چرا فدراسیون فوتبال به AFC شكایت نمی‌كند؟!/ تفاوت‌های فوتبال ایران و قطر

با اعلام رای AFC به سود قطری‌ها باید ببینیم تفاوت‌های فوتبال ایران و قطر كجاست كه در مناقشه ایران و عربستان همیشه سعودی‌ها برنده بوده‌اند.

به گزارش نما، بازی در زمین بی طرف فقط برای تیم‌های ایرانی اجرا خواهد شد و قطر با رای جدید AFC از این بی قانونی گریخت.
جنجال «زمین بی طرف» میان کشورهای عربستان، امارات و ۲ روز پیش با حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا فروکش کرد و AFC درخواست واهی سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای بازی در کشور ثالث با قطر را نپذیرفت تا فصل الخطابی به بهانه جویی‌های بی مورد سعودی‌ها در این زمینه باشد.قطر

* چرا فدراسیون ایران به AFC شکایت نمی‌کند؟!

روز گذشته این اقدام حرفه‌ای AFC را تحسین کردیم زیرا این اقدام بار دیگر حس عدالت خواهی و بی طرفی را در این ارگان ورزشی بیدار کرد. سناریو سعودی‌ها برای قطر ۳ سال پیش برای ایران رخ داده بود که با اتفاقاتی که در کشورمان افتاده بود بهانه خوبی به سعودی‌ها داده شد تا رای AFC را به نفع خود تغییر دهند و «قانون زمین بی طرف» برای بازی‌های نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا مقابل نمایندگان عربستان صادر شود.

پس از صدور رای AFC به نفع قطری‌ها بسیاری از رسانه‌های کشورمان و مخاطبان ورزش خواهان شکایت فدراسیون فوتبال ایران به AFC شدند. دلیل معترضان این بود که چرا قطر موفق شد سعودی‌ها و اماراتی‌ها را کنار بزند و زمین بی طرف را برای خودش لغو کند اما فدراسیون ایران نتوانست؟! برای شفاف سازی مطلوب و منطقی بهتر است در مقایسه شرایط فدراسیون فوتبال ایران و قطر اشاراتی داشته باشیم.

* چرا قطر مقابل سعودی‌ها پیروز شد؟

باید به دور از تعصب و کارشناسانه به این موضوع پرداخت که چرا قطر قائله را مقابل سعودی‌ها و اماراتی‌ها علی رغم نفوذ زیاد آنها برده است؟ اصلا مقایسه اختلاف ایران با عربستان بر سرمیزبانی با اختلاف قطر و عربستان عقلانی است؟

ابتدا به صورت کارشناسی به سیاست قطر در زمینه ورزش می‌پردازیم. قطر جمعیتی کمتر از ۲ میلیون نفر دارد که نصف بیشتر ساکنان آن مهاجر هستند. با وجود کوچک بودن این کشور در منطقه آسیا و جهان در ۱۰ سال گذشته شاهد هزینه‌های چند صد میلیارد دلاری این کشور در زمینه ورزش و بالاخص در فوتبال بودیم.

*نفوذ زیاد قطر در فیفا و AFC

-سعود المهندی

حضور قطری‌ها در سازمان‌های بین المللی ورزش از جمله فیفا و AFC نمونه بارزی از نفوذ زیاد آنها در محافل ورزشی است. سعود المهندی، نائب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و رئیس کمیته اجرایی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا است و این یکی از قطری‌های با نفوذ در زمینه ورزش است و مقایسه این فرد با نماینده ایران در AFC مثلا علی کفاشیان که یکی از نواب رئیسه است، درست نیست زیرا حیطه اجرایی و نفوذ المهندی به مراتب بالاتر از کفاشیان است.

*هزینه ۲ میلیارد دلاری برای AFC

-ناصر الخلیفی

البته این فرد تنها قطری‌ای نیست که در زمینه فوتبال نفوذ زیادی دارد. ناصر الخلیفی، میلیادر قطری که همه فوتبال دوستان او را به عنوان مالک باشگاه پاری‌سن ژرمن می‌شناسند یکی دیگر از قطری‌های با نفوذ در مستطیل سبز است. تازه ترین جنجال فوتبالی الخلیفی شکار نیمار، فوق ستاره برزیلی بارسلونا بود که با مبلغ ۲۲۰ میلیون یورو این اعجوبه را به پاریس آورد. البته الخلیفی تنها به خاطر مالکیت باشگاه پاری سن ژرمن شهرت ندارد. او مالک شبکه مشهور و بین المللی ورزشی «بین اسپورت» است. این شبکه که صاحب پخش بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا است و نزدیک به ۲ میلیارد دولار بابت این امتیاز به AFC داده است.

*هزینه ۱۴۰۰ میلیارد دلاری قطر در فوتبال!

اگر از شخصیت‌های با نفوذ قطری‌ها در فوتبال بگذریم نمی‌توانیم از هزینه‌های چند صد میلیاردی این کشور در زمینه رشد و ارتقا ورزش چشم پوشی کنیم. بنا به بررسی‌های انجام شده کشور قطر در ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۴۰۰ میلیارد دلار تنها در زمینه فوتبال هزینه کرده است و این مبلغی است که هیچ کشوری در جهان در این زمان کوتاه برای فوتبال خرج نکرده است!

* میزبان جام جهانی ۲۰۲۲(محمد بن همام، رئیس سابق AFC)

گرفتن میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ هنوز مانده! چطور کشوری به اندازه یکی از استان‌های ایران توانایی میزبانی از بزرگترین رویداد فوتبالی جهان را دارد؟ در میان شخصیت‌های با نفوذ قطری در فوتبال محمد بن همام، رئیس سابق AFC از قلم افتاد! بن همام به مدت ۹ سال سکان بالاترین سازمان فوتبالی قاره کهن را در دست داشت. البته او همزمان نائب رئیس فیفا نیز بود و با نفوذ و قدرتی که داشت اعضای فیفا را مجاب کرد تا به قطر میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ داده شود.

* نفوذ مسئولان ایران با قطر غیرقابل مقایسه

با این تفاسیر مقایسه مسئولان ورزشی ایران با قطر در محافل بین المللی قیاس مع الفارق است و قطر یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه ورزش و بالاخص در فوتبال است. همچنان که گفته شد قطر ۱۴۰۰ میلیارد دلار در زمینه فوتبال هزینه کرده است و تمام ورزشگاه‌های این کشور در سطح بین اللمللی است. استادیوم‌های ورزشی و به صورت کلی زیرساخت‌های این کشور در فوتبال تا جایی در سطح بالایی قرار دارد که باشگاه‌های فوتبال مطرح جهان از جمله بایرن مونیخ، منچستر سیتی و چلسی اردوهای تدارکاتی خود را در دوحه برپا می‌کنند.

* تفاوت زیرساخت ورزش قطر با ایران از زمین تا آسمان

در مقایسه زیر ساخت‌های فوتبالی کشورمان نیز با قطر هیچ حرفی برای گفتن وجود دارد زیرا همه می‌دانند که تیم ملی کشورمان هنوز یک زمین اختصاصی برای تمرین ندارد و باشگاه‌های ما کماکان از نبود ورزشگاه خوب رنج می‌برند چه برسد به میزبانی از باشگاه‌های بزرگ جهان!

* اختلاف ایران با عربستان متفاوت از قطر

برگردیم به رای AFC که ۳ سال پیش در مورد اختلاف ایران با عربستان به نفع سعودی‌ها داده شد و زمین بی طرف راهکار این دو کشور در لیگ قهرمانان آسیا شد. در آن زمان متاسفانه فرصتی برای سعودی‌ها داده شد که به نوعی از مصادیق جنگ به شمار می‌آمد.

در آن برهه اتفاق تلخی برای حجاج ایرانی در منا افتاد و داستان سفارت سعودی ها در تهران و مشهد، شرایط را برای تهران - ریاض از حالت عادی خارج کرد و سعودی‌ها خیلی سریع که فوتبالی با مدیریتی کاملا سیاسی دارند، این اتفاقات را به AFC کشاندند و از سه سال پیش میزبان‌ها هم از ایران و هم عربستان در لیگ قهرمانان آسیا گرفته شد.

داستانی که حال سه سال از آن تصمیم می‌گذرد و با توجه به سفر اخیر حاجیان ایرانی به حج تمتع می تواند چراغ سبز خود برای تصمیم گیرندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان دهد تا بلکه تغییراتی در تصمیم سه سال اخیر خود داشته باشند. هنوز تصمیم جدیدی از سوی AFC اعلام نشده و اکنون فرصت خوبی است تا چانه زنی مدیران ورزشی به ویژه مدیران فدراسیون فوتبال ایران با تصمیم گیرندگان AFC آغاز شود.

-دادن مدرک به سعودی‌ها(قطر به آنها بهانه نداد!)

اتفاقات سفارت عربستان در کشورمان بهانه ای بود تا سعودی‌ها روابط سیاسی خود را با ایران قطع کنند و به راحتی رای AFC را برگردانند و اعلام کنند که امنیت بازیکنانمان در این کشور به خطر می‌افتد. اما موضوع، قطع رابطه سیاسی عربستان و امارات با قطر متفاوت بود زیرا سعودی‌ها به همراه هم پیمانان خود به صورت قلدرمابانه ارتباطشان را با دوحه قطع کردند و مدعی شدند که قطر از تروریست حمایت می‌کند. این ادعای سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای AFC ادله ورزشی نبود و با این ادعاها نمی‌توانستند اثبات کنند که امنیت بازیکنانشان در دوحه به خطر می‌افتد به همین خاطر در پایان شکست را پذیرفتند و بهانه‌ای نداشتند.

تمام این گزارش‌ها ارائه شد تا در صدور رای AFC درباره اختلاف ایران با عربستان و اختلاف سعودی‌ها با قطر مقایسه عادلانه‌ای شود.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۱۱/۹

اخبار مرتبط