واشنگتن به دنبال ضدیت با ایران

با گذشت بیش از یك سال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، یك موضوع درباره سیاست خارجی دولت آمریكا به روشنی آشكار شده است: ضدیت همه جانبه با ایران و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی.

به گزارش نما، با نگاهی به کارنامه بیش از یک ساله دولت کنونی آمریکا می‌توان محور اصلی خاورمیانه‌ای سیاست خارجی را در این صحبت نقل شده از «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا رویت کرد: «ضدیت با ایران».

وزیر دفاع آمریکا که بارها مورد تمجدید دونالد ترامپ قرار گرفته و یکی از پرنفوذترین اعضای دولت کنونی است، در سال 2012 زمانی که فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش بود، گفت که سه تهدید بزرگی که آمریکا با آن مواجه است عبارتند از «ایران، ایران ایران»..

نگاهی به اقدامات و مواضع سیاست خارجی دولت آمریکا به ویژه در قبال خاورمیانه نشان می‌دهد که کاخ سفید ترامپ این توصیه ژنرال متیس را سرلوحه کار خود قرار داده است.

در این راستا بود که دولت آمریکا تمام تلاش خود را برای ایجاد ائتلاف با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و فراتر از آن علیه ایران، آغاز کرد و به همین منظور ترامپ اولین سفر خارجی خود در مقام رئیس‌جمهور را به ریاض انجام داد.

او پس از عربستان سعودی، به رژیم صهیونیستی رفت و در آنجا از آغاز تغییرات عمده در روابط تل‌آویو با کشورهای عربی سخن گفت؛ تغییراتی که به گفته مقام‌های آمریکایی محور اصلی آن «مقابله با ایران» است.

کارنامه دولت آمریکا نشان می‌دهد که مقام‌های دولت ترامپ هر جا که می‌روند از اروپا گرفته تا آسیا و آمریکای لاتین، اظهاراتی علیه ایران یا متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند.

در تازه‌ترین اظهارات مقام‌های آمریکایی علیه ایران و متحدانش، رکس تیلرسون در آرژانتین گفت: «حضور حزب‌الله لبنان در این نیمکره (آمریکای لاتین) برای جمع آوری منابع مالی به منظور حمایت از فعالیت‌های تروریستی است. این چیزی است که باید به آن حمله و آن را نابود کنیم».

اتهام‌زنی به ایران و متحدانش درباره ادعای حمایت از تروریسم، تنها یکی از محورهای ضدیت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران است.

مواضع برجامی کاخ سفید و دولت آمریکا هم گواه دیگری بر این موضوع است.

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی تهران به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را تایید کرده و همه امضاکنندگان برجام به جز آمریکا به این موضوع اذعان کرده‌اند، دونالد ترامپ در گزارشی به کنگره آمریکا، پایبندی ایران به این توافق را تایید نکرد.

ضدیت ترامپ با ایران به وضوح در اقداماتی از قبیل ممنوعیت ورود اتباع ایرانی به آمریکا، «تروریست» خواندن ملت ایران توسط شخص رئیس‌جمهور آمریکا و حمایت‌های همه جانبه او از آشوب‌های پراکنده در برخی شهرهای ایران آشکار شد.

حمایت‌های شدید او از آشوب‌های اوایل دی ماه در چند شهر ایران تا بدان حد پیش رفت که حتی صدای اعتراض رسانه‌های آمریکایی را هم درآورد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با این موضوع به رئیس‌جمهور ترامپ توصیه کرد «ساکت باش».

یک رسانه محافظه‌کار آمریکایی هم از رئیس‌جمهور کشورش خواسته که «دهانش را ببندد».

پایگاه «امریکن کانزروتیو» گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «عقده ترامپ درباره ایران، او را بی اعتبار می‌کند» و در آن تصریح کرد: «هوشمندانه‌ترین کاری که دولت ترامپ می‌تواند درباره اعتراضات در ایران انجام دهد، آن است که هیچ کاری نکند اما ترامپ نمی‌تواند دهانش را بسته نگهدارد».

فشارهای ضد ایرانی دولت آمریکا با شدت در جریان است و واشنگتن رایزنی‌های فشرده‌ای را با متحدان اروپایی خود به منظور همراه کردن آنها برای مقابله با مواضع منطقه‌ای و همچنین برنامه موشکی ایران کلید زده و حتی از تشکیل کارگروه‌ مشترک خبر داد .

باید منتظر خبرهای بیشتری درباره تحرکات ضد ایرانی آمریکا و متحدان غربی و عربی این کشور بود؛ تحرکاتی که حوزه‌های وسیعی از موضوعات مرتبط به برجام و تحولات منطقه را در بر خواهد گرفت.

۱۳۹۶/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط