پایان نشست روسای كتابخانه‌های ملی عضو اكو

رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در دیدار با رئیس كتابخانه ملی تركیه و كتابخانه لاهوتی تاجیكستان درباره همكاری و تبادل اطلاعات گفت‌وگو كرد، همچنین در پایان نشست دو روزه روسای كتابخانه‌های ملی كشورهای عضو اكو بیانیه این نشست قرائت شد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، در حاشیه دومین روز از نشست سران کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، عصر سه‌شنبه هفتم آذر با رئیس کتابخانه ملی ترکیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد، در این دیدار، روسای کتابخانه‌های ملی دو کشور در مورد برقراری و ایجاد اتاق فرهنگ کشورها در کتابخانه‌های ملی ایران و ترکیه بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین در بعدازظهر روز سه‌شنبه، هفتم آذر، بروجردی با عبدالقادر عبدالقهار، رئیس کتابخانه لاهوتی تاجیکستان نیز دیدار کرد. طی این دیدار مقرر شد که کتابخانه ملی ایران مجموعه‌ای از کتب را به کتابخانه لاهوتی ارسال کند. علاوه بر آن بروجردی، رئیس کتابخانه لاهوتی را به بازدید از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و همچنین مشاهده نسخ خطی بارگذاری شده در سایت سازمان دعوت کرد. او همچنین اعلام کرد که در صورت نیاز به منابع کتابخانه ملی ایران امکان تبادل اطلاعات از طریق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مهیا خواهد بود.

کتابخانه لاهوتی با هشتاد سال قدمت، قدیمی‌ترین و بزرگترین کتابخانه در کشور تاجیکستان است.

در پایان این نشست دو روزه بیانیه پایانی چهارمین نشست روسای کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو قرائت شد. متن بیانه به شرح زیر است:

«از 10 سال پیش که در جمهوری اسلامی ایران، اولین نشست منطقه‌ای روسای کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو برگزار شد، براساس توافق اعضا اساسنامه‌ای تنظیم گردید که مبنای عمل برگزاری نشست‌های آتی شد و اینک پس از وقفه‌ای هفت ساله این نشست در کشور تاجیکستان شهر دوشنبه در تاریخ 27 و 28 نوامبر 2017 برگزار شد.

ما روسای کتابخانه‌های ملی عضو، جهت نشر مبانی فرهنگی که به حفظ حافظه ملی خود اعم از منابع دیداری شنیداری تا منابع مکتوب منجر می شود، متعهد می‌شویم که با مراودات مستمر و معرفی نماینده‌ای از کشورهایمان جهت پیگیری امور به دبیرخانه این نشست، تاریخ فرهنگی اجتماعی چندهزار ساله‌ مشترک خود را به منظور همگرایی بیشتر فرهنگی به منصه ظهور برسانیم.

ما کشورهای عضو، بر این باوریم که راهکار با اهمیت تعامل فرهنگی و حفظ پیوندهای دیرینه در توسعه فرهنگ، از مسیر اشتراک گذاری ذخایر و منابع دانش موجود در هر کشور امکان پذیر است و در همین راستا نسخه‌های نفیس خطی خود را در سایتِ راه اندازی شده در روز 28 نوامبر 2017 بارگذاری ‌کنیم و همچنین با تاسیس بانک پایان نامه‌ها در سایت، علاقه‌‌مندان علم را بهره‌مند سازیم.

ما کشورهای عضو با توسعه مبادله منابع کتابی به صورت دیجیتال و غیردیجیتال و تبادل تجربیات، با راه اندازی اتاق در کشورهای عضو، زمینه ارتقای دانش در فرایند توسعه‌ی فرهنگی کشورهای خود را فراهم ‌کنیم. همچنین متعهد می‌شویم در نشست‌های بین المللی و منطقه‌ای حضوری فعال داشته باشیم.

ما کشورهای عضو با توجه به وظیفه خطیر اشاعه فرهنگی از سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) درخواست داریم در راستای منشور سازمان ملل متحد و به منظور دسترسی به فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، مساعدت نمایند تا کتابخانه‌های کشورهای عضو اکو از ظرفیت سازمان ملل متحد در این زمنیه استفاده نمایند.

ما متعهد می‌شویم با توجه به نقش کتاب و کتابخوانی هموطنانمان را به این مسئله مهم ترغیب کنیم و سال 2018 در منطقه اکو، سال فرهنگ کتاب و کتابخوانی نام گذاری گردد و با این رویکرد هر فرد روزی بیست دقیقه از زمان خود را صرف مطالعه کتاب نماید.

ما کشورهای عضو از حکومت‌های خود می‌خواهیم با توجه به رسالت فرهنگی کتابخانه‌های ملی در بعد تامین منابع و در بعد پیشبرد و اجرایی شدن پروژه‌های با اهمیت فرهنگی، همچنین از بعد حمایت در راستای حضور در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کمک‌رسان ما باشد.»

۱۳۹۶/۹/۸

اخبار مرتبط