ائتلاف كردها با جریان‌های سیاسی عراق

مشاور شورای امنیتی اقلیم كردستان عراق اعلام كرد امكان ائتلاف با جریان های سیاسی عراقی در انتخابات پارلمانی پیش رو در عراق وجود دارد.

به گزارش نما، «مسرور بازرانی» پسر «مسعود بارزانی» و مشاور شورای امنیتی اقلیم کردستان اعلام کرد که امکان ائتلاف با طرف های سیاسی عراقی در انتخابات پارلمانی پیش رو وجود دارد.

وی تأکید کرد که این ائتلاف در صورتی ایجاد خواهد شد که جریان های سیاسی حقوق قانونی مردم اقلیم کردستان را به رسمیت بشناسند و تأکید کرد که تا کنون تصمیم گیری در این خصوص صورت نگرفته است.

وی همچنین در خصوص پیشنهاد برای تقسیم مسئولیت اداره کرکوک بر اساس قومیت ها و گرایش های مختلفی که در این شهر وجود دارد ، مدعی شد که به عقیده اربیل کرکوک شهری اشغال شده است و اگر اوضاع به وضعیت طبیعی خود در این شهر بازنگردد، اربیل مسئولانی که در این شهر انتخاب می شوند را به رسمیت نخواهد شناخت.

این در حالی است که شهر نفت خیز کرکوک یکی از شهرهای مورد مناقشه میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است و بر اساس قانون اساسی عراق اولویت برای اداره این شهر بر عهده بغداد است. بر اساس پیشنهاد تقسیم مسئولیت اداره کرکوک دولت عراق از طریق کمیته ای ویژه، ۱۹ مسئولیت مهم در شهر کرکوک را به گرایش ها و قومیت های مختلف این شهر محول خواهد کرد و به این ترتیب سهم هر جریان ۳۲ درصد خواهد بود.

در پی برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق روابط اربیل و بغداد دچار تنش شد و همین مسأله سبب شد تا «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق اقداماتی برای کنترل اوضاع مناطق مورد مناقشه اتخاذ کند و پروازهای بین المللی به فرودگاه های اربیل و سلیمانیه را ممنوع اعلام کند.

۱۳۹۶/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط