در باره مصاحبه رئیس ‌جمهور

محمد كاظم انبارلویی


1- مصاحبه دوشنبه شب رئيس ‌جمهور با سيما قدري متفاوت‌تر از مصاحبه‌هاي قبل او بود. سيما با برگزاري اين مصاحبه قدري از روابط عمومي دولت فاصله گرفت و بخشي از سؤالات متن مردم را در معرض پاسخگويي رئيس‌جمهور قرار داد.
مصاحبه با قدري جسارت در طرح سؤالات، چالشي بود. البته نبايد انتظار داشت مصاحبه کننده، طرف مناظره با رئيس جمهور باشد.
2- اصلاح ‌طلبان از مصاحبه دوشنبه شب رئيس‌جمهور راضي نيستند. در روزنامه‌هاي‌آنها و نيز در فضاي مجازي اين عدم رضايت ديده مي‌شود. آنها به دنبال حاشيه بودند تا از متن بگذرند، اما برعكس برخي نطق‌ها و مصاحبه‌هاي رئيس‌جمهور، مصاحبه اخير حاشيه نداشت و بيشتر به متن پرداخته شد.
رزق و روزي اصلاح ‌طلبان در فضاي مجازي و مكتوب، در حاشيه سازي‌هاست. آنها از حاكميت دوگانه و شكاف در حاكميت به هر بهانه‌اي استقبال مي‌كنند. اين مصاحبه از اين باب رزقي براي آنها نداشت.
زدن تيترهايي چون «شب قول»، «گفتگوي ديرهنگام»، «سه وعده روحاني براي سال 97» و... ناكامي آنها و عدم رضايت از نتايج مصاحبه را واتاب مي‌دهد.
3- اين اولين مصاحبه رئيس‌جمهور است كه در آن نه سؤالي از برجام مطرح شده و نه رئيس‌جمهور در مدح و منقبت برجام سخن گفته است.
اين را بايد يك پديده نو در نگاه دولت به برجام ارزيابي كرد. آمريكا و اروپا هر دو مأموريت دارند برجام را در بُعد تعهدات خود از خاصيت بيندازند و در بُعد تعهدات ايران،‌ همچنان بر تداوم آن تأكيد کنند و پاي در وادي زياد‌ه‌خواهي گذارند.
غرب با استارت برجام 2 و 3 يك فهرستي از مطالبات خود را به بهانه تست موشكي و حقوق بشر بر سر ميز گذاشته است و مي‌خواهد با اقتدار، امنيت و حيثيت ملي ايرانيان بازي كند.
اشاره رئيس‌جمهور در اين مصاحبه كه؛ «مسئله تحريم‌هاي بانكي هنوز حل نشده است»، نشان مي‌دهد او هم دل پرخوني از بدعهدي آمريكايي‌ها و شركاي اروپايي آنها دارد و حالا نمي‌خواهد سر درد دل خود را باز كند.
4- پرسش‌هاي زيادي در باره اوضاع اقتصادي كشور، نرخ ارز، موضوع مال‌باختگان مؤسسات اعتباري غير مجاز، مسكن مهر، آلودگي هوا، قاچاق كالا و... مطرح شد. رئيس‌جمهور با صبوري به آنها پاسخ داد. اقدامات دولت براي حل اين مشكلات را توضيح داد و اقداماتي را هم كه در آينده بايد دولت انجام دهد، تشريح كرد. گذشته از اينكه اين پاسخ‌ها از چه درجه‌اي از اتقان و درستي برخوردار است، نشان مي‌دهد به هر حال دولت در حل مشكلات مردم دغدغه‌مند است و در حد وسع خود دارد كارهايي مي‌كند. البته پاسخ‌ها هم تا اندازه اي اميد بخش بود.
5- رئيس‌جمهور علاوه بر برجام، در مورد ميزان موفقيت و دستاورد دولت در مهار تورم و گراني و بيكاري زياد صحبت نكرد و وارد اين موضوع نشد. فقط راه‌حل‌هاي آن را به تصويب بودجه 97 از سوي مجلس حواله داد. راجع به مديران دوتابعيتي و حقوق‌هاي نجومي هم سخني به ميان نيامد. شايد محدوديت زماني مصاحبه اجازه نداد به اين مباحث مهم پرداخته شود.


۱۳۹۶/۱۱/۴

اخبار مرتبط