گزارش اختصاصی نما:

ابهام در بودجه 97 /دولت دوازدهم شفاف سازی كند

عکس خبري -ابهام در بودجه 97 /دولت دوازدهم شفاف سازي کند

برخی از نمایندگان معترض بر این باورند كه نبود شفافیت در این نوع بودجه ها ممكن است باعث فساد و رانت شود.

هفته گذشته بهارستانی ها علاوه بر رسیدگی به موضوعات مهم دیگر کشور، بودجه 97 را در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بررسی کردند.
از زمان ابلاغ بودجه تا کنون نقطه نظرات مختلفی مطرح شد و برخی می گویند محتوای لایحه بودجه 97 خلاف برنامه ششم است و کل درآمد نفت خرج می شود.
اما برخی از نمایندگان معترض بر این باورند که نبود شفافیت در این نوع بودجه ها ممکن است باعث فساد و رانت شود.
محمد علی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: ردیفی به عنوان اشخاص حقیقی در بودجه آمده است که از نظارت مبراست.
بد نیست بدانیم جمع جبری کمک هایی که رییس جمهور طی چهار سال گذشته بر اساس این اعتبار به اشخاص حقیقی و حقوقی داده اند بیش از 280 میلیارد تومان می شود و حالا در بودجه 97 نیز بیش از 70 میلیارد تومان برای کمک و بودجه در اختیار رییس جمهور پیش بینی شده است.
علاوه بر این ابهام رقم عجیب بودجه 12 میلیون و 800 هزار تومانی وزارت نفت هم ابهام دیگری است که در یکی از روزنامه های کثیرالنتشار کشور به بررسی دقیق آن پرداخته اند.
انبار لویی مدیرمسئول روزنامه رسالت، در این باره می گوید: در جدولی که برای بودجه مشخص شده است به جدول شماره 7 که می رسیم شاهد هستیم که بودجه وزارت نفت در سال 97 به 12 میلیون و 800 هزار تومان می رسد و وزارت نفت به عنوان متولی نفت کشور تنها این میزان بودجه برایش در نظر گرفته شده است که موجب حیرت بسیاری از کارشناسان صاحب نظر شده است.
وی با انتقاد از اینکه تا کنون کسی در این باره صحبتی نکرده است، تصریح کرد: هیچ یک از نمایندگان تا کنون در خصوص کلیدی ترین موضوع که عامل درآمد دولت به حساب می آید حرفی به میان نیاورده است و سوال نشده است که ایا این رقمی که دولت اعلام کرده است درست است یا خیر.
در بودجه شرکت های دولتی زمانی که به دستگاه نفت میرسیم، متوجه خواهیم شد که جمع جبری بودجه این دستگاه ها بیش از کل بودجه عمومی دولت است و به نظر لازم است دولت در این زمینه شفاف سازی بیشتری انجام دهد تا مشخص شود که چرا بودجه اختصاص داده شده به وزارت نفت تا این حد غیر قابل باور است.




۱۳۹۶/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط