رئیس مدیریت بحران شهر تهران:

آمادگی مردم كشور برای زلزله ۱۰ درصد است/تهران نیازمند ۱۵۰ سوله بحران است/اگر در شرایط بحران قرار بگیریم دستور تخلیه می دهیم

رئیس مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینكه مردم به جای ترس آمادگی و رفتار منطقی مقابل حوادث داشته باشند، اعلام كرد اگر شهر در شرایط بحران قرار بگیرد دستور تخلیه می‌دهیم.

به گزارش نما، احمد صادقی در خصوص وقوع زلزله در تهران، گفت: وقوع زلزله در تهران قابل پیش‌بینی نیست. تهران زلزله‌خیز است، متأسفانه برنامه‌های خودمان را با زلزله نبسته‌ایم.

وی با بیان اینکه کلی گسل در اطراف تهران و خود تهران وجود دارد، گفت: باید به خودمان ایراد بگیریم که برای این لرزه‌ها آماده نیستیم.

صادقی با اشاره به زلزله اخیر در تهران، گفت: در جلسات مختلفی که بنده را دعوت کردند افرادی که تجربیات خود را از زلزله‌های متعدد در تهران بیان می‌کردند تقریباً مشابه بود و جالب است مشکلاتی که در رودبار، بم بود در زلزله کرمانشاه هم تکرار شد.

وی با بیان اینکه فقط ساختار به مدیریت بحران اضافه شده است، گفت: ساختار اضافه شده ولی کار مؤثری انجام نداده‌ایم.

رئیس مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به زلزله رودبار، گفت: بعد از این زلزله آیین‌نامه 2800 نوشته شد و قرار بود ساختمان‌ها بر اساس این آیین‌نامه ساخته شود اما می‌بینیم که باز هم در سرپل ذهاب هم کشته دادیم. آیا مشکل بعد از زلزله رودبار فقط آیین‌نامه بود؟ چرا هنوز هم ما در زلزله‌ها کشته می‌دهیم.

وی با طرح این سؤال که می‌گویند مشکل نظارت است، گفت: اگر مشکل نظارت است چرا معضل را حل نمی‌کنید؟

صادقی ادامه داد: همه می‌گویند کارگر ماهر ساخت‌وساز نداریم چرا این مشکل را برطرف نکردید؟

رئیس مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند نظارت در بحث ساخت‌وساز ضعیف است، گفت: اگر واقعاً نظارت نیست برای یک بار این مشکل را حل کنیم می‌گویند مصالح ساختمانی استاندارد نیست پس چرا مشکل را رفع نمی کنید.

وی افزود: نظارت عالی در قانون تعریف شده است، متولی‌اش کیست؟ چرا ورود نمی کنند.

صادقی با اشاره به بافت فرسوده در تهران، گفت: بافت‌های فرسوده را در برخی نقاط نوسازی می‌کنیم همان بافت‌های فرسوده باز هم فرسوده است و کلی هم هزینه صرف می‌شود. کدام عقل سلیم قبول می‌کند که خروجی کار این باشد و در هر حادثه‌ای تلفات دهیم.

رئیس مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به این پرسش که اعلام می‌کنند اگر زلزله در تهران رخ دهد بسیاری از ساختمان‌ها ویران و مشکلات زیادی ایجاد می‌شود، گفت: مدیریت بحران همیشه بدترین شرایط را در نظر می‌گیرد و بدترین سناریو را می‌نویسد تا خودش را در بالاترین سطح ممکن آماده کند اما در زلزله 5 ریشتر تهران دیدید که تخریبی هم نداشتیم و یک ترک هم ساختمان‌ها برنداشت درست است کانون زلزله تهران نبود.

صادقی افزود: در هر زلزله رفتار گسل‌ها متفاوت است و همه گسل‌ها در یک شرایط نیستند.

وی با تأکید بر این موضوع که مشکل آموزش داریم، گفت: از زلزله رودبار هر سازمان و ارگانی برای خود آموزشی می‌دهد هلال‌احمر، آتش‌نشانی، آموزش و پرورش و غیره.

رئیس مدیریت بحران شهر تهران افزود: مطالعات سال 2004 نشان می‌دهد که در برابر زلزله 8 درصد آمادگی داریم و مطالعات چند سال بعد نشان می‌دهد که 9 درصد آمادگی داریم اخیراً هم آمار گرفتند که کل آمادگی مردم در کشور در برابر وقوع زلزله 10 درصد است.

صادقی با بیان اینکه اگر زلزله در تهران رخ داد مردم چه کاری انجام دهند، گفت: کار ساده‌ای است زمانی که سازه شروع به لرزیدن کرد از ساختمان خارج نشوید و پناه‌گیری درست انجام دهید. در هر قسمت ساختمان نقاط امن را شناسایی و نشانه‌گذاری کنید. یکی از نقاط امن کنار ستون‌ها و یا مابین ستون‌هاست. همچنین سه کنج دیوارهای خانه نیز محل امنی است. البته مردم می‌توانند از میز غذاخوری محکم هم استفاده کنند به شرط اینکه شیشه‌ای نباشد.

وی تأکید کرد: اولین کار در هنگام وقوع زلزله بحث پناه‌گیری مناسب است اگر در هنگام وقوع زلزله مردم از ساختمان خارج شوند تلفات بیشتر می‌شود. بعد از اینکه لرزه اولیه انجام شد با خونسردی برق و آب را قطع کنید و وسایلی که از قبل آماده کرده‌اید (ساکی حامل رادیو، پتوی مسافرتی، چراغ قوه و کمی آذوقه ) را برداشته و از کنار دیوار راه‌پله به سمت پایین حرکت کنید و از آسانسور استفاده نکنید.

رئیس مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه این کار نیاز به تمرین چندباره دارد، گفت: مردم چند بار این کار را در خانه تمرین کنند تا در هنگام وقوع حادثه هل نشوند.

صادقی ادامه داد: بعد از اینکه از خانه خارج شدید به محل‌های امنی که به شما معرفی کرده‌ایم بروید و در آنجا اسکان پیدا کنید.

وی به نقشه‌های امنی که شهرداری منتشر کرده اشاره کرد و گفت: نقشه امن مساجد، مدارس، پارک‌ها و ... شناسایی شده که مردم هنگام وقوع زلزله به آنجا مراجعه کنند. مثلا برخی می‌گویند مدرسه‌ای که شما در این نقشه اعلام کرده‌اید امن است 60 سال قدمت دارد ما اصلاً به قدمت سازه نگاه نکرده‌ایم به فضای بازی که در آن اطراف قرار دارد توجه کرده‌ایم.

رئیس مدیریت بحران شهر تهران تأکید کرد: بعد از وقوع حادثه در شهر به دنبال هم نگردید یک نفر را بین خودتان انتخاب کنید که آن فرد از حال دیگر افراد خبردار شود و اجازه دهید امدادرسانی به خوبی انجام شود. اگر شهروندان این کارها را به درستی انجام دهند میزان تلفات کم و از هرج و مرج کاسته می‌شود.

صادقی در خصوص تلفات زلزله تهران،‌گفت: اصلاً نمی‌توان در این باره صحبتی کرد چرا که تمام اتفاقات بستگی به رفتار گسل، شدت و عمق آن دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اعلام شده ظرف دو یا 4 هفته آینده در تهران زلزله می‌آید، گفت: امکان پیش‌بینی وجود ندارد، منظور این است که دستگاه‌های مختلف و خدمت‌رسان آمادگی لازم را داشته باشند و اصلاً نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم در چه زمان زلزله رخ می‌دهد.

وی در خصوص آماده‌باش صد درصدی مدیریت بحران شهر تهران، گفت: در حال حاضر در وضعیت زرد هستیم، نیروها در حالت آماده‌باش هستند.

صادقی همچنین در خصوص سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران، گفت: سوله‌هایی که در اختیار سایر دستگاه‌ها بود را پس گرفتیم و برخی هم دست سازمان ورزش است که طبق مصوبه شورا باید ظرف دو سال تخلیه شوند در حال حاضر یک و نیم سال گذشته اما با دستور شهردار ظرف 3 تا 4 ماه آینده به طور کامل تخلیه می‌شود.

به گفته رئیس مدیریت بحران شهر تهران، در حال حاضر 101 سوله بحران در حال بهره‌برداری داریم و 12 سوله در حال ساخت است البته تهران نیاز به 37 سوله بحران دیگر دارد و در مجموع باید 150 سوله داشته باشیم.

وی گفت: مردم به جای ترس آماده باشند تا بتوانند رفتار منطقی در قبال وقوع حادثه داشته باشند.

رئیس مدیریت بحران شهر تهران گفت: اگر واقعاً شهر در شرایط بحران قرار بگیرد دستور تخلیه می‌دهیم و با مردم شفاف صحبت می‌کنیم و هشدارهای لازم را می‌دهیم.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۱۰/۶

اخبار مرتبط