توقف طرح خصوصی سازی شركت های دولتی الجزایر

رئیس جمهور الجزایر در پیامی به نخست وزیر به او دستور داده است اقدامات انجام شده برای خصوصی سازی شركت های دولتی را متوقف كند.

به گزارش نما، «احمد اویحیی » نخست وزیر الجزایر ماه گذشته در جلسه ای که با رئیس اتحادیه کارفرمایان و اتحادیه کارگران الجزایر داشت، این طرح را علنی کرد.

رسانه ها آن زمان هدف از این طرح را کاهش فشارهای مالی بر دولت ،چابک سازی دولت و همچنین استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای به پایان رساندن طرح های نیمه تمام دانستند.

روزنامه الخبر در شماره یکشنبه خود نوشت رئیس جمهوری در پیامی به نخست وزیر به او دستور داده است اقدامات انجام شده برای خصوصی سازی شرکت ها دولتی متوقف شود.

«یوسف یوسفی » وزیر صنعت الجزایر نیز با تایید دستور رئیس جمهوری برای لغو خصوصی سازی شرکت های دولتی گفت: تصمیم نهایی را رئیس جمهوری اتخاذ می کند ، وزارتخانه ها هم بدون مشورت با نخست وزیر و رئیس جمهوری به هیچ عنوان اقدام به خصوصی سازی شرکت های زیر مجموعه خود نمی کنند.

وی افزود: رئیس جمهوری به دولت اعلام کرده است که تصمیم نهایی در مورد خصوصی سازی باید با موافقت شخصی او اتخاذ شود و ایشان شرایط سختی برای خصوصی سازی شرکت های دولتی تعیین کرده است.

دولت الجزایر آماری در خصوص شرکت های دولتی که مشمول قانون خصوصی سازی می شدند را اعلام نکرده است اما برخی رسانه های الجزایری تعداد این شرکت ها را بیش از یک هزار و 200شرکت می دانند.

البته همان زمان اعلام شد برخی شرکت های مهم مانند شرکت نفت و شرکت هواپیمایی الجزایر مشمول قانون خصوصی سازی نمی شوند .

طرح خصوصی سازی موسسات دولتی با انتقاد شدید برخی احزب و کارشناسان اقتصادی مواجه شد و برخی این طرح را نادرست و تلاش برای دادن اموال عمومی به بخش خصوصی دانستند.

درآمدهای نفتی الجزایر تا سال 2014میلادی بالغ بر 60میلیارد دلار در سال بود اما از سال 2014میلادی و در پی کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، درآمدهای نفتی این کشور در مقایسه با سال 2014،تقریبا 50درصد کاهش یافته و به حدود 30میلیارد دلار رسیده است.کاهش قیمت نفت، دولت این کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده و باعث شده است در پی چاره ای برای حل این مشکل باشد.

کمبود درآمدهای نفتی باعث شده است دولت به نوعی طرح ریاضت اقتصادی را پیش ببرد و در این چارچوب اعلام شده است از سال آینده واردات حدود 850نوع کالا ممنوع می شود.

95درصد صادرات الجزایر را گاز، نفت و مشتقات آن تشکیل می دهد و بیش از 60درصد بودجه این کشور نیز از طریق درآمدهای ناشی از صادرات نفت تامین می شود.

۱۳۹۶/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط