كفاشیان: دوبار دلم گرفت؛ زندان و توقیف اموال!

عکس خبري -کفاشيان: دوبار دلم گرفت؛ زندان و توقيف اموال!

در زمانی كه رئیس فدراسیون فوتبال بودم، دوبار دلم گرفت یك بار بدون دلیل بازداشت شدم و به زندان رفتم و بار دیگر كه به دفترم آمدم و لوازم شخصی و كارم را با خود برودند تا بلكه بتوانند مداركی دال بر فساد مالی پیدا كنند كه پیدا هم نكردند! بنده از بدو ورود به ورزش سعی كردم درست كار كنم. شكر خدا موفق هم بودیم و تا زمانی كه كنار ورزش هستم این روند را ادامه خواهم داد.

دکتر محمدرضا کاظمی- علی کفاشیان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC از معاول اول فدراسیون فوتبال کشورمان مهمان ویژه کارگروه ورزش بود.‌ چهره نام آشنایی که در مقایسه با نامداران عرصه ورزش، زمان زیادی در این وادی حضور نداشته اما در همین دوران نه چندان طولانی، مدارج ترقی را تا بالاترین مسئولیت های ورزشی طی کرد. از ریاست فدراسیون دو و میدانی تا معاونت سازمان تربیت بدنی، دبیرکل کمیته ملی المپیک، ریاست فدراسیون فوتبال و اکنون نیز نایب رئیس همین تشکیلات است که در کنار مهدی تاج انجام وظیفه می کند.‌ بی گمان مردی که به لبخند های طولانی در برابر دوربین های تلویزیون مشهور است، حرف‌های زیادی در خصوص اتفاقات پیدا و پنهان مدیریت فدراسیونی دارد که حرف اول را در ورزش می زند. با این وصف و به رسم امانت از انتشار برخی از اظهارات معذوریم؛ هر چند تا همین اندازه نیز پاره ای نکات طرح شده در نوع خود بدیع و تازه است.


 علاقه‌ای نداشتم وارد فوتبال شوم

من از اول در مسئولیت ارزی بانک مرکزی فعالیت می کردم و از کارم هم بسیار راضی بودم. مهندس مهرعلیزاده اصرار کرد وارد عرصه ورزش شوم. ابتدا زیر بار نمی رفتم نهایتا پذیرفتم. چون در ورزش و دو ومیدانی تبحر داشتم و قهرمان بودم مسئولیت فدراسیون را پذیرفتم. بعدها مسئولیت های مختلف عهده‌ام گذاشته شد.‌ هر کجای ورزش حضور پیدا کردم دو نکته سرلوحه کارم بود اول اینکه سلامت کار کنم و دوم با تمام وجود در جهت بهبود اوضاع و پیشرفت ورزش فعالیت داشته باشم. قرار نبود وارد فوتبال شوم، علاقه ای هم به ریاست این تشکیلات نداشتم چون می دانستم کار کردن در عرصه این ورزش آسان نیست. قرار بود کاندیدای پوششی علی‌آبادی باشم اما وقتی مقررات اجازه نداد نفر اول ورزش بتواند رئیس فدراسیون فوتبال شود، اجماع مجمع این شد تا من رئیس فدراسیون فوتبال شوم. چند ماه اول تقریبا چیزی از فوتبال و نیروهای این ورزش نمی‌دانستم. خوشبختانه برخی از اهالی فوتبال از جمله مهدی محمد نبی در فدراسیون بودند که به من کمک زیادی کردند که کم کم راه و چاه را در فوتبال یاد بگیرم.


 اعراب در فوتبال با هم هستند

کفاشیان در رابطه با کم تحرکی خود به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه فوتبال آسیا و اقدامات نادرست عربستان گفت: من یکی از ۱۶ نفر عضو هیئت رئیسه هستم و تنها یک رای در این تشکیلات دارم. متاسفانه در مواقع لازم همه عرب ها از هم پشتیبانی می کنند. حتی نمایندگان کشورهایی که به جهت سیاسی با ما همسو هستند در مواقع لازم از عربستان حمایت می کنند.‌آنها پول زیادی خرج می کنند تا اهداف خود را پی‌گیری کنند.بارها و در مقاطع مختلف از جمله تغییر مکان برگزاری مسابقات ما و عربستان با نمایندگان کشورهای عرب صاحب رای صحبت کرده ام آنان در ظاهر حرف ما را تایید می کنند اما به هنگام رای گیری مخفی کارخودشان را انجام می دهند.


 متحد شده بودند تا مرا از فوتبال بردارند

زمانی که رئیس فدراسیون بودم خیلی ها با یکدیگر متحد شده بودند تا بنده را برکنار کنند. فشار زیادی هم آورده بودند. می گفتند در فوتبال فساد زیاد شده در حالی که این شایعات را انتشار می دادند تا بنده را مجبور به کناره گیری کنند. اخرش تا زندان هم مرا بردند اما چون خواسته شان غیر منطقی بود زیر بار نرفتم. آنها هم از ترس اینکه مبادا فوتبال ما تعلیق شود جرات برکناری مرا نداشتند. کار به جایی رسیده بود که حتی اجازه ملاقات و دیدار با دکتر گودرزی وزیر وقت ورزش را نداشتم. شایعه کرده بودند در یک سال ۱۸۰ بار به خارج سفر کرده ام این در حالی است که اتفاق مذکور طی هشت سال رخ داده بود. به واقع هر سفر را دوبار حساب کرده بودند. حال آنکه طبق اسناد و مدارک، هزینه اغلب سفر ها بر عهده فدراسیون جهانی بود و آنها بلیت همه سفرها را برای من می‌‌فرستادند. خلاصه بایکوت شده بودم. بارها از حساب ها و دفاتر مالی فدراسیون حسابرسی شد چیزی پیدا نکردند. هدفشان این بود تا هر طور شده تخلفی پیدا کنند اما موفق نشدند.


 زورمان به کی روش نمی رسد!

کی روش مربی بد اخلاقی است اما حرفه‌ای عمل می کند و در امور فنی حرف ندارد. اگر توفیق نداشت یک روز هم تحملش‌نمی کردم. گاهی اوقات کارهایی انجام می دهد که غیر قابل تحمل است با این وجود طی ۵ سال گذشته و با مدیریت وی در صدر آسیا قرار داریم. با سهولت هرچه تمام توانستیم یکی از تیم های صعود کننده به جام جهانی باشیم. خیلی ها انتقاد می کنند که چرا کی روش را مهار نمی کنید. واقعیت این است که شاید زورمان بهش نمی رسد چون اگر قرار باشد جلوش را سد کنیم تیم ملی و فوتبال آسیب خواهد دید.در هر حال تا اینجا تحملش کردیم و باز هم تحملش می کنیم اما همانطور که گفتم کاربلد است و حرفه ای عمل می کند. فوتبال فراگیر است و دهها میلیون در کشور علاقه مند دارد. خیلی‌ها به خاطر موفقیت های فوتبال به این ورزش گرایش پیدا کرده اند و دوستدار آن شده اند. کی روش در به وجود آمدن این فضا نقش زیادی داشته است.


فوتبال همیشه کمبود بودجه دارد!

فوتبال فراگیرترین ورزش ایران و جهان است. هزینه و پول زیادی هم پای این ورزش ریخته می‌شود با این وجود همیشه مشکل مالی داشته و داریم! البته همیشه پول فوتبال جور می‌شود، اما به سختی! وقتی از ریاست فدراسیون فوتبال کناره‌گیری کردم، تنها هشت میلیارد تومان بدهی داشتم! اما همین مقدار هم از فدراسیون پنهانی طلب داشتیم. اگر مشکل حق پخش تلویزیونی داده شود مشکلی ایجاد نخواهد شد. در واقع مشکل اصلی ما همین مورد است که طی سال‌های طولانی به نتیجه نرسیده و این در حالی است که کشورهای دیگر مسئله حق پخش را حل کرده‌اند و از این طریق پول هنگفتی‌گیر فوتبال می‌آید. اما در ایران هنوز نتوانسته‌ایم مشکل را با مسئولین سیما حل کنیم. هر زمان این مشکل حل شد، می‌توان امید داشت که فوتبال بدون دغدغه بودجه مسیر خود را طی کند.
 
حقوقی از وزرش نگرفته‌ام

طی سال‌هایی که در ورزش بودم یک ریال حقوق دریافت نکردم. چون از بانک مرکزی مامور به ورزش شده بودم، حقوق‌ام را نیز از همان جا می‌گرفتم. هرگز در انجام امور محوله کوتاهی نکردم چون اعتقاد داشته و دارم که ما خدمت‌گزار ورزش ایران هستیم. حرف‌های زیادی پشت سرمان زدند و خیلی هم پیگیر شدند تا نقطه ضعفی در عملکرد ما پیدا کنند که نتوانسته‌اند. امروز علاوه بر فوتبال، فوتسال هم پیشرفت خوبی داشته. در این بخش هم که مسئولیت آن بر عهده بنده است، خوب کار کرده‌ایم. ساخت و ساز زیادی انجام شده از جمله آکادمی فوتسال و مراکز متعدد دیگری را برای این ورزش تدارک دیده‌ایم در تلاش هستیم در بخش بانوان نیز فعال شویم. آینده درخشانی در انتظار این رشته ورزشی است الان هم با مهدیت اج جدیت و تلاش فراوان داریم تا در حد توان و امکانات بلکه فراتر از آن در جهت پیشرفت فوتبال گام برداریم.

در زمانی که رئیس فدراسیون فوتبال بودم، دوبار دلم گرفت یک بار بدون دلیل بازداشت شدم و به زندان رفتم و بار دیگر که به دفترم آمدم و لوازم شخصی و کارم را با خود برودند تا بلکه بتوانند مدارکی دال بر فساد مالی پیدا کنند که پیدا هم نکردند! بنده از بدو ورود به ورزش سعی کردم درست کار کنم. شکر خدا موفق هم بودیم و تا زمانی که کنار ورزش هستم این روند را ادامه خواهم داد.

۱۳۹۶/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط