هشدار پانتا درباره حمله سایبری به امریكا

وزیر دفاع امریكا ضمن هشدار درباره حملات سایبری خارجی به زیرساخت‌ها، چنین طرح‌هایی را با «لحظه پیش از ۹/۱۱» و «یك پرل هاربر سایبری» مقایسه كرد.

به گزارش نما به نقل از واشنگتن پست، لئون پانتا که پنج‌شنبه شب در جمع بازرگانان در نیویورک سخن می‌گفت، برای نخستین بار فاش کرد که حمله سایبری به دو کمپانی بزرگ نفتی دو کشور خلیج فارس در ماه آگوست، داده‌های بسیار مهم تجاری را از روی «ده‌ها هزار کامپیوتر» پاک کرده است.

وی از این حادثه به عنوان «مخرب‌ترین حمله سایبری به بخش خصوصی تا آن زمان» یاد کرد.

پانتا در سخنان خود که با هدف هشدار به کمپانی‌های اقتصادی عمده امریکا درباره افزایش تهدیدات در فضای سایبری ایراد شد، منبع ویروسی به نام «شمون» را مشخص نکرد اما اظهار داشت که نرم‌افزارهای تخریب‌گر که به طور کامل بیش از ۳۰ هزار رایانه را در شرکت نفتی عربستان، آرامکو و شرکت راس گس قطر از کار انداخت، نشان دهنده یک «افزایش قابل توجه تهدیدات سایبری» است.

رییس پنتاگون با اشاره به نشانه‌های پیش از حملات تروریستی به نیویورک و واشنگتن در سال ۲۰۰۱ گفت، «این زمان هم‌چون زمان پیش از ۹/۱۱ است. حمله‌‎کنندگان در حال برنامه‌ریزی هستند.»

وی از کنگره امریکا و بخش خصوصی خواست تا برای توسعه و تقویت دفاعی کشور علیه یک فاجعه حمله سایبری به دولت بپیوندند.

پانتا با تاکید بر این‌که «مخرب‌ترین حمله» ممکن حمله‌ای به سیستم‌های مهم و حیاتی به همراه یک حمله فیزیکی به کشور است اظهار داشت، «نتیجه نهایی آن می‌تواند یک پرل هاربر سایبری باشد: حمله‌ای که موجب تخریب فیزیکی و کشته شدن آدم‌ها، فلج کردن و به شوک فرو بردن مردم و ایجاد حس عمیق آسیب‌پذیری است.»

وی تصریح کرد که چنین حملاتی «این نگرانی را به‌وجود می‌آورد که هم‌چنان طرح‌های نخریب‌کننده‌ای وجود دارند که هنوز اجرا نشده‌اند» از تجار و بازرگانان حاضر در این نشست خواست تا «تصور کنند که چنین حمله‌ای ممکن است به کمپانی آنان ضربه وارد کند.»

پانتا در حالی این سخنان را بر زبان می‌آورد که خود دولت امریکا تا کنون حملات سایبری را علیه برخی دیگر کشورها که آن‌ها را دشمن خود می‌داند، انجام داده است هر چند، واشنگتن به آن اذعان نکرده است. بنا بر مقاله‌ای که روز جمعه در روزنامه نیویورک تایمز درباره هشدار پانتا منتشر شد، در اوایل آغاز به کار دولت باراک اوباما، رییس جمهور امریکا فرمان حمله‌ای کارا به سیستم‌های رایانه‌ای مرکز اصلی غنی‌سازی ایران صادر کرد.

برپایه مقاله این نشریه، اوباما تصمیم گرفت این حملات را که در دوران دولت بوش با نام بازی‌های المپیک آغاز شده بود، «حتی پس از آن که بخشی از این برنامه در تابستان سال ۲۰۱۰ افشا شد»، شدت ببخشد.

برخی از گزارش‌های رسانه‌ای غرب نیز تاکید کردند که حملات سایبری امریکا به مراکز انرژی هسته‌ای ایران پروژه مشترکی بود که رژیم اسرائیل و دولت آلمان نیز در آن شرکت داشتند.

مقاله واشنگتن پست تصریح می‌کند که سخنان پانتا درباره حوادث خاورمیانه «نخستین اظهارات یک مقام رسمی است که آن را تائید می‌کند.» او گفته است که در حمله به کمپانی آرمکو عربستان، ویروس فایل‌های سیستم بسیار حیاتی را با پرچم در حال سوختن امریکا جابجا و نیز فایل‌ها را با داده‌های «بی‌ارزش» بازنویسی کرده است.

این دو حادثه سایبری نگرانی بسیاری را در سازمان‌های امنیت ملی امریکا برانگیخت و موجب شد تا فرماندهی جنگ سایبری تعداد کارمندان خود را برای بررسی احتمال حملات سایبری پس از آن افزایش دهند.

همچنین یک مقام ارشد دفاعی که نخواست نامش فاش شود گفته است که «کاملا روشن است که تعدادی از کشورها توانایی‌های سایبری خود را افزایش و توسعه داده‌‌اند. ما نگران روسیه و چین و نگران افزایش توانایی سایبری ایران هستیم.»

۱۳۹۱/۷/۲۱

اخبار مرتبط