وقوع پس لرزه‌ ها می‌تواند تا ماه‌ ها ادامه یابد

استاد بخش زمین‌شناسی دانشگاه شهید باهنر كرمان گفت: با توجه به بزرگی زمین‌لرزه اولیه هجدك(۶.۱ ریشتر) وقوع پس‌لرزه‌هایی با بزرگی بیش از ۵ ریشتر غیر طبیعی نیست و رخداد این پس لرزه‌ها ممكن است تا ماه‌ها ادامه یابد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: استاد بخش زمین‌شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: با توجه به بزرگی زمین‌لرزه اولیه هجدک(۶.۱ ریشتر) وقوع پس‌لرزه‌هایی با بزرگی بیش از ۵ ریشتر غیر طبیعی نیست و رخداد این پس لرزه‌ها ممکن است تا ماه‌ها ادامه یابد.

دکتر «رضا درخشانی» در خصوص تداوم پس لرزه‌های زلزله اخیر هجدک گفت: شمار رخداد و بزرگی پس‌لرزه‌ها در هفته اول وقوع زمین لرزه معمولاً زیاد بوده و پس از آن فاصله زمانی میان وقوع آنها بیشتر شده و از بزرگی آن‌ها کاسته می‌شود.

وی گفت: با توجه به بزرگی زمین‌لرزه اولیه هجدک(۶.۱ ریشتر ) وقوع پس‌لرزه‌هایی با بزرگی بیش از ۵ ریشتر غیر طبیعی نیست.

وی تصریح کرد:ه رخداد این پس لرزه‌ها ممکن است تا ماه‌ها ادامه یابد.

عضو هیئت علمی بخش زمین‌شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان در پاسخ به این پرسش که از سه روز پیش تاکنون، کرمان بیش از 300 بار لرزیده که بزرگی چهار مورد آن‌ها بیش از 5 ریشتر بوده و برخی معتقدند که وقوع این‌گونه زلزله‌ها موجب تخلیه انرژی زمین و جلوگیری از رخداد زلزله‌های بزرگتر می‌شود، گفت: هرچند وقوع پس‌لرزه پس از یک زلزله بزرگ معمول است، اما لزوماً نمی‌توان گفت که موجب کاهش انرژی در منطقه می‌شود.

درخشانی ادامه داد: زلزله‌ای که در ساعت 6 و 2 دقیقه بامداد روز جمعه 10 آذر ماه 1396 با بزرگی 6.2 مناطقی در شمال شرقی شهر کرمان را به لرزه درآورد، می‌توان منتسب به گسیختگی قطعات جنوبی گسل «لکرکوه» در شرق راور دانست این در حالی است که در فاصله‌ای نه چندان دور از موقعیتی که این زلزله رخ داده است، گسل‌هایی هم‌چون «نایبند»، «کوهبنان»، «شهداد»، «گلباف» و قطعات منشعب از آن‌ها وجود دارد که تحریک آن‌ها از طریق رویداد اخیر لرزه‌ای دور از انتظار نیست.

وی تصریح کرد: هرچند تاکنون نشانه‌ای دال بر فعالیت قطعات گسل‌های اطراف مشاهده نشده و داده‌های ثبت شده در ایستگاه‌های لرزه‌نگار صرفاً پس‌لرزه‌های معمول در قطعه گسل گسیخته شده در زلزله اخیر هجدک را نشان می‌دهد، اما لازم است تا روشن شدن وضعیت منطقه نکات احتیاطی کاملاً رعایت شود.

۱۳۹۶/۹/۱۴

اخبار مرتبط