشین آمریکا در مقاطع مختلف را به اشتراک گذاشتند. در این فیلم، رونالد ریگان، جورج بوش پدر، بیل کلینتون، جورج‌ بوش پسر و باراک اوباما به مناسبت‌های مختلف، به نام تاریخی «خلیج‌فارس» اشاره می‌کنند. این تصاویر در کنار نام جعلی‌ای که دونالد ترامپ برای خلیج‌فارس به کار برد، معنای ویژه‌ای یافته و نشانگر حساسیت شدید ایرانیان به سخنان ضدایرانی ترامپ است.

کاربران اینستاگرام و واکنش به ترامپ

مرز سیاست اکنون از فضای واقعی تا فضای مجاز گسترده شده است؛ مخاطب ایرانی شنونده گفته ترامپ است؛ اما نه حامی او. آنها در صفحه مجازی مستقیم با ترامپ سخن می‌گویند، با عصبانیت و ناسزا؛ زمانی کوتاه پس از آنکه ترامپ اولین پست اینستاگرامی خود را بعد از پایان سخنرانی‌اش درباره استراتژی کاخ سفید درباره برجام به اشتراک می‌گذارد، یک‌میلیون‌و ٥٠٠هزار ایرانی زیر پست او پیام می‌گذارند؛ با اعتراض و دشنام. تعدادی که ثانیه به ثانیه بالاتر نیز می‌رود. قبل از این، بالاترین پیام زیر پست ترامپ به یک‌میلیون‌و ٢٠٠ ‌هزار می‌رسید؛ اما فالورهای او رکورد زدند به تعداد؛ آنها در اعتراض به ترامپ نوشتند: «رفیق نتانیاهو که بهتر از این نمی‌شه!»؛ «تو چه بخواهی و چه نخواهی خلیج‌فارس همیشه فارسه»؛ «بیا ایران برات کلاس جغرافیا بگذاریم»؛ یا نوشتند: «اون موقع که قاره آمریکا کشف نشده بود، خلیج‌فارس خلیج فارس بود»؛ و «پولی که عربستان به ترامپ داده، آن‌قدر زیاد بوده که حتی حاضره خلیج مکزیک را خلیج عربی بگه». خیلی از پیام‎ها یادآوری خلیج‌فارس است به دونالد ترامپ.

شاید اولین واکنش‌ها علیه گفته ترامپ، این باشد که در پاسخ به تغییر نام خلیج‌فارس، «خلیج سانفرانسیسکو» را به «سد کرج» تغییر نام دادند؛ اگرچه «ویکی‌پدیا» بعد از مدتی این تغییر نام را اصلاح کرد. گفته ترامپ به پایان می‌رسد؛ بعد از ٢٠ دقیقه هیجان و شتاب؛ اما او بعد از پایان، زیر ضربات حمله کاربران ایرانی قرار می‌گیرد. مخاطبان ایرانی به صفحه اینستاگرام ترامپ حمله می‌کنند. یکی از کاربران نوشته است: «ما خواهان تغییر نام خلیج سانفرانسیسکو به سد کرج هستیم». کاربران شبکه‌های اجتماعی با «#خلیج همیشه فارس» و «#Persian Gulf» به سخنرانی ترامپ اعتراض می‌کنند.

کاربران توییتر در مخالفت با ترامپ

صفحات توییتر، محل دیگری است که ایرانی‌ها در آنجا به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراض می‌کنند؛ آنها از هم‌زمانی ریاست‌جمهوری حسن روحانی با دونالد ترامپ می‌نویسند: «شانس ماست که بوش می‌خوره به دوره خاتمی، اوباما به احمدی‌نژاد و این دیوانه هم می‌رسه به روحانی». یا «اون‌قدی که عربستان به ترامپ رسیده، خلیج که هیچی این ممکنه کاخ سفیدم بگه القصر‌العربیه».

بعد از پایان سخنرانی ترامپ، حسن روحانی، در شبکه یک سیما سخنرانی کرد. او در این سخنرانی گفت: «من رئیس‌جمهور آمریکا را دعوت می‌کنم که تاریخ و جغرافیا را بهتر بخوانید و هم با تعهدات بین‌المللی و ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین‌المللی آشنا شوید؛ ظاهرا ایشان خبر ندارند که دولت آمریکا، دولت کودتا را در شصت‌و‌چند‌سال پیش در این کشور روی کار آورد». همین گفته روحانی در فضای مجازی واکنش‌ها را برانگیخت: ‏«روحانی به ترامپ: ادب و تربیت یاد بگیرید، تاریخ و جغرافیا بخوانید، حقوق بین‌الملل را بفهمید. بعدشم باید گچ رو پرت می‌کرد تو سر ترامپ». یا «برنامه درسی فردای ترامپ: تاریخ، جغرافیا، اجتماعی». یکی دیگر از کاربران توییتر نوشته است: «روحانی خوب عمل نکرد، زود سین کرد، جواب داد. بابا سین‌کن جواب نده». یا «ترامپ تاریخ و جغرافیا را صفر شدی». یا اینکه «شما رو کریستف کلمب کشف نکرده بود؛ خلیج، خلیج فارس بود...!»؛ اما این روحانی بود که روز گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی از او به نیکی گفتند: «بعد از مدت‌ها بار دیگر روحانی، در قامت رئیس‌جمهور محبوب ایران ظاهر شد».

روز جمعه برای ترامپ روزی تلخ بود؛ او می‌خواست مردم دنیا منتظر گفته‌هایش بمانند؛ اما مردم ایران، کشورهای اروپایی و خیلی از مردم آمریکا یک‌صدا از خشونت‌طلبی او روی برتافتند و این ایران بود که حامیان جدیدی در دنیا برای خود پیدا کرده است. ترامپ اما از مردم ایران هم شکست خورد؛ این را صفحات او در شبکه اجتماعی اینستاگرام و توییتر می‌گویند. وقتی کاربران اجتماعی یک‌صدا از خلیج‌فارس می‌گویند و با نقشه تاریخی آن، تاریخ خلیج‌فارس را به رئیس‌جمهوری آمریکا یادآور می‌شوند؛ یعنی ترامپ با یک پیام روبه‌روست: او محبوب نیست.

۱۳۹۶/۷/۲۳

اخبار مرتبط