آماده زلزله نیستیم

غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران خاطرنشان كرد: ما آماده زلزله نیستیم و در نگاه كلان باید نگاه ریز محور در مسیر حركت داشته باشیم.

به گزارش نما، جعفری رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله در نشست خبری مدیریت بحران که امروز در ساختمان فرمانداری تهران برگزار شد،گفت:هیچ امداد رسانی بهتر از خود مردم نیست. بعد از ورود نیروهای اعزامی، امداد مردمی به هم کمک می کردند و برای گرفتن حق بیشتر تبدیل به رقیب شده بودند.

وی افزود:باید نهادهای مردمی را تقویت کرد بطوریکه هر محله مسائل خود را رفع کنند.

وی تأکید کرد: آنچه ساختمان احساس می‌کند شدت زلزله است و قدرت زلزله تحت تاثیر فاصله وقوع تا ساختمان کاهش می یابد.

جعفری با بیان اینکه باید در حوزه مدیریت شریان حیاتی به مدیریت یکپارچه برسیم، بیان کرد: وقتی صحبت از قدرت زلزله یا همان ریشتر می شود باید دانست اختلاف آنها در یک یا دو عدد نیست بلکه ۳۰ تا ۱۰۰ برابر اختلاف انرژی دارند.

وی تصریح کرد: زلزله های اخیر هیچ تاثیری در رژیم لرزه خیزی تهران نداشتند اما این عامل باعث نمی‌شود که مسئولان نگران وقوع زلزله نباشند و همواره باید هوشیار بود.

رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله افزود: در مواقع زلزله امنیت هم دچار تغییراتی می شود و باید فکری به حال آن کرد تا آسیب پذیری های اجتماعی به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: ما آماده زلزله نیستیم و در نگاه کلان باید نگاه ریز محور در مسیر حرکت داشته باشیم.

جعفری با تاکید بر اینکه مشکل ما فقط مناطق فرسوده نیست بلکه در مناطقی از شهر که نوساز هستند نیز فقدان تفکر مهندسی را شاهد هستیم، گفت: عرض معابر کم و ارتفاع زیاد ساختمانها مانع امداد رسانی به این مناطق می شود.

غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران در ادامه گفت: زیرساخت‌ها تا حدود قابل توجهی آمادگی برخورد با زلزله را دارند. دستگاه‌های متولی وظایف خود را انجام می دهند و باید روی بحث های اجتماعی دقت بیشتری کرد.

۱۳۹۶/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط