عثمانی: روحانی به مردم كردستان توهین كرد

نماینده مردم بوكان گفت: وقتی رئیس جمهور اذعان می‌كند كه كابینه خود را بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب می‌كند، یعنی در بین مردم كردنشین و اهل سنت هیچ فرد شایسته‌ای وجود ندشته است.

به گزارش نما، قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور امروز (یکشنبه یک بهمن) صحن علنی پارلمان با اشاره به مشکلات عدیده مردم کردستان گفت: یکی از زخم‌های کهن مردمان کرد محرومیت اقتصادی کردستان است که اراده جدی از سوی دولت برای حل آنها دیده نشده و لازم است که با تخصیص اعتبارات جهشی کم‌کاریهای گذشته و حال جبران شود.

وی افزود: متاسفانه روند افزایش فقر در کردستان در حال پیشرفت بوده و مردم این خطه همچنان فاقد زیرساخت‌های لازم برای توسعه هستند که این امر استمرار محرومیت را به همراه داشته است.

عثمانی گفت: زخم دیگر، فقدان سرمایه‌گذاری در کردستان است. نظر به ماهیت مردم‌سالارانه نظام و مشارکت عموم مردم کرد در تحقق بقای انقلاب و نظام، انتظار زیادی از نظام وجود دارد اما نسبت به سطح این انتظارات سرمایه‌گذاری چندانی از سوی دولت در کردستان انجام نشده است.

نماینده مردم بوکان در مجلس ادامه داد: در بخش سرمایه‌گذاریهای غیردولتی نیز تحرکات چندانی دیده نمی‌شود و برای سرمایه‌گذاری غیردولتی حتی مشوق‌های خوبی نیز قرار داده نشده است. در کردستان ما از کارخانه و صنعت خبری نیست و اگر هم کارخانه‌ای باشد نیروهای آن را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند که این شرایط باعث ایجاد زخم در دل مردم کرد شده است.

وی افزود: به همین دلیل بسیاری از تحصیل‌کردگان ما به دلیل بیکاری به شغل‌های کاذب از جمله کولبری روی آورده‌اند که اگر به جای تخصیص اعتبارات برای افزایش محدودیت‌های مرزی برای برخورد با کولبران این اعتبارات را صرف اشتغال مولد در مرز کرده بودیم کولبرانی که جان خود را از دست دادند اکنون مرزبانان مطمئنی برای ایران شده بودند.

عثمانی با اشاره به کم‌کاری و عدم توجه مسئولان اجرایی کشور به بحث اشتغال جوانان گفت: جای این سوال است که اگر شغلی برای جوانان تحصیل‌کرده ما وجود ندارد ناشی از ناکارآمدی کیست؟ متاسفانه مدیران اجرایی کشور در ایجاد اشتغال ناتوان بوده و تیر آن را باید جوانان تحصیل‌کرده،‌ افسرده و ناامید ما بخورند. واقعا این تیرها لایق کیست؟

نماینده مردم بوکان در مجلس گفت: طرح‌های عمرانی در کردستان یا شروع نشده و اگر هم شروع شده ناتمام باقی مانده و یا به شکل لاکپشتی پیش می‌رود.

وی در ادامه اظهاراتش گفت: زخم دیگر تفاوت معناداری است که در شاخص‌های توسعه در کردستان به نسبت شهرهای دیگر کشور وجود دارد. مردم کردستان شاخص‌های بیکاری، بیسوادی، اعتیاد، مرگ و میر، درآمد سرانه، فضای آموزشی و رفاه عمومی را با دیگر شهرهای کشور مقایسه می‌کنند و تفاوت‌ها به تفاوت نگاه نظام نسبت داده می‌شود که چنین نگاهی زخم‌ها را عفونی‌تر می‌کند.

عثمانی گفت: علیرغم وجود اصل 15 قانون اساسی دولت نسبت به آموزش زبان و ادبیات کردی بی‌توجه است که این بی‌توجهی‌ها باعث تشدید زخم‌ها شده است. همچنین زخم دیگر مسائل مذهبی است که علیرغم رهنمودهای مشوقانه رهبر معظم انقلاب در جهت وحدت میان مذاهب تلاش مجریان بیشتر بر نمایش وحدت بوده تا تحقق آن. به طور مثال روز 12 ربیع که میلاد رسول اکرم (ص) است در تقویم برای اهل سنت تعطیل رسمی اعلام نمی‌شود این در حالیست که ده‌ها مناسبت دیگر در کشور تعطیل اعلام می‌شود که همه مردم کرد و اهل سنت به آنها احترام ویژه‌ای قائل هستند.

نماینده مردم بوکان در مجلس با انتقاد از عملکرد صدا و سیما تصریح کرد: صدا و سیما به گونه‌ای عمل می‌کند که انگار در این کشور مخاطب کرد و اهل سنت وجود ندارد و کوچکترین فرصتی به علمای اهل سنت داده نمی‌شود. علاوه بر این گاهی اوقات نیز به مقدسات ما در رسانه ملی اهانت می‌شود و رسانه ملی کاملا غیرملی و گاهی خلاف مصالح ملی عمل می‌کند.

وی با انتقاد از وعده‌های کاندیدای ریاست جمهوری در زمان انتخابات گفت: زخم دیگر وعده‌های فصل انتخابات است، کاندیدای ریاست جمهوری به منظور جذب رای مردم در زمان انتخابات وعده‌ها را به گونه‌ای به عرش می‌رسانند که همه احساس می‌کنند دولت آینده دموکرات‌ترین و ایران‌شمول‌ترین دولت تاریخ است اما بعد از انتخابات کاندیدای پیروز حتی در سطح حداقلی هم به وعده‌های خود عمل نمی‌کند. از این رو مردم فکر می‌کنند که از آنها در فصل انتخابات صرفا استفاده ابزاری شده و همین امر باعث خدشه به اعتماد اجتماعی و ایجاد سرخوردگی گسترده و زخم‌های پیدا و پنهان در جامعه شده که مداوای آن تنها با جراحی ممکن خواهد بود.

عثمانی گفت: زخم دیگر توهین‌های مستقیم و غیرمستقیمی است که مسئولان به مردم کرد وارد می‌کنند. وقتی رئیس جمهور اذعان می‌کنند که کابینه خود را بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب می‌کند برداشت مردم کردستان این است که در میان مردم کرد و اهل سنت کشور که خود ایشان در سایه رای آنها به ریاست جمهوری رسیده حتی یک فرد شایسته نیز وجود نداشته است.

نماینده مردم بوکان در پایان سخنانش با اشاره به حمله ارتش ترکیه به بخش‌های کردنشین کشور سوریه گفت: رفتار ددمنشانه و یاوه‌گویی‌های این روزانه اردوغان که مسبوق به سابقه بوده آدمی را به یاد جنایات صدام ملعون و داعش می‌اندازد.

وی افزود: الحق «رجب» ورژن کراواتی داعش است. حکومت فاشیزم و نژادپرست اردوغان با کردهای مظلوم و بی‌پناه سوریه رفتار غیربشری انجام داده است که این اقدامات روی صدام و داعش را سفید کرده است.

عثمانی خطاب به اردوغان گفت: تاریخ به تمام فراز و فرودهای خود نتوانسته کردها را له کند و نه تو و نه بزرگ‌تر از تو نیز نمی‌توانید کردها را نابود کنید و کوههای سر به فلک کشیده عفرین و کوبانی پناهی خدادادی برای کردها است که پستی تو به آن بلندی‌ها نخواهد رسید.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۱/۱

اخبار مرتبط