در مناظره دانشگاه شیراز چه گذشت؟ آیا اتهامات علیه دولت واقعیت دارد؟

عکس خبري -  در مناظره دانشگاه شيراز چه گذشت؟ آيا اتهامات عليه دولت واقعيت دارد؟

مناظره اقتصادی درباره تحولات اخیر بازار ارز ، با حضور دكتر جعفر قادری ، نایب رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی (منتقد دولت) و دكتر عبدالرضا داوری ، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی (مدافع دولت) ، شامگاه چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از سایت شبکه ایران، این مناظره اقتصادی تحت عنوان «بی‌نظمی بازار ارز و سکه» و از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز برگزار و با استقبال گسترده دانشجویان روبرو شد.

بر اساس این گزارش جعفر قادری به عنوان آغازکننده بحث در این مناظره به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: در اواخر مجلس هشتم بحث جدی بودن تحریم‌ها و یافتن راه حلی اساسی و فکری قوی برای مقابله با آنها و نحوه اداره صحیح درآمدهای ارزی را به دولت یادآوری کردیم، اما متاسفانه برخی مسئولان اقتصادی دولت می‌خواستند به هر شکلی میز و صندلی خود را حفظ کنند و برخی مسئولان بانک مرکزی نیز فقط بانکداری کرده‌اند.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم ادامه داد: به دولت یادآوری کردیم که باید آماده تحریم‌های جدی‌تری باشیم و نباید به طور مداوم دلارهای نفتی را به اقتصاد تزریق کنیم، اما دولت به این نصایح گوش نداد و موجودی صندوق ذخیره ارزی را به صفر رساند.

قادری علت این نوع رویکرد در دولت را حاکمیت نگاه مهندسی در دولت خواند و افزود: تنها دغدغه دولت افزایش پروژه‌های عمرانی بود و نگاه مهندسی حاکم هیچ اطلاعی از بیماری هلندی نداشت.

به گفته وی، بیماری هلندی به دلیل تزریق دلارهای نفتی و نبود قدرت جذب در اقتصاد رخ می‌دهد که به دلیل رویکرد دولت در کشور اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: مشکلات مدیریتی و نگاه غلط تئوریک بر مسائل اقتصادی اثر می‌گذارد و یکی از مشکلات احمدی‌نژاد این است که که فکر می‌کرد با مسکن مهر همه مشکلات مردم نیز حل می‌شود.

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با بیان این که " سیاست‌های غلط اقتصادی دولت شرایطی را در کشور ایجاد کرد که کنترل آن بسیار مشکل است" افزود : در بحث هدفمندی یارانه‌ها مجلس تصویب کرد که 50 درصد به مردم و 30 درصد به بخش تولید اختصاص یابد و 20 درصد نیز صرف پروژه‌های عمرانی شود اما دولت آن را اجرا نکرد.

وی با اظهار این نکته که " دولت پول زیادی به مردم داده است" ادامه داد: دولت به عنوان یارانه 25000 تومان هرماه پول اضافی به هر ایرانی پرداخت کرده است، بنا بر محاسبات ما در مجلس حداکثر به عنوان یارانه باید 17 هزار تومان در ماه به مردم پرداخت می‌شد که به دلیل پرداخت اضافی، دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی شد.

قادری در ادامه گفت: به دلیل همین سیاستهای پوپولیستی دولت ، مردم به خوردن موز و نارگیل و انبه عادت کردند و در این شرایط تغییر عادت مردم سخت شده است.

قادری همچنین با انتقاد از دولت به دلیل " عدم اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار" ادامه داد: رتبه ایران در فضای کسب و کار در دنیا 144 بوده و در منطقه 13 است.

به گفته وی، " در هیچ دولتی سابقه نداشته که مصوبه مجلس که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده مورد پذیرش دولت قرار نگیرد و به مرجع حل اختلاف برود."

وی با بیان اینکه " دولت به مصوبات مجلس توجهی نکرده است" به " وابستگی شدید به واردات" اشاره کرد و ادامه داد: حدود 67 میلیارد دلار رسمی و 35 میلیارد دلار واردات غیررسمی داشته‌ایم . همچنین در سال 84 حجم نقدینگی 65 هزار میلیارد تومان بوده و امروز این رقم به 400 هزار میلیارد تومان رسیده است که این مسئله یعنی رشد نرخ تورم.

این نماینده مجلس افزود: در تیر ماه سال جاری بیش از 3000 خودرو به کشور وارد شده که برای واردات این میزان خودرو رقمی معادل 82.7 میلیون دلار با قیمت رسمی یک هزار و 200 تومان هزینه شده که در همان زمان قیمت هر دلار در بازار آزاد به طور متوسط رقمی معادل 2 هزار تومان بوده و با یک مقایسه ساده می‌توان گفت رانت واردات خودرو از محل ارز دولتی تنها در یک ماه معادل 5.8 میلیارد تومان بوده است.

قادری در ادامه تعیین قیمت ارز مرجع را خلاف برنامه اعلام کرد و افزود: از اول فروردین سال جاری تا کنون 27 میلیارد دلار گشایش ارزی شده و 15 هزار خودروی لوکس و 4 میلیون دلار عروسک چینی به کشور وارد شده است.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با "پوپولیستی خواندن عملکرد دولت احمدی‌نژاد" بهم ریختگی‌های بازار ارز را نتیجه آنچه "خودسری‌های دولت" خواند برشمرد و گفت: خیلی از مشکلات اقتصادی ناشی از مشکلات مدیریتی بوده چرا که کشور دارای پتانسیل‌های زیادی است، قیمت‌گذاری غلط توسط دولت باعث شد که بخش عمده‌ای از گندم تولیدی صرف دام شود و در میزان تولید شیر و گوشت آن قدر تولیدکننده تحت فشار قرار گرفت که دامش را به کشتارگاه فرستاد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: به دلیل سیاست‌های دولت ، شرکت‌هایی مانند برق و آب اکنون حتی در پرداخت حقوق کارکنان خود نیز مشکل دارند.

هفت محور تحول اقتصادی و قانون کار، واگذاری‌ها در بخش‌های بهداشت و درمان و فرهنگ و عدم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی موارد دیگری بود که قادری به آنها اشاره کرد و سپس گفت: دولت برنامه‌ریزی ندارد. در حال حاضر پیمانکاران در زمین و هوا معلق مانده‌اند که آیا به آنها پول می‌دهند یا خیر. اگر قرار نبوده بدهند چرا از ابتدا نگفتند تا هزینه نکنند.

قادری عملکرد دولت احمدی‌نژاد را خلاف شعارهایش دانست و با بیان این که " در سیاست‌های اقتصادی دولت بیشترین ضرر متوجه قشر کم درآمد شده است" مدعی شد: دولت به طور عمدی این بهم ریختگی‌های بازار را ایجاد کرده است تا بتواند شرایط کشور را مانند شعب ابیطالب نشان دهد و با تحت فشار قرار دادن مقام معظم رهبری با آمریکا رابطه برقرار کند.

بر اساس این گزارش، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نزدیکان رییس‌جمهور را به انحراف متهم کرد و گفت: این جریان می‌خواهد انقلاب و کشور را از مسیر اصلی خود دور کند و فعالیت‌هایش روشن است.

وی در عین حال با تاکید بر نیاز جامعه به آرامش گفت: در وضعیت فعلی دولت باید شرایطی را فراهم کند که آرامش در جامعه ایجاد شود.

قادری گفت: نباید منکر وجود جریان انحرافی در دولت شد که اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی با همین جریان ارتباط دارد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: انتقادات منصفانه افرادی مانند دکتر احمد توکلی از سر دلسوزی و حمایت از انقلاب است و نباید افرادی نظیر دکتر توکلی را به سیاه‌نمایی و دشمنی با دولت متهم کنیم.

بر اساس این گزارش، نماینده شیراز در مجلس با توهین به روح‌الله احمدزاده کرمانی ، استاندار سابق فارس گفت: دولت فردی مانند احمدزاده را از داخل لپ لپ درمی‌آورد و می‌گذارد استاندار فارس ! چهره‌هایی مانند جهرمی و خاوری هم انتخاب همین دولت بوده‌اند.

وی با بیان این که " دشمن نمی‌خواهد استقلال و الگو شدن جمهوری اسلامی را ببیند" افزود: حرکتهای اردن، تونس، بحرین، مصر و ... از جمهوری اسلامی الگوگیری شده است و دولت باید از این فضاها استفاده کند.

قادری در پایان گفت: دولت کارهای قابل تحسین بسیاری داشته، اما با استراتژی و برنامه حرکت نکرده و در هر مقطع تمام ظرفیت کشور را بر اجرای یک موضوع مورد نظر خود متمرکز کرده است. بنده در زمان انتخابات در طرفداری از احمدی‌نژاد در چند شهر سخنرانی کردم و در حال حاضر نیز طرح سوال از وی را امضا نکرده‌ام .

در ادامه این مناظره ، عبدالرضا داوری ، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، اقتصاد را حوزه‌ای مرتبط با پدیده‌های اجتماعی و انسانی دانست و گفت: چارچوب‌های علم اقتصاد بر خلاف علوم دقیقه ، به شدت از رفتارهای انسانی و ارزش‌های محیطی متاثر است و ماقبل از تحلیل رفتارهای اقتصادی دولت باید به دو سوال اساسی در عرصه اقتصاد پاسخ دهیم.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی افزود: در سوال اول باید مشخص کنیم که آیا بنا داریم در برابر امپریالیسم مقاومت کنیم یا آن که بنا داریم به عنوان عضوی حاشیه‌ای در شبکه اقتصاد جهانی ادغام و مضمحل شویم؟

عبدالرضا داوری در ادامه گفت: سوال دوم این است که رویکرد ما در توسعه چیست؟ آیا تولید ثروت را مقدم بر توزیع عادلانه درآمدها می‌دانیم یا آنکه باید افزایش رشد اقتصادی را توام با کاهش نابرابریهای درآمدی دنبال کنیم.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: دولت نهم و دهم در عرصه جهانی «مقاومت در برابر امپریالیسم » و در عرصه داخلی نیز « الگوی افزایش رشد اقتصادی توام با کاهش نابرابری‌های درآمدی» را به عنوان الگوی توسعه اقتصادی انتخاب کرده است و به همین دلیل دولت احمدی‌نژاد در عرصه بین‌الملل به دولت ماجراجو و در عرصه داخلی نیز به دولت گداپرور ، صدقه‌ای و اخیرا رابین‌هودی متهم شده است.

عبدالرضا داوری در ادامه این مناظره در پاسخ به شبهه جعفر قادری که گفته بود " دولت درآمدهای ارزی را بدون حساب و کتاب به جامعه تزریق کرد و فقط به فکر افزایش پروژه‌های عمرانی بود"، اظهار کرد: شنیدن این صحبت از افراد غیرمسئول در سایتهای اینترنتی مانند سایت آقای توکلی که جز سیاه‌نمایی تکلیف دیگری ندارد ، زیاد عجیب نیست اما بیان چنین سخنانی از نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شگفت‌انگیز است. سوال من از جناب قادری این است که آیا دولت یک ریال می‌تواند خارج از قوانین بودجه پولی به جامعه تزریق کند و اعتبارات پروژه‌های عمرانی را تامین نماید؟ هر آنچه دولت در هفت سال اخیر هزینه و اجرا کرده است در چارچوب بودجه‌های سالانه‌ای بوده که مجلس محترم به تصویب رسانده و دیوان محاسبات هم بر آن نظارت داشته است. اکنون جنابعالی چرا فرافکنی و دولت را به هزینه‌کرد بی‌حساب و کتاب متهم می‌کنید؟

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی افزود: متاسفانه آقای قادری در شرایطی دولت را به هزینه‌کرد بی‌حساب و کتاب متهم می کند که بنا بر اعلام دیوان محاسبات، دولت‌های آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی ، چهار برابر بیش از دولت‌های نهم و دهم از بودجه‌های سالانه انحراف داشته‌اند؛ بنا بر این انصاف نیست که مجلس توپ را به زمین دولت بیندازد.

عبدالرضا داوری در ادامه گفت: من از جناب قادری تعجب می‌کنم که وضعیت کنونی اقتصاد ایران را بیماری هلندی می‌نامند؛ چون شرایط کنونی حاکم در اقتصاد ایران به دلیل کاهش شدید درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت ایجاد شده و دقیقا عکس شرایطی است که موجب بیماری هلندی می‌شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه " بیماری هلندی یک مفهوم اقتصادی است که رابطه بین افزایش درآمدهای ناشی از فروش منابع طبیعی و رکود در بخش صنعت را توضیح می‌دهد" اظهار کرد: بیماری هلندی محصول ورود بی‌رویه ارز خارجی ناشی از فروش منابع زیرزمینی نفت و گاز و معادن است و در این حالت به علت عرضه زیاد دلار ، ارزش نرخ دلار در برابر پول ملی کاهش می‌یابد یا با تورم داخلی رشد نمی‌کند و در نتیجه قدرت رقابت بخش صنعت داخلی با صنایع خارجی تضعیف می شود.

عبدالرضا داوری تاکید کرد: هنگامی که پول یک کشور با افزایش شدید ارزش روبرو شود، صادرات این کشور به پول کشورهای دیگر گران‌تر شده، ولی واردات به آن کشور به نسبت ارزان‌تر می‌شود که این پدیده را بیماری هلندی می‌نامند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی در ادامه اظهار کرد: اکنون سوال من این است که در دو سال اخیر مشکلات اقتصادی کشور به دلیل کاهش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت است یا ناشی از افزایش درآمدهای نفتی و اگر قبول داریم که درآمدهای ارزی در ماههای اخیر به شدت کاهش یافته و به همین دلیل نرخ دلار در برابر ریال افزایش یافته است دیگر سخن‌گفتن از بیماری هلندی چه معنایی دارد؟

عبدالرضا داوری در پاسخ به این شبهه جعفر قادری که گفته بود دولت 30 درصد سهم یارانه بخش صنعت را پرداخت نکرده است ، گفت: از ابتدا هم قرار نبوده که دولت قبوض برق و آب و گاز صنایع را از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کند. مهم‌ترین هدف طرح هدفمندی یارانه‌ها در حوزه صنعت ، نوسازی و بازسازی تکنولوژی و فناوری‌های موجود انرژی بر در صنایع می‌باشد و اگر دولت قبوض برق و آب و گاز صنایع را از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کرد، هیچ گاه صاحبان صنایع نسبت به تغییر تکنولوژی و نوسازی تجهیزات تولید خود اقدام نمی‌کنند.

وی افزود: بر اساس همین استدلال ، دولت به صنایع اعلام کرده است که نسبت به نوسازی تجهیزات خط تولید خود اقدام کنند و برای طرح نوسازی فناوری تولید خود هم از دولت تسهیلات و وام یارانه‌ای کم بهره بگیرند که اکنون هم این مسیر در برابر صاجبان تولید و صنعت گشوده است.

عبدالرضا داوری در پاسخ به این شبهه جعفر قادری که گفته بود دولت ماهانه 25000 تومان پول زیادی به مردم پرداخت کرده و بدلیل همین پرداخت اضافی ناچار شده از بانک مرکزی استقراض کند ، گفت: طبق اعلام رسمی ستاد هدفمندی یارانه‌ها دولت یارانه‌های پرداختی در سالهای 90 و 91 را از محل منابع آزادشده و صرفه‌جویی در سایر ردیفهای بودجه پرداخت کرده است و در سال 89 نیز تنها 6200 میلیارد تومان از محل تن‌خواه بانک مرکزی برداشت شده که کمتر از هزینه اجرای دو ماهه طرح هدفمندی یارانه‌هاست ، البته اینکه دولت پول بیشتری به مردم می‌دهد ریشه در رابین هودی بودن اقتصاد دولت دهم است(دارد) که صدای حامیان طبقات مرفه را درآورده است! چون شاخص رابین هود که یک شاخص اقتصادی برای تعیین میزان نابرابری درآمدی در یک جامعه است طی شش سال دولت احمدی نژاد 14 پله بهبود و از رتبه 45 در سال 84 به رتبه 31 در سال 90 ارتقا یافته که این بدان معناست که احمدی‌نژاد موفق شده است در یک دوره شش ساله بیش از 93 میلیارد دلار از درآمدهای طبقات مرفه جامعه را به طبقات متوسط و محروم جامعه ایران انتقال دهد.

عبدالرضا داوری در ادامه در پاسخ به شبهه جعفر قادری در خصوص سیاستهای واردات کالا در دولت دهم گفت: سوال من از جناب قادری این است که دولت به غیر از ابزار تعرفه چه ابزار دیگری را برای محدودسازی واردات در اختیار دارد؟ وقتی مجلس شورای اسلامی از ابتدای برنامه چهارم تا کنون هرگونه محدود سازی واردات ، خارج از تعرفه گذاری را ممنوع کرده است، دولت چگونه می‌تواند واردات را محدود کند؟

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی افزود: مگر دولت راسا میوه و خودرو وارد می‌کند؟ تمام واردات کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و اگر دولت جلوی واردات یک واردکننده خصوصی را بگیرد ، وی با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری و با استناد به مصوبات مجلس ، دولت را محکوم خواهد کرد.

وی اظهار داشت: البته دولت نباید ارز مرجع را برای کالاهای لوکس و تجملی اختصاص دهد که بر اساس اعلام وزیر صنعت هم تا کنون ارز مرجع برای کالاهای وارداتی لوکس اختصاص نیافته تا هزینه رفاه بیشتر مرفهین از کیسه ملت پرداخت نشود.

داوری در پاسخ به شبهه جعفر قادری در خصوص افزایش نقدینگی در جامعه هم اظهار داشت: بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی ، رشد نقدینگی در دولت احمدی‌نژاد از مرداد 84 تا مرداد امسال 5.3 برابر شده و در دولت خاتمی همین نسبت 6.6 برابر بوده است، بنابراین رشد نقدینگی در دولت احمدی‌نژاد کمتر از دولت خاتمی بوده است آن هم در شرایطی که طی دو سال اخیر احمدی‌نژاد طرح هدفمندی یارانه‌ها را هم اجرا کرده است.

عبدالرضا داوری در پاسخ به شبهه دیگر قادری درباره عدم اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار گفت: تشخیص رییس‌جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی در مورد قانون بهبود فضای کسب و کار این بود که قانون بهبود فضای کسب و کار ناقض قانون اساسی و قانونی برای حاکمیت سرمایه‌داران زالوصفت بر سرنوشت اقتصادی ملت است؛ به همین دلیل رییس‌جمهور اجرای قانون را متوقف کرد و آن را به شورای حل اختلاف قوا ارجاع داد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی در مورد رتبه نامطلوب ایران در حوزه کسب و کار هم گفت: اگر به 22 شاخص ارزیابی فضای کسب و کار در کشورها مراجعه کنید متوجه می‌شوید که وضعیت کسب و کار در هر کشور تابعی از مسائل حقوقی و قضایی ، مسائل تقنینی و قانونگذاری ، مسائل اجرایی و آرامش سیاسی کشور است؛ بنابراین اگر در حوزه فضای کسب و کار مشکل داریم هر سه قوه مجریه ، قضاییه و مقننه و نیز سیاسیون جامعه باید برای رفع این مشکلات دست به دست هم بدهند و انتساب تمام مشکلات فضای کسب و کار به دولت نهایت بی‌انصافی است.

وی در پاسخ به این شبهه که سیاستهای اقتصادی دولت مسبب به هم ریختگی بازار ارز است هم اظهار داشت: مسائلی که یکسال اخیر در بازار ارز رخ داده به هیچ عنوان پدیده اقتصادی نیست که به سیاستهای اقتصادی دولت مرتبط باشد. تحریم فروش نفت و مبادلات ارزی با کشورهای خارجی از یک طرف ورود ارز فیزیکی را به کشور دشوار کرده و از طرف دیگر ایجاد تقاضاهای کاذب ارزی در بازار داخل دست به دست هم داده‌اند و فتنه ارزی یکسال اخیر را رقم زده‌اند؛ یعنی از یک طرف تحریمهای خارجی موجب کاهش عرضه دلار شده و از طرف دیگر ایجاد تقاضای کاذب برای دلار باعث شده تا تقاضای برای دلار به شدت نسبت به عرضه دلار افزیش یابد و فتنه ارزی که پدیده‌ای امنیتی و نه اقتصادی است ایجاد شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی در توضیح این مطلب گفت: در سال 91 نیاز ارزی کشور برای واردات کالا و تجهیزات و نیازهای مسافرتی و دانشجویی روزانه حداکثر 200 میلیون دلار است و بنا بر اعلام دادستان محترم تهران 16 نفر از اخلالگران بازار ارز روزانه 300 میلون دلار ارز می‌خریده‌اند و احتکار می‌کرده‌اند؛ یعنی در شرایطی که دولت از مجاری مختلف و برای رفع نیازهای ارزی مردم روزانه 200 میلیون دلار به بازار تزریق کرده است ، فتنه‌گران ارزی در مقابله با دولت و نظام ، روزانه 1/5 برابر نیاز واقعی کشور تقاضای کاذب ایجاد کرده‌اند و قیمت ارز را افزایش داده‌اند.

عبدالرضا داوری افزود: من از جناب قادری تعجب می‌کنم که می‌گویند تعیین نرخ مرجع برای ارز خلاف قانون است؛ پس نظام ارزی شناور مدیریت شده یعنی چه؟ مگر نه اینکه تعیین نرخ ارز مرجع منطبق با نظام ارزی شناور مدیریت شده است و بانک مرکزی باید از ابتدای برنامه سوم توسعه اقتصادی نرخ ارز را با توجه به مابه‌التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی و بر اساس نرخ پایه سال 1381 محاسبه و اعلام نماید؟

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی در پاسخ به جعفر قادری که گفته بود دولت بازار ارز را به هم ریخته تا با امریکا رابطه برقرار کند هم گفت: این صحبتها نهایت بی‌انصافی و خروج از مسیر عدالت و اخلاق است. بزرگترین متضرر از شرایط کنونی ارز خود دولت است که با نرخ جدید دلار ، قیمت تمام شده بنزین برای دولت حدود 3000 تومان است اما باید آن را لیتری 700 تومان به مردم عرضه کند. اگر این تفاوت 2300 تومانی در هر لیتر بنزین را با مصرف 65 میلیون لیتری روزانه مقایسه کنید و هزینه آن را در طول یک سال مالی محاسبه نمایید متوجه می‌شوید که دولت 60 درصد از بودجه عمرانی کل کشور را باید بابت افزایش نرخ دلار و تامین بنزین مردم هزینه نماید! آیا این به نفع دولت است؟

وی در ادامه اظهار داشت: از جناب قادری تعجب می‌کنم که دولت را به دست داشتن در توطئه به هم ریختن بازار ارز به منظور برقراری ارتباط با امریکا متهم می‌کنند در حالیکه یک ماه قبل رهبر انقلاب به مناسبت هفته دولت فرمودند که دولت دهم به دلیل ایستادگی در برابر امریکا مورد هجمه و دشمنی قرار دارد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: دولت حدود دو سال است که در سخت ترین شرایط درحال اجرای بزرگترین جراحی اقتصاد ایران در یکصدسال اخیر است و در حین جراحی نه تنها کمکش نکرده‌اند بلکه با اتهام‌زنی و امریکایی و منحرف خواندنش ، انگشت به چشم دولت فرو کرده‌اند.

داوری افزود: اظهارات جناب قادری از جنس اظهارات اغراق‌آمیزی است که دولت را فراماسون و شدیدترین خطر علیه اسلام می دانند. واقعا از خود پرسیده‌اید که چگونه یک دولت امریکایی ، منحرف و فراماسونر که خطرش از اصحاب ثقیفه و این ملجم مرادی و شمر و خولی و حرمله و بنی امیه و بنی عباس هم بالاتر است از طرف رهبر انقلاب به عنوان دولت ایستاده و مقاوم بر سر آرمانهای امام و انقلاب معرفی می‌شود؟! واقعا با این تناقضات عجیب تحلیلی خود چه می‌کنید؟ اگر راست می‌گویید و به حرفهایتان واقعا اعتقاد دارید چرا با این دولت مماشات می‌کنید؟ اگر دولت امریکایی و فاسد و منحرف است تعارف نکنید، عدم کفایت رییس‌جمهور را اعلام و کار را تمام کنید! اگر راست می‌گویید و سندی پیدا کردید که دولت ، رهبر انقلاب را برای رابطه با آمریکا تحت فشار قرار داده است آن را منتشر کنید و به عنوان یک نماینده مجلس عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور را خواستار شوید!

وی اظهار داشت: اتهاماتی که آقای قادری و دوستانشان در مجلس و برخی نهادهای دیگر علیه احمدی‌نژاد و مشایی گفته‌اند هیچگاه علیه بازرگان و بنی‌صدر هم گفته نشد. نمی‌خواهم مقایسه کنم، ولی برای عبرت‌گیری می‌گویم. به خوبی یادم هست که در بهمن و اسفند 59 گروهک رجوی در نشریه خود دهها مقاله و یادداشت نوشت و شهید مظلوم دکتر بهشتی را به بند و بست با امریکا متهم کرد و کار این اتهام‌زنی‌ها به جایی رسید که حتی عده‌ای از اعضای حزب جمهوری اسلامی دیگر حاضر نبودند پشت شهید بهشتی نماز بخوانند و این گونه بود که امام خمینی فرمودند شهادت بهشتی پیش مظلومیت او چیزی نبود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: جریان انحرافی چیست؟ شما اصلا اجازه داده‌اید که حرف مشایی در جامعه شنیده شود یا با تکه تکه کردن حرفهای او و شایعه‌پردازی کذب در اطراف او فقط به غوغاسالاری دامن زده‌اید؟ البته به خوبی می‌دانید که اگر مشایی را از سانسور خارج کنید و اجازه دهید سخن مشایی که ریشه در اندیشه‌های علامه طباطبایی دارد به طور کامل در جامعه عرضه شود آن وقت اعتبار رسانه‌هایتان که چند سال است جز سانسور و سرکوب مشایی کار دیگری نکرده‌اند زیر سوال خواهد رفت.

وی گفت: جلسات دادگاه فساد بانکی را همه ما دنبال کردیم . واقعا چه سندی در خصوص دخالت نزدیکان رییس‌جمهور که شما منحرفشان می‌دانید اثبات شد؟ جز شانتاژ رسانه‌ای در مورد یک نامه مساعدت که به لحاظ قانونی لازم‌الاجرا نبود و در دادگاه هم مطرح نشد و همه روزه هم چندین نامه مشابه آن برای سایر تولیدکنندگان جهت رفع مشکلاتشان از دفتر رییس‌جمهور به دستگاههای اجرایی ارسال می‌شود آیا ارتباطی میان فساد بانکی سال 90 با نزدیکان رییس‌جمهور وجود داشت؟

عبدالرضا داوری افزود: آقای محمد جهرمی ، مدیرعامل وقت بانک صادرات که منشاء فساد بانکی از آنجا آغاز شد و امروز دولت را به انحراف متهم می‌کند، در دادگاه کجا ایستاد؟ مگر آقای محمودرضا خاوری با فشار طومارهای 120 نماینده مجلس هفتم، نتوانست پست مدیریت بانک سپه را که در دولت خاتمی داشت در دولت نهم حفظ نماید؟ چرا دولت را به اختلاس متهم می‌کنید در شرایطی که داستان فساد بانکی اخیر به هرجا برسد به نزدیکان رییس‌جمهور نخواهد رسید.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی در پایان این مناظره اظهار داشت: البته اگر منظور از جریان انحرافی، انحراف از اشرافیت بروکراتیک و جریانهای ضدمردمی است ، قطعا دولت نهم و دهم تحت مدیریت این جریان انحرافی حرکت کرده است.

۱۳۹۱/۷/۲۱

اخبار مرتبط